Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017"— Præsentationens transcript:

1 Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Centerdirektør Niels Würgler Hansen

2 Agenda Projektets formål Basline-målinger Ny styringsmodel
Hjertecentret Agenda Projektets formål Basline-målinger Ny styringsmodel Re-design af forløb Samarbejde med andre sygehuse Patientinddragelse Tidsplan

3 Projektets formål og karakter
Hjertecentret Projektets formål og karakter Øget faglig kvalitet Forbedret sammenhæng i patientforløbet Øget patienttilfredshed og styrket patientinddragelse Effektiv ressourceudnyttelse Forandringsprojekt: Ledelse Kultur Organisation – både på klinisk og administrativt niveau!

4 Hjertecentret Indledende arbejde Arbejdsgrupper vedr. udviklingstendenser og patientnære kvalitetsmål (nedsat i regi af strategiarbejdet) Basline-målinger: Kortlægning af de nuværende forløb (stor opgave!) Omkostningsberegning Patientinddragelse Kortlægning af tidligere undersøgelser af Hjertecentrets patienters behov

5 Eksempel på kortlægning af forløb: TAVI
Hjertecentret

6 Behandlingsgruppe: TAVI
NØGLETAL Diagnoser (primært indgreb) DI34, DI35 (Hop 4 i B og intensiv) Gennemsnitlig omkostning, kr. Antal patienter 137 Reoperation for blødning, antal 1 Samlet omkostning, kr. Omkostningerne der falder indenfor 8 dage efter primært indgreb, % 85% OMKOSTNINGSFORDELING, AFSNIT VARIANS I OMKOSTNING PER PATIENT OMKOSTNINGSFORDELING, KLINIK PATIENTOPHOLD, % I HVER KLINIK OBS: En patient kan behandles i flere klinikker

7 Behandlingsgruppe: TAVI
PATIENTERNES ALDERSFORDELING DEN GENNEMSNITLIGE OMKSOTNING OG ANTAL PATIENTER FOPRDELT PÅ DAGE I BEHANDLINGSFORLØBET Inden primær indlæggelse Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4-8 Efterfølgende behandling I alt Kr. Antal Heldøgn 11.770 62 3.484 92 114 1 16.218 95 1.983 29 1.136 17 34.706 Intensive heldøgn 332 2 518 25.312 126 10 - 15 1.633 8 28.313 Mindre kardiologiske undersøgelser 236 11 13 117 5 90 6 352 Operationer 3.025 14 57.337 129 253 7 2.104 18 1.688 64.408 Parakliniske ydelser 1.776 70 589 101 1.272 539 1.043 127 1.051 102 6.270 Behandlingssærydelser 12.157 45 23.619 61 77.178 125 1.163 1.975 4 2.484 Medicinske særydelser 640 26 2.730 40 659 16 12 4.063 Ambulante besøg 376 3 347 722 Telemedicin 152 396 548 Patienthotel Samlet 30.463 244 30.953 298 626 18.691 7.133 201 8.844 196 NOTE: ”Dag 2” er defineret som dagen hvor det primære indgreb finder sted Forår-sommer 2017

8 Baseline-måling af patientinddragelse
Hjertecentret Baseline-måling af patientinddragelse Vigtigt indsatsområde i projektet Tidligere et indsatsområde blandt sygeplejersker  udbredes til andre faggrupper Spørgeskemaundersøgelse blandt 350 af Hjertecentrets patienter Resultater anvendes til udvælgelse af indsatsområder

9 Indsatsområder i regi af projektet
Hjertecentret Indsatsområder i regi af projektet Afprøvning af værdibaseret styringsmodel Re-design af forløb Styrket samarbejde med andre sygehuse Formaliseret patientinddragelse Det hele er skrevet ind i et projektgrundlag

10 Forudsætter, at SP kan levere data!
Afprøvning af ny styringsmodel - Styring efter patientnære resultatmål Indikatorer Resultat Reoperation Infektioner Genindlæggelser After Care Follow up Mortalitet Proces Forløbsvarians Forløb Patientønsker Aflysninger Overgange Kontinuitet Patient Forventnings-afstemning Indl.forløb Efter indl. Individuelle forløb Forskning og udvikling PhD-forløb Publikationer Forudsætter, at SP kan levere data! Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

11 2. Re-design af patientforløb
Hjertecentret Fælles proces med involvering af patienter og medarbejdere i Hjertecentret Tager udgangspunkt i de kortlagte forløb fra baseline-målingen med fokus på: Er patientforløbet tilrettelagt efter patientens behov? Er alle overgange nødvendige? Er alle kontakter nødvendige? Er forløbet tilrettelagt effektivt? Er der nye teknologiske muligheder, patienterne kan få gavn af? De økonomiske konsekvenser (+/-) estimeres  Vil betyde organisatoriske ændringer!

12 3. Styrket samarbejde med andre sygehuse
Hjertecentret 3. Styrket samarbejde med andre sygehuse Fokus for projektet er primært patientforløb internt i Hjertecentret…. … Men et sammenhængende patientforløb forudsætter også fokus på overgangene og samarbejdet med andre sygehuse Der vil blive udvalgt specifikke indsatsområder i efteråret 2017

13 4. Formaliseret patientinddragelse
Hjertecentret 4. Formaliseret patientinddragelse Individuel patientinddragelse: Afprøvning af fælles beslutningstagen inden for konkrete behandlingsområder fx hjerteklap Organisatorisk patientinddragelse: Fælles feedback-møder på tværs af klinikker/afsnit vedr. konkrete patientforløb

14 Hjertecentret Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

15 Projektplan og - aktiviteter
Foråret 2017 Efteråret 2017 2018 og 2019 Klassifikation, kortlægning og omkostningsberegning af eksisterende patientforløb Design af fremtidige patientforløb med fokus på værdi for patienten VBS-model(ler) afprøves og forbedres løbende (PDSA) Base-line VBS-model (ler) klar Måling af patientinddragelse og patienttilfredshed Planlægning og konkretisering af øvrige initiativer i regi af VBS (fx ændret organisering, samarbejde med lokalsygehuse mv. ) Indledende arbejde med identifikation af patientnære mål (strategi 2025) Projekt-bebeskrivelse Behandlingsmuligheder, epidemiologi, teknologi, innovation (strategi 2025) Løbende ekstern evaluering Inddragelse patienter og pårørende (med aktuelle forløb i Hjertecentret) Tæt samarbejde med medarbejdere, ledelse i Hjertecentret og andre centre og stabe på Riget Projekt i regi af Danske Regioner

16 Hjertecentret Tak for opmærksomheden


Download ppt "Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google