september 2013 Workshop: ”Tal som viden” Muligheder og begrænsninger Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Systemtænkningen Ethvert system er perfekt designet til at give de resultater, som det giver. George E. P. Box Kilde: Nelson E.C., Batalden P. B., Godfrey M. M.: Quality by design 2007; ISBN
På denne workshop…… …skal vi få ”tal til at tale” til os: ”Tal” som fortæller os noget om vores system ”Tal” som er enkle, tidstro og meningsfulde ”Tal” som er hyppige og tæt på patienten ”Tal” som giver os viden til at handle på ”Tal” som fortæller om vi er blevet bedre ”Tal” som også rummer sygeplejen
Workshop: Tal som viden 1.Systemtænkning 2.Tal der taler 3.Konkrete eksempler 4.Sammenhæng til akkreditering
Systemtænkning
Systemtænkningen Ethvert system er perfekt designet til at give de resultater, som det giver. George E. P. Box Kilde: Nelson E.C., Batalden P. B., Godfrey M. M.: Quality by design 2007; ISBN Et system består af processer. Skal vi ændre systemet, skal vi forstå de enkelte processer, deres rækkefølge og samspil.
InputOutput Styring Ressourcer Proces Lovgivning Vision, Mission og værdier Politikker, Strategier og mål Planer Retningslinjer og Instruktioner Formularer (papir/elektroniske) Ansvar, bemyndigelse og beføjelser Proces Data Budget Kompetent personale Bygninger og udstyr Materialer og værktøj Energi, Vand og Gasser Hardware/software Penge Behandlet patient Service Information og Data Registreringer Patient Information og Data Proces
Fald i eget hjem 1. Skadestue Fald på anden afd. 2. Hofteunit C5 Præoperativt 3. OP4. Opvågning 6. Udskrivelse Primær sektor Anden afd. 5. Hofteunit C5 Postoperativt 7. Røntgen Processer i et patientforløb
Tal der taler….
Hvilket sprog taler de….. Kilde: Solberg LI, Mosser G, Mcdonald S: The three faces of performance: Measurement, improvement, accountability, Jt Comm J Qual Improv 1997; 23: ForskerenBogholderen Udvikleren
ForskningBogholderiForbedring FormålTilvejebringe objektive, generaliserbare fakta Etablere evidens Dokumentere resultater Bedømme og sammenligne Optimere den praktiske anvendelse af faglig viden og evidens MetodeÉn hypotese testes i nøje defineret kontekst BogholderiDynamisk/cyklisk Hypotese og kontekst ændres hele tiden VariationUønsket Elimineres/kontrolleres Uundgåelig Søges beskrevet Ønsket Tilsigtet StikprøveSå stor som muligt Ensartet Randomisering, kontroller Rub og stub Årets patienter Helst høj datakomplethed Gentagne små stikprøver over tid Både proces og resultat TidsforløbHelst prospektivt Flere år fra start til slut Bagudskuende Kontinuerligt, årsrapporter Cyklisk, repetitivt Dage, uger, måneder StatistikHypotesetestningDeskriptivSPC Hvem skal bruge data? Andre forskere Det faglige miljø Offentligheden, politikere Konkurrenterne, os selv Os selv i et lukket system
Har indsatsen medført en forbedring? Bogholderen
Har indsatsen medført en forbedring? Udvikleren
Variationer Ideel verden Den virkelige verden Uønsket, elimineres/kontrolleresØnsket, tilsigtet
InputOutput Styring Ressourcer Proces Tid Forudsætninger Variationer Vaner Holdninger Antagelser Adfærd Kultur Tilpasninger
Hvem er bedst? Skytte 1Skytte 2 Hvor rammer næste skud? Hvem vil du gøre til mester?
Liggetid i dageSygehus 1Sygehus 2Sygehus 3 Antal målinger30 Gennemsnit3,033,073,13 Minimum1,001,901,10 Maksimum4,804,304,50 Er liggetiden ens for de 3 sygehuse?
Sygehus 1 Sygehus 2 Sygehus 3 Hvor vil du helst indlægges? Er liggetiden ens for de 3 sygehuse?
Konkrete eksempler
Patientforløb: Hoftenære frakturer Mål: Reducere det gennemsnitlige antal af indlæggelsesdage til under 9. Indsats: Reducere antallet af fastetimer. Kortlægge vores processer Udarbejde retningslinjer (national referenceprogram) Træne og uddanne personalet i retningslinjerne Udarbejde en baseline Overvåge processens resultat og give feedback Hvad ønsker vi at opnå?Hvad kan iværksættes? Fald i eget hjem 1. Skadestue Fald på anden afd. 2. Hofteunit C5 Præoperativt 3. OP4. Opvågning 6. Udskrivelse Primær sektor Anden afd. 5. Hofteunit C5 Postoperativt 7. Røntgen
Forbedringsprojekter Baseline Analyse af data
Patientforløb: Hoftenære frakturer
Medicinsk afd., KS Udarbejdet 19/09/2012 af J. Hounsgaard, Center for Kvalitet
Medicinsk afd., KS Udarbejdet 19/09/2012 af J. Hounsgaard, Center for Kvalitet
Tilfredshed sygeplejerskerne
Tilfredshed lægerne
Forbedring?
Anæstesi Men hvad med patientens oplevelse? StolSeng
Sammenhæng til akkreditering
Input Output Styring Ressourcer At sikre koordinerede og effektive forløb Standard : Forløb Indikator 6: Kvantitative data, som analyseres og vurderes med henblik på opfyldelsesgrad Formål: At sikre koordinerede og effektive forløb Indikator 4: Mål for kvaliteten af udskrivelsesplanlægningen Liggetid (LOS) Ventetid på udredning/behandling Genindlæggelse/Mortalitet Patientoplevelse/livskvalitet Utilsigtede hændelser/klager
Anbefalet litteratur Artikel: Dixon-Woods M et al; 2012: Ten challenges in improving quality in healthcare; lessons from the Health Foundations’s programme evaluations and relevant literature Artikel: Dixon-Woods M et al; 2011: Explaining Michigan: Developing an Ex Post Theory of a Quality Improvement Program Artikel: Buckman J and M B; 2012: Improving on Excellence Håndbog i Kvalitetsforbedring, Et redskab til klinikere og ledelser, der arbejder med forbedring af kræftafdelinger, Afdeling for Kvalitet, Kræftens Bekæmpelse, 2012, Håndbog i SPC – Statistisk Proces Kontrol, Introduktion og håndbog, SPC diagrammer og analyse med brug af EpiData, Lauritsen J, Packness Aa, 2010,
Tak fordi I lyttede med! Center for Kvalitet, Middelfart: