Gruppeinddeling 1) Ole Vind, Juelsminde, Uldum, Ølsted 2) Bent Poulsen, Daugård, Korning, Rask Mølle, Stenderup 3) Fridtjof Stidsen, Glud, Langskov, Stjernevejen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Frøslev-Padborg skole
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolepolitiske visioner og mål
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Vedr. drøftelse af ny organisering af skolerne. Program for tirsdag den 31. maj 2011 kl på LO-skolen 19.00Velkomst. Formand før Børne- og.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Udviklingsplaner Sønderborg
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Fælles forældremøde Thurø
En god skole er en inkluderende skole.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Invitation til skolebestyrelserne
Holbæk kommune Proces for skolebestyrelserne i arbejdet med ny skolestruktur.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Seniorbofællesskaber
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Skolestruktur på dagsordenen
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Den gode projektansøgning
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Grunde til at jeg elsker dig
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Velkommen til fælles Informationsmøde
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Randers Kommune Evaluering af Randersmodellen Kick off møde for med-repræsentanterne i Randers kommune.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Inklusion – også et forældreanliggende
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Helsingør Kommune Standardskabelon Center for Politik og Organisation, Strategi, HR og Kommunikation Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole Oplæg.
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Børne- og Ungeudvalgets dialogmøde med Skolerådet
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Præsentationens transcript:

Gruppeinddeling 1) Ole Vind, Juelsminde, Uldum, Ølsted 2) Bent Poulsen, Daugård, Korning, Rask Mølle, Stenderup 3) Fridtjof Stidsen, Glud, Langskov, Stjernevejen, Øster Snede 4) Lene Tingleff, Hedensted, Rårup, Stouby, Tørring 5) Lars Poulsen, Kim Hagsten Sørensen, Hornsyld, Løsning, SIM 1

Dato: Dok.nr. Titel: Dialogmøde 11. sept Børne- Undervisnings- og Kulturudvalget

Aftenens program 1. Velkomst og præsentation – udvalgsformand Ole Vind 2. Udviklingsplan for specialundervisningsområdet  Status og fokuspunkter i forhold til den gennemførte evaluering  Foreløbig udvikling i segregeringsprocent og økonomi Drøftelse i mindre grupper af, hvordan man på den enkelte skole kan følge op på evalueringen samt overvejelser over Skolebestyrelsens rolle i forældresamarbejdet med afsæt i den kommunale forældresamarbejdsfolder. Pause 3. Skolepolitiske målsætninger for Hedensted Kommune Indledende drøftelse af hvilke forventninger vi har til kommende skolepolitiske målsætninger. Efter et kort oplæg ”summes” der i grupper og diskuteres efterfølgende i plenum. 4. Eventuelt 5. Afslutning – udvalgsformand Ole Vind 3

Evaluering af specialundervisningsområdet Baggrund Som en del af beslutningen vedrørende "Udvikling af specialundervisningsområdet" i efteråret 2010 indgik, at der skulle udarbejdes en evalueringsplan. Formålet med at evaluere indsatsen er bl.a.: - at undersøge effekterne af udviklingsplanen. - at samle op på de erfaringer, som implementeringen har medført. - at følge op på de opmærksomhedspunkter, der fremkom i høringssvar i forbindelse med godkendelse af udviklingsplanen for specialundervisningsområdet - primært omkring de økonomiske aspekter / følger. 4

Proces og datagrundlag Spørgeskemaundersøgelser april: Forældreundersøgelsen blev placeret på kommunens hjemmeside og skolernes intranet.1146 besvarelser Personaleundersøgelsen til skoleledere, lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere og udvalgte PPR medarbejdere blev udsendt til folks personlige adresser. 402 besvarelser. Interviews i maj-juni: Ledelse, personale og forældrebestyrelser på 3 udvalgte fokusskoler: Hedensted, Glud og Lindved skoler. 5

Evaluering af specialundervisningsområdet Rammer og facts: Segregerede elever  Andelen er faldet fra 4,40 % i 2010 til 3,97 % i 2012 (ca. 260-> ca. 230)  5 tidligere segregerede elever er i dag inkluderet  10 elever er hjemtaget fra eksternt tilbud til internt tilbud Økonomisk råderum  Udlagte midler til betaling for segregerede elever udgør 55,1 mio.  Nye ”Frigjorte midler” udgør i ca. 2,1 mio.  2 (3) skoler er i omfattet af økonomisk sikkerhedsnet. Evalueringens overordnede positive resultat 6 Børnene på kommunens skoler trives. 87 % af de forældre, som deltog i undersøgelsen angiver, at de har børn, der trives på skolen.

