1 03-09-2013 3. september 2013 Workshop: ”Tal som viden” Muligheder og begrænsninger Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Forskningsstrategi på centerniveau
Funktioner Grundbegreber.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Introduktion ved Anne Reuss
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Date :31 1.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Identifikation af spild
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Status Palliativ indsats Danmark
Statistik.
Følge- Op.

# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Grundlæggende regnskabsforståelse
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Geriatrisk Afdeling, AUH
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Behandling i hjemmet København den
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Patientforløb for onkologiske patienter

Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Et eksempel på datadrevet kvalitetsforbedring Ole Bredahl Rasmussen Obstetrisk kvalitetsansvarlig overlæge Gynækologisk obstetrisk afdeling Hospitalsenheden.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Mål med mening – om at måle for at forbedre Jacob Anhøj Overlæge Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Interne survey som ledelsesværktøj
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

september 2013 Workshop: ”Tal som viden” Muligheder og begrænsninger Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet

Systemtænkningen Ethvert system er perfekt designet til at give de resultater, som det giver. George E. P. Box Kilde: Nelson E.C., Batalden P. B., Godfrey M. M.: Quality by design 2007; ISBN

På denne workshop…… …skal vi få ”tal til at tale” til os: ”Tal” som fortæller os noget om vores system ”Tal” som er enkle, tidstro og meningsfulde ”Tal” som er hyppige og tæt på patienten ”Tal” som giver os viden til at handle på ”Tal” som fortæller om vi er blevet bedre ”Tal” som også rummer sygeplejen

Workshop: Tal som viden 1.Systemtænkning 2.Tal der taler 3.Konkrete eksempler 4.Sammenhæng til akkreditering

Systemtænkning

Systemtænkningen Ethvert system er perfekt designet til at give de resultater, som det giver. George E. P. Box Kilde: Nelson E.C., Batalden P. B., Godfrey M. M.: Quality by design 2007; ISBN Et system består af processer. Skal vi ændre systemet, skal vi forstå de enkelte processer, deres rækkefølge og samspil.

InputOutput Styring Ressourcer Proces Lovgivning Vision, Mission og værdier Politikker, Strategier og mål Planer Retningslinjer og Instruktioner Formularer (papir/elektroniske) Ansvar, bemyndigelse og beføjelser Proces Data Budget Kompetent personale Bygninger og udstyr Materialer og værktøj Energi, Vand og Gasser Hardware/software Penge Behandlet patient Service Information og Data Registreringer Patient Information og Data Proces

Fald i eget hjem 1. Skadestue Fald på anden afd. 2. Hofteunit C5 Præoperativt 3. OP4. Opvågning 6. Udskrivelse Primær sektor Anden afd. 5. Hofteunit C5 Postoperativt 7. Røntgen Processer i et patientforløb

Tal der taler….

Hvilket sprog taler de….. Kilde: Solberg LI, Mosser G, Mcdonald S: The three faces of performance: Measurement, improvement, accountability, Jt Comm J Qual Improv 1997; 23: ForskerenBogholderen Udvikleren

ForskningBogholderiForbedring FormålTilvejebringe objektive, generaliserbare fakta Etablere evidens Dokumentere resultater Bedømme og sammenligne Optimere den praktiske anvendelse af faglig viden og evidens MetodeÉn hypotese testes i nøje defineret kontekst BogholderiDynamisk/cyklisk Hypotese og kontekst ændres hele tiden VariationUønsket Elimineres/kontrolleres Uundgåelig Søges beskrevet Ønsket Tilsigtet StikprøveSå stor som muligt Ensartet Randomisering, kontroller Rub og stub Årets patienter Helst høj datakomplethed Gentagne små stikprøver over tid Både proces og resultat TidsforløbHelst prospektivt Flere år fra start til slut Bagudskuende Kontinuerligt, årsrapporter Cyklisk, repetitivt Dage, uger, måneder StatistikHypotesetestningDeskriptivSPC Hvem skal bruge data? Andre forskere Det faglige miljø Offentligheden, politikere Konkurrenterne, os selv Os selv i et lukket system

Har indsatsen medført en forbedring? Bogholderen

Har indsatsen medført en forbedring? Udvikleren

Variationer Ideel verden Den virkelige verden Uønsket, elimineres/kontrolleresØnsket, tilsigtet

InputOutput Styring Ressourcer Proces Tid Forudsætninger Variationer Vaner Holdninger Antagelser Adfærd Kultur Tilpasninger

Hvem er bedst? Skytte 1Skytte 2 Hvor rammer næste skud? Hvem vil du gøre til mester?

Liggetid i dageSygehus 1Sygehus 2Sygehus 3 Antal målinger30 Gennemsnit3,033,073,13 Minimum1,001,901,10 Maksimum4,804,304,50 Er liggetiden ens for de 3 sygehuse?

Sygehus 1 Sygehus 2 Sygehus 3 Hvor vil du helst indlægges? Er liggetiden ens for de 3 sygehuse?

Konkrete eksempler

Patientforløb: Hoftenære frakturer Mål: Reducere det gennemsnitlige antal af indlæggelsesdage til under 9. Indsats: Reducere antallet af fastetimer. Kortlægge vores processer Udarbejde retningslinjer (national referenceprogram) Træne og uddanne personalet i retningslinjerne Udarbejde en baseline Overvåge processens resultat og give feedback Hvad ønsker vi at opnå?Hvad kan iværksættes? Fald i eget hjem 1. Skadestue Fald på anden afd. 2. Hofteunit C5 Præoperativt 3. OP4. Opvågning 6. Udskrivelse Primær sektor Anden afd. 5. Hofteunit C5 Postoperativt 7. Røntgen

Forbedringsprojekter Baseline Analyse af data

Patientforløb: Hoftenære frakturer

Medicinsk afd., KS Udarbejdet 19/09/2012 af J. Hounsgaard, Center for Kvalitet

Medicinsk afd., KS Udarbejdet 19/09/2012 af J. Hounsgaard, Center for Kvalitet

Tilfredshed sygeplejerskerne

Tilfredshed lægerne

Forbedring?

Anæstesi Men hvad med patientens oplevelse? StolSeng

Sammenhæng til akkreditering

Input Output Styring Ressourcer At sikre koordinerede og effektive forløb Standard : Forløb Indikator 6: Kvantitative data, som analyseres og vurderes med henblik på opfyldelsesgrad Formål: At sikre koordinerede og effektive forløb Indikator 4: Mål for kvaliteten af udskrivelsesplanlægningen  Liggetid (LOS)  Ventetid på udredning/behandling  Genindlæggelse/Mortalitet  Patientoplevelse/livskvalitet  Utilsigtede hændelser/klager

Anbefalet litteratur Artikel: Dixon-Woods M et al; 2012: Ten challenges in improving quality in healthcare; lessons from the Health Foundations’s programme evaluations and relevant literature Artikel: Dixon-Woods M et al; 2011: Explaining Michigan: Developing an Ex Post Theory of a Quality Improvement Program Artikel: Buckman J and M B; 2012: Improving on Excellence Håndbog i Kvalitetsforbedring, Et redskab til klinikere og ledelser, der arbejder med forbedring af kræftafdelinger, Afdeling for Kvalitet, Kræftens Bekæmpelse, 2012, Håndbog i SPC – Statistisk Proces Kontrol, Introduktion og håndbog, SPC diagrammer og analyse med brug af EpiData, Lauritsen J, Packness Aa, 2010,

Tak fordi I lyttede med! Center for Kvalitet, Middelfart: