Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMerete Lund Redigeret for ca. et år siden
1
www.pasisahlberg.com Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011
2
Hvad er gode uddannelsesresultater?
3
Finland Japan Canada New Zealand Australia Netherlands Korea France United States Germany Italy Norway Spain Denmark Switzerland UK Ireland Sweden Iceland Belgium Luxemburg Austria Portugal Israel Poland Slovakia Greece OECD averages Gennemsnitlige PISA-resultater og betydningen af socio-økonomisk baggrund for elevernes læseresultater i 2009 i udvalgte OECD-lande Læseresultater over gennemsnittet Elevernes socio-økonomiske baggrund har stor betydning Læseresultater over gennemsnittet Elevernes socio-økonomiske baggrund har lille betydning Læseresultater under gennemsnittet Elevernes socio-økonomiske baggrund har lille betydning Læseresultater under gennemsnittet Elevernes socio-økonomiske baggrund har stor betydning
4
Sammenhæng mellem PISA-resultater i naturfag og samlede udgifter pr. elev i alderen 6-15 år i udvalgte OECD-lande i 2006
5
Elevresultater (naturfag) og elevtrivsel i udvalgte i-lande (2006)
6
Den danske vej
7
Bedre læringsresultater - Fokus på læsning - Højere mål og læringstempo - Færre elever i specialundervisning Bedre undervisning - Læreruddannelse - Forskningsbaseret undervisning Governance - Aktive skolebestyrelser - Gennemsigtighed Fokus i regeringens folkeskoleudspil
8
Hvilken vej er bedst?
9
Global Educational Reform Movement
10
Global Educational Reform Movement (Germ = bacille)
11
Virker konkurrence, valgmuligheder og testbaseret resultatorientering?
12
OECD gennemsnit Resultater i matematik 15-åriges gennemsnitlige resultater i matematik 2000-2006
13
OECD gennemsnit Resultater i matematik 15-åriges gennemsnitlige resultater i matematik 2000-2006
14
Resultater i matematik OECD gennemsnit 15-åriges gennemsnitlige resultater i matematik 2000-2006
15
Global bevægelse vs. Den alternative vej
16
Global educational reform movement (germ)Alternative tilgange Fagorienteret undervisningBred og kreativ læring Vigtigt: Læsning, matematik, naturfag Mindre vigtigt: Samfundsfag, sprog, billedkunst, dans… og alt, som ikke kan måles! Vigtigt: Holistisk udvikling og vækst Mindre vigtigt: Faglig udenadslære og fragmenteret og overfladisk information.
17
Global bevægelse vs. Den alternative vej Global educational reform movement (germ)Alternative tilgange Fagorienteret undervisningBred og kreativ læring StandardiseringTilpasset indsats Klare centrale standarder for, hvordan alle skoler, lærere og elever forventes at præstere. Klare, men fleksible fælles undervisningsmål danner baggrund for skolernes planlægning. Lokale og individuelle løsninger opmuntres med det formål at skabe optimale læringsbetingelser for alle elever.
18
Global bevægelse vs. Den alternative vej Global educational reform movement (germ)Alternative tilgange Fagorienteret undervisningBred og kreativ læring StandardiseringTilpasset indsats Testbaseret resultatorientering Professionelt ansvar Tæt forbindelse mellem skolens resultater og belønning til skolen og skolens ansatte. Vinderne får en økonomisk belønning. Skoler, ledere og lærere, der præsterer dårligt, straffes. Gradvis opbygning af tillid til lederes og læreres professionelle vurdering af, hvad der er bedst for eleverne. Målretning af ressourcer og støtte til de elever, der har størst risiko for at klare sig dårligt.
19
Global bevægelse vs. Den alternative vej Global educational reform movement (germ)Alternative tilgange Fagorienteret undervisningBred og kreativ læring StandardiseringTilpasset indsats Test-baseret resultatorientering Professionelt ansvar MarkedsstyringUddannelsesmæssigt lederskab Erhvervslivet er kilden til uddannelsesmæssige reformer, der implementeres gennem lovgivning, nationale udviklingsprogrammer eller andre generelle tiltag. Konkurrence, valgmuligheder og præstationsafhængige bevillinger erstatter skolernes egne forbedringsstrategier. Uddannelsesreformer styrker lederes og læreres professionelle rolle ved at skabe balance mellem undervisning og fælles professionel læring.
20
Global bevægelse vs. Den alternative vej Global educational reform movement (germ)Alternative tilgange Fagorienteret undervisningBred og kreativ læring StandardiseringTilpasset indsats Testbasret resultatorienteringProfessionelt ansvar MarkedsstyringUddannelsesmæssigt lederskab Data og kontrolSamarbejde og tillid Data i form af elevresultater og lærerpræstationer ses som de vigtigste kriterier i måling af skolernes effektivitet. Opbygning af systemer til overvågning af skoler. Opbygning af professionelt samarbejde mellem skoler, kommuner og det statslige embedsapparat. Styrkelse af den offentlige tillid til lærere og ledere.
21
Global bevægelse vs. Den alternative vej Global educational reform movement (germ)Alternative tilgange Fagorienteret undervisningBred og kreativ læring StandardiseringTilpasset indsats Testbaseret resultatorientering Professionelt ansvar MarkedsstyringUddannelsesmæssigt lederskab Data and kontrolSamarbejde og tillid
22
En anden vej
23
Tidlig intervention Innovative skoler Frihed til at lære Kreativ profession Lighedsorienteret system
24
Den danske vej: Den fjerde vej
25
Tak!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.