Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel"— Præsentationens transcript:

1 DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Lektion 4 DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer

2 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet
Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Uddrag af Sundhedslov nr. 546 af 24. juni 2005 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare

3 Formålet med Den Danske Kvalitetsmodel:
At fremme kvaliteten af patientforløb. At fremme udviklingen af den kliniske, organisatorisk og patientoplevede kvalitet. At synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet.

4 Den Danske Kvalitetsmodel Sygdoms-specifikke (11)
Organisatoriske (7) Generelle (19) 104 standarder 452 indikatorer

5 Den Danske Kvalitetsmodel
Organisatoriske temaer Ledelse (6) Kvalitets- og risikostyring (9) Dokumentation og datastyring (4) Ansættelse, arbejdstilrettelæggelse og kompetenceudvikling (5) Hygiejne (5) Beredskab og forsyninger (2) Apparatur og teknologi (3) Generelle temaer Patientinddragelse (4) Patientinformation og –kommunikation (2) Koordinering og kontinuitet (3) Henvisning (1) Visitation (2) Modtagelse (2) Vurdering og planlægning (5) Diagnosticering (6) Medicinering (6) Observation (2) Invasiv behandling (2) Intensiv behandling (2) Genoplivning (1) Ernæring (2) Rehabilitering (1) Forebyggelse og sundhedsfremme (4) Overdragelse (4) Patienttransport (1) Ved livets afslutning (2) Sygdomsspecifikke temaer Apopleksi (1) Brystkræft (1) Diabetes (1) Graviditet, fødsel og barsel (3) Hjerteinsufficiens (1) Hoftenære frakturer (1) Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL) (1) Lungekræft (1) Mavesår (2) Skizofreni (2) Tyk- og endetarmskræft (1)

6 DDKM og procestankegangen
Overdragelse Koordinering og kontinuitet Vurdering og planlægning Diagnosticering Patientinddragelse Observation Rehabilitering Forebyggelse & sundhedsfremme Medicinering Patientinformation & kommunikation Patienttransport Intensiv behandling Henvisning Visitation Modtagelse Ernæring Invasiv behandling Ved livets slutning Genoplivning

7 Opbygningen af standarder i DDKM
Plan. Retningsgivende dokument Tilstedeværelse og indhold (trin 1) Do. Implementering Kende og anvende (trin 2) P D A S Study. Kvalitetsovervågning På hvilken måde der skal foreligge dokumentation for kvalitetsovervågning f.eks. registreringer (trin 3) Act. Kvalitetsforbedring Handleplaner (trin 4), prioritere indsatsområder ud fra trin 3

8 Dokumenter og registreringer
TRIN 1: Retningsgivende dokumenter Meningsfulde data og det tilhørende medie. Mediet kan være papir, magnetisk, elektronisk, optisk diskette, fotografi og prøve. TRIN 3: Kvalitetsovervågning Registrering Dokument som angiver opnåede resultater eller som beviser en gennemført handling.

9 Dokumentstruktur Politik, strategi, mål Niveau 1 Retningslinier
(jf. standard Dokumentstyring) Politik, strategi, mål Retningslinier - formål, omfang, organisation, ansvar, fremgangsmåde Instruks - beskriver specifikke anvisninger, til konkrete opgaver Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3

10 Dokumentationens værdi
Frembringelse af dokumentation bør ikke være et mål i sig selv, men bør være en aktivitet, som giver værditilvækst. DS/ISO 9000:2006 = værdi for patienten, f.eks. ved at øge patientsikkerhed eller patienttilfredshed

11 Dokumentation og arbejdsglæde Balancen mellem kompetence og retningsgivende dokumenter!
Lav Lav Kompetence Dokumentation Høj Høj = Arbejdsglæde!

12 Proces Processer Styring Input Output Ressourcer P Trin 1 S Trin 3 D
Vision & Mission Værdier Politikker Mål Ansvar & beføjelser Planer Retningslinier & instruktioner Budgetter Lovgivning Processer P Trin 1 Styring S Trin 3 Input Proces Output D Trin 2 Produkt/service Information Data Registreringer Materialer Information Data Kompetencer (Mennesker) Bygninger Maskiner Værktøjer og udstyr Økonomi Ressourcer A Trin 4 = Handlinger ?

13 Proces Processer Styring Input Output Ressourcer Trin 1 Trin 4 Trin 3

14 Øvelse 1 og 2!


Download ppt "DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google