”Udeskole, faglighed og læring i praksis”. Udeskole (NO) ”Udeskole er en arbejdsmåde hvor man flytter dele af skolehverdagen ud i nærmiljøet. Udeskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Udeskole – indspark til hvordan
Skolereform august 2014………………
Fagets formål, fokus og fagmål
Jeg støtter barnet ved:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Lærerprofessionen - en definition.
Chris Argyris f
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Velkommen til fyraftensmøde Dalgas- og Rønbjergafdelingen.
Krop og læring Karen Barfod,
Uddannelsesparathed - hvad er det
Relationer – børn og voksne
IT i undervisningen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Sociale kompetencer Og Undervisning i fag
Et mærkeligt skib.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Præsentation af forårs-sfo
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
De seks bedste billeder fra gruppen
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Udeskole på Grønhøjskolen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Relations kompetencer
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Evaluering.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Den pædagogiske læreplan
Velkommen til fagligt samspil
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

”Udeskole, faglighed og læring i praksis”

Udeskole (NO) ”Udeskole er en arbejdsmåde hvor man flytter dele af skolehverdagen ud i nærmiljøet. Udeskole indebærer dermed regelmæssig aktivitet udenfor klasselokalet. Arbejdsmetoden giver eleverne anledning til at tage alle sanserne i brug, så de får personlige og konkrete erfaringer i mødet med virkeligheden. Arbejdsmåden giver plads til faglige aktiviteter, spontan udfