Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Folkeskolekontoret - Undervisningsministeriet
Information om tysk/fransk
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Hans Willumsen Lauremberg
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Læring i bevægelse - hvorfor?
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Folkeskole-reformen August 2014.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Skolepolitiske visioner og mål
Introduktion til Sprogpakken
Evaluering.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Reformmesse på Sofiendalskolen
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Skolereform august 2014………………
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
IT i undervisningen.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Kontaktforældremøde 23. april 2007
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
v. Nina Nielsen - Undervisningsministeriet
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Nyt fra Undervisningsministeriet
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til forældremøde
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Sunds skole Evaluering
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen til forældremøde
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Evaluering.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006

Historik (1) 1975-loven Udviklings- arbejder 4 x 100 mio loven KIF Klare Mål Internationale undersøgelser Læsning, TIMSS Folkeskolen år 2000 F3 CKF og læseplaner Konsulenter

Historik (2) Kernefaglighed Matematik, dansk, sprog, naturfag Lov om gennemsigtighed og åbenhed PISA Læsning, matematik, naturfag, CCC m.m. 2000, 2003, 2006, 2009 Fælles Mål Udviklingsprogram En skole i bevægelse 25 mio loven Lovpakker I – II - III Regerings- grundlaget Lov om undervisnings- miljø ITMF mv. EVA Globalisering OECD Review 2004

Klare Mål  Fælles Mål

1993-lovenKlare MålFælles Mål Formål CKF (Prøvebestemm.) Formål CKF (Slutmål) (Prøvebestemm.) Formål Slutmål - CKF Trinmål (Prøvebestemm.) Centrale bestemmelser LæseplanerDelmål Læseplaner Elevens alsidige Beskrivelser Læseplaner Elevernes alsidige Lokale bestemmelser Vejledning Undervisnings- vejledning Vejledende tekster Fagenes teksthierarki – bindende / vejledende

LÆRE-plan  Signalement  Fagets formål  Slutmål / CKF  Trinmål  Beskrivelser  Læseplan Styrket faglig- hed

Ny lov Læreplanen er bindende for undervisningen og anvendes, når man planlægger undervisningen – progression og kontinuitet vælger undervisningsmaterialer og undervisningsmetoder fastlægger læringsmål for (grupper af) elever foretager løbende evaluering, testning og vurdering - herunder afsluttende prøver samarbejder med elever og forældre.

Slutmål og trinmål Slutmål og trinmål Fælles nationale mål for, hvad undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig af kundskaber og færdigheder – ved afslutningen af undervisningen og ved afslutningen af bestemte klassetrin. Styrket faglig- hed Undervisningsmål

Slutmål Styrket faglig- hed - de langsigtede mål - pejlemærker for undervisningen i hele forløbet. Trinmål - de kortsigtede mål - planlægning og evaluering, dialogredskab.

Undervisningsmål - læringsmål Mål for undervisningen - i klassen, på holdet. Hvad man kan forvente, elever almindeligvis kan og ved. Mål med udgangspunkt i elevernes forskellige måder at lære på. Elevernes forskellighed medfører individuelle læringsmål. UndervisningsmålFælles mål LæringsmålIndividuelle mål

”Status – Mål – Evaluering” Folkeskolen år 2000 /3

Styrket faglig- hed Beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål  Kriterier for valg af indhold. Hvad skal prioriteres? Hvad bør ikke undlades?  Planlægningsværktøj for lærere. Redskab i lærersamarbejdet om fag og tværfaglige forløb.  Hvordan skal undervisningen tilrettelægges for at fremme målopfyldelsen? Fagets progression, didaktik og arbejdsformer.  Tilrettelæggelse af undervisningen med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling og behov – undervisningsdifferentiering.

Styrket faglig- hed Læseplaner Angivelse af indholdet i undervisningen. Hvad skal eleverne arbejde med? Hvilke stofområder, aktiviteter, arbejdsformer? Overensstemmelse mellem 3-4 overskrifter. CKF, trinmål og læseplaner – uv.vejledning. Forløb / progression – som i målene. Systematik og gennemskuelighed.

Styrket faglig- hed Læseplaner ….. angiver indholdet i undervisningen. Eleverne arbejder med at … aktiviteter / færdigheder Undervisningen omfatter især … stof / kundskaber

Styrket faglig- hed Undervisningsvejledning Særlig indholdsfortegnelse. Eksisterende tekster bevares / justeres, redigeres. Evt. ændringer i faget – udstrækning etc. Fagets hovedområder og progression. Undervisningsdifferentiering. Evaluering. Specialundervisning. Kernefaglighed (nogle fag). Kompetencer (andre). Sikkerhed, tilsyn (fysik/kemi, sløjd, idræt).

Folkeskolens formål - Skolens fag - Elevernes alsidige personlige udvikling Folkeskolens formål fag Mange måder at lære på Lyst til at lære At lære sammen med andre

Nye faghæfter - synopsis Signalement (tidl. indledning til CKF) Fagformålbindende Slutmål / CKFbindende Trinmålbindende Beskrivelservejledende / bindende Synoptiske oversigter x 2!!! Læseplanvejledende / bindende Undervisningsvejledning

Dansk

Dansk Matematik Det talte sprog Det skrevne sprog – læse Det skrevne sprog – skrive Sprog, litteratur og kommunikation Trinmål: 2, 4, 6, 9, 10 Arbejdet med tal og algebra Arbejdet med geometri Matematik i anvendelse Kommunikation og problemløsning Trinmål: 3, 6, 9, 10

Fælles Mål anvendes til Styrket faglig- hed  Planlægning  Samarbejde  Dokumentation  Differentiering  Evaluering  Dialog  Gennemsigtighed og åbenhed.

Ny lov § 13 og § 18 Evaluering kræver mål. Undervisningsmål / Læringsmål. Målfrihed - nej. Metodefrihed (-pligt) - ja. Stof, aktiviteter, arbejdsformer. Med Fælles Mål trin- og slutmål for fagene og de obligatoriske emner er der skabt grundlag for en højere grad af systematisk evaluering.

Kernefaglighed: Kompetencer og matematiklæring, Fremtidens danskfag, Fremtidens sprogfag, Fremtidens naturfaglige uddannelser, Fremtidens uddannelser – den ny faglighed og dens forudsætninger, 2004.

Fælles Mål: Midtvejsevaluering Slutevaluering 2007 OECD Review 2004 om folkeskolen PISA – 2006 EVA 2004: Undervisningsdifferentiering EVA 2004: Løbende intern evaluering Globalisering 2006: ”Verdens bedste folkeskole – vision og strategi”

Lov 313 (19/4-06): Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver mv. Lov 572 (9/6-06): Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner,offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen.

Bekendtgørelse 703 (23/6-06): Elevplaner i folkeskolen Ny bekendtgørelse på vej: Anvendelse af test i folkeskolen

Handlingsplans- og ekspertudvalg 2006: Læsning Engelsk Matematik Naturfag Kristendomskundskab Historie Samfundsfag Nye FÆLLES MÅL ?