Evaluering af specialundervisningsområdet Den fysiske inklusion Ansvar og incitamentsstruktur Samarbejde mellem skole og PPR 7 Det er kendetegnende for undersøgelsen, at ledelse og PPR svarer mest positiv på de spørgsmål, der vedrører samarbejdet mellem skole og PPR. Men den samme positive oplevelse af samarbejdet træder ikke igennem i lærernes besvarelser. Det er opmærksomhedskrævende at 34 % af lærerne har oplevelsen af, der er for mange elever med særlige behov, der inkluderes i almenundervisningen på den enkelte skole. Det er opmærksomhedskrævende, at kun 37,25 % af ledelsen i høj grad eller i nogen grad oplever, at ”den nye måde” giver et større økonomisk råderum i forhold til inklusion.

Evaluering af specialundervisningsområdet Inklusion og Fritidspædagogik Skolens inklusionsstruktur- processer og kompetencer 8 Det er et opmærksomhedsområde, at kun 16,19% af lærerne giver udtryk for, at der er udarbejdet en inklusionsstrategi på skolerne. Det er opmærksomhedskrævende, at kun 37,40 % af lærerne i høj grad eller i nogen grad føler sig rustet/kompetente til, at inkludere elever med udadreagerende adfærd Et fokusområde er personalets kompetencer. Det er opmærksomhedskrævende, at der i lærergruppen kun er en meget lav andel, der ”i høj grad” eller ”i nogen grad” mener, ”den nye måde” har givet anledning til øget samarbejde i fritidsdelen/SFO (19%)

Evaluering af specialundervisningsområdet Forældresamarbejde 9 Det er et opmærksomhedsområde at 23 % af forældrene oplever, der for mange børn med særlige behov, der inkluderes i almenundervisningen. Det er et opmærksomhedsområde at 50 % af forældrene ”i mindre grad” eller ”slet ikke” har oplevelsen af, at de inddrages i inklusionsarbejdet. Kun 27 % af forældrene tilkendegiver, at de” i høj grad” eller ”i nogen grad” oplever forældresamarbejdet omkring inklusion positivt (forældr. rap.3). Forældre til børn der ikke trives mener: - at skolen ‘i mindre grad’ eller ‘slet ikke’ lykkes med inklusion (56 %). - at der ikke har været forældremøder med fokus på inklusion (38 %). - at man ikke inddrages i inklusionsarbejdet (72 %). - at man slet ikke har en positiv oplevelse af forældresamarbejdet omkring inklusion (43 %).

Det videre arbejde Evalueringsrapporterne fremsendes til de enkelte skoler sammen med en systematisering af data for den enkelte skole. Hver skole er således forpligtiget til at målrette deres inklusionsindsats i forhold til de fælles fokusområder nævnt i denne rapport, samt deres egne undersøgelsesresultater, som fremsendes til skolerne i løbet af efteråret. Dette gøres via en fælles løbende dialog mellem ledelse, personale, forældrebestyrelser på de enkelte skoler. 10

Det videre arbejde I 2013 og 2015 vil der blive fulgt op på denne evaluerings resultater, ved at der vil blive gennemført tilsvarende evalueringer. Spændende bliver det så at se, hvilken udvikling der er sket i skolernes arbejde med inklusion? 11

Den kommunale forældre- samarbejdsfolder Et øget fokus på forældresamarbejde skal ses som et vigtigt værktøj i arbejdet med højere grad af inklusion. At sætte større fokus på forældresamarbejdet betyder en ændring af en eksisterende kultur, og en sådan ændring foregår på mange planer og over tid. 12