Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?"— Præsentationens transcript:

1 Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Hvad er kvalitetsstyring? Styring og DDKM? Øvelse

2 Procesorientering Et ønsket resultat opnås mere effektivt, når aktiviteter og tilhørende ressourcer styres som en proces. ISO 9000

3 Alice i Eventyrland Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra ….? Det afhænger jo en del af, hvor du vil hen, sagde katten. Bare jeg kommer et eller andet sted hen, føjede hun til som en slags forklaring. Åh, det gør du sikkert, sagde katten, når bare du går tilstrækkeligt langt. Lewis Caroll

4 Kvalitetscirklen P D S A Mål
Systemet får hjulet til at dreje rundt og forhindrer, at det ruller baglæns! Mål

5 Hvad er en proces? En proces er en række af aktiviteter, der omdanner et input til et output under skabelse af værdi. PROCES INPUT OUTPUT

6 Hvad er et input ? Et input er de materialer, som processen forbruger, eller de informationer og data, som starter processen. PROCES INPUT

7 Hvad er et output ? Et output er processens resultat, dvs. det produkt/den service, som fremkommer, informationer eller registreringer. Output kan være input til den efterfølgende proces og skal give faglig mening. OUTPUT INPUT PROCES Rev. 1

8 Hvad er styring ? Styring er de rammer, som ledelsen eller lovgivningen, fastsætter for gennemførelsen af processen, f.eks. mål, ansvar & beføjelser, budgetter, procedurer, retningslinier, instruktioner og procesdata. PROCES INPUT OUTPUT STYRING

9 Hvad er ressourcer ? Ressourcer tilføres processen for at sikre at den foregår som forventet, f.eks. kompetente medarbejdere, stamdata, faciliteter, maskiner, udstyr, økonomiske midler. PROCES INPUT OUTPUT RESSOURCER STYRING

10 Proces Procesorientering Plan. Trin 1. Do. Trin 2. Study. Trin 3.
Vision & Mission Værdier Politikker Mål Ansvar & beføjelser Planer Retningslinier & instruktioner Lovgivning Plan. Trin 1. Styring Materialer Information Data Do. Trin 2. Study. Trin 3. Proces Output Input Produkt/service Information Data Registreringer Kompetencer (Mennesker) Bygninger Maskiner Værktøjer og udstyr Økonomi Ressourcer Act. Trin 4.??

11 Proces Styring Input Output Ressourcer Referenceprogram, bl.a.:
- beskrivelse af evidensbaserede elementer organisation (ansvar, beføjelser og opfølgning) hvilke data, der er nødvendige for overvågning (f.eks. ved indikatorer) Styring Input Proces Output Patient, bl.a.: inklusionskriterier definition af start F.eks. patientforløb Registreringer Ressourcer Fornødne menneskelige og materielle kompetencer

12 Kvalitetstyringssystem
At identificere, forstå og styre indbyrdes relaterede processer som et system bidrager til organisationens effektivitet med hensyn til at nå dens mål. Fra styr på standarderne … … til styr på systemet - ved styring af processerne

13 Psykiatricenter Midt Ledelsesprocesser Støtteprocesser Ansvar &
- Databaser - Udviklingssamtale Ansvar & Beføjelser Analyse & handling Tilfredsheds- undersøgelse Intern & ekstern audit Klager Kvalitetsmål Risikostyring Udvikling Beredskab Psykiatricenter Midt Patient Henvisning Visitering Modtagelse Ind- læggelse Ambulant Diagnosticering, behandling & pleje Udskrivning Udskriv- nings- samtale Borger - Indlæggelse - Lokal - Daghospital - Skadestue - Tilsyn - Vurdering - Konsulentydelser - Anonyme patienter - Rådgivende kontakt - Administration - Praktisk - Visitering - Indlæggelsessamtale - Visitaionssamtale - Varsling - Udslusning - Planlægning - Ambulant - Afsluttet - Medicinering - Samtaler - Opfølgning - Kost & motion - Skærmning - Terapi - Undervisning - ECT - Vurdering af behandling Støtteprocesser - Patienter - Pårørende - Intern/Ekstern - Mødestruktur - Konferencer - Intern - Ekstern - Journaler - Love Kommunikation Undervisning Dokument - styring Indkøb Infrastruktur Træning & af personale Ernæring - Patienter - Pårørende - Depot Hygiejne Rengøring - Introduktion - Vedligeholdelse - Videre udvikling - Køkkenfunktion - Diætister - Identifktion - Teknik - Portør - Affald

14 Øvelse Definition på indikator: En evaluerbar variabel, der anvendes
Fordel jer i 4 grupper og drøft ud fra standard Patientidentifikation. Opstil patientidentifikation som en proces. 2. Er standardens indikatorer dækkende til overvågning og evaluering af kvaliteten i processen patientidentifikation? Hvilke indikatorer på trin 1 til 4 mener I, der eventuelt kan suppleres med? 3. Vurder afd. A’s kliniske retningslinie (udleveres) i forhold til: A) formålet med standard Er retningslinien dækkende og anvendelig i hverdagen B) muligheder for forbedring af retningslinien jf. punkt A. Tilbagemelding og drøftelse af ovennævnte i plenum. Definition på indikator: En evaluerbar variabel, der anvendes til at overvåge og evaluere kvalitet (DDKM, bilag 5)

15 Balance mellem kompetence og dokumentation!
Lav Lav Kompetence Dokumentation Høj Høj

16 Klinikchef i Wien (juli 1846)
Problem (barselsfeber) 1. obstetriske klinik, mortalitetsrate 13,10% 2. obstetriske klinik, mortalitetsrate 2,03% Jakob Kolletschka († 1847) Klorinvask af hænder og remedier Mortalitetsrate 3,38% i 1. klinik (1848) "Die Ätiologie, der Begriff und die Prophylaxis des Kindbettfiebers“ (1861) - samme år var mortalitetsraten steget til >20% på hans gamle klinik! Ignaz Philipp Semmelweis ( )


Download ppt "Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google