Download præsentationen
Offentliggjort afRune Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
2
Program 9.30 Velkomst Lis Sandberg, vicekontorchef i
KL´s Børne- og kulturkontor 9.40 ”Specialundervisning i folkeskolen – veje til bedre organisering og styring” Andreas Nikolajsen, manager i Deloitte Business Consulting Rapportens resultater og forslag KL´s Børne- og Kulturkontor Pause Temarunde 1 Lolland Kommune, Horsens Kommune, Gladsaxe Kommune og Halsnæs Kommune 11.45 Frokost 12.35 Styring af specialundervisningen Morten Mandø, projektchef i KL’s Økonomiske Sekretariat Temarunde 2 Lolland Kommune, Horsens Kommune, Gladsaxe Kommune og Halsnæs Kommune Pause PPR´s ændrede rolle Anette Kureer, chef for specialiserede tilbud og PPR i Ringsted Kommune Specialundervisningens effekter Finn Christensen, tidligere kontorchef i UVM Farvel og tak for i dag Lis Sandberg, vicekontorchef i KL´s Børne- og kulturkontor
3
Velkommen Brug paletten, december 2009
Rapporten “Specialundervisning i folkeskolen – veje til en bedre organisering og styring”, juni 2010 Konferencer Netværk Statusanalyse Erfaringerne fra netværkssamarbejdet er, at udfordringerne med styring og udvikling af specialundervisningen også omhandler almenundervisningen. Hvis vi vil forandre noget, skal vi have fat i hele paletten: økonomi, styring, organisering, visitering, kompetencer, kvalitet og professionalisme.
4
Veje til bedre organisering og styring
Andreas Nikolajsen, Manager i Deloitte Business Consultning Det er muligt at ændre tekst i sidefod. Det gør du at ved at klikke på ’Indsæt' i menuen. Klik på 'Sidehoved eller Sidefod' Skriv herefter din tekst i feltet 'Sidefod’ Klik 'OK'
5
Resultater og forslag Lis Sandberg, vicekontorchef
i KL’s Børne og Kulturkontor Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
9
Enhedsudgifter En elev i almindelig specialundervisning 83.973 kr.
En specialklasseelev kr. En specialskoleelev kr.
11
Forslag Holdninger: Afgrænsning af specialundervisningen 4 modeller
Diagnoser giver ikke ret til specialundervisning
12
Økonomiske incitamenter
Inklusionsfremmende styringsmodeller Særligt bevillingsområde Efterspørgselsstyret PPR-model Reduceret anvendelse af interne skoler Samling af visitationskompetence og finansieringsansvar
13
Indhold Øget fokus på fagligheden i specialundervisning
Større fokus på kompetencer og kompetenceudviklings-strategier Værktøjskasse
14
Økonomiaftalen Regeringen har lovet lovændringer:
Afgrænsning af specialundervisning til over 12 timer Tildeling af special-undervisning ikke alene på baggrund af en diagnose Den anbringende kommune skal godkende specialundervisning Der skal endvidere ses på: Klagesystemet Frit skolevalg
15
Økonomiaftalen Kommunerne har lovet:
At begrænse henvisningen til specialklasser og specialundervisning i de kommende år Via: Inklusionsfremmende styringsmodeller PPR efterspørgselsstyret Kompetenceudvikling
16
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
17
Lokalefordeling – temamøder Temamøde A – ”Implementeringen af arbejdet med inklusion var mindre end forventet”, Lolland Kommune Lokale 26 Temamøde B – ”På mange områder blev vi bekræftet i, at vi er på rette vej”, Horsens Kommune Lokale Temamøde C - Incitamentsstyring i praksis, Gladsaxe Kommune Plenumsalen Temamøde E - Inklussionsklasser, Halsnæs Kommune Lokale 24
18
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
19
Styring af specialundervisningen
Styringen af specialunderundervisningen er for mange kommuner en udfordring, på samme måde som styringen af det specialiserede socialområde. Hvilke gode råd til styring kan overføres fra det specialiserede socialområde? Morten Mandøe, projektchef i KL’s Økonomiske Sekretariat
20
Lokalefordeling – temamøder Temamøde A – ”Implementeringen af arbejdet med inklusion var mindre end forventet”, Lolland Kommune Lokale 26 Temamøde B – ”På mange områder blev vi bekræftet i, at vi er på rette vej”, Horsens Kommune Lokale Temamøde C - Incitamentsstyring i praksis, Gladsaxe Kommune Plenumsalen Temamøde E - Inklussionsklasser, Halsnæs Kommune Lokale 24
21
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
22
PPR´s ændrede rolle En af anbefalingerne i rapporten er, at kommunerne skal gøre PPR mere efterspørgselsstyret. Incitamentsstyring skal fremme inklusion og PPR skal arbejde konsultativt. Anette Kureer, chef for specialiserede tilbud og UPPR i Ringsted Kommune
23
Specialundervisningens effekter
Hvad ved vi om effekten af specialundervisning? Finn Christensen, tidligere kontorchef i UVM
24
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
25
Konferencer og netværk
Konference den 13. december 2010 Hvordan kan forskellige modeller og metoder fx LP modellen, Cooperative Learning, klasseledelse og læringsledelse bidrage til udviklingen af en mere inkluderende almenundervisning? Konference den 9. marts 2011 Lærerkompetencer i specialundervisningen og den inkluderende skole Tilmelding til netværk 1. november
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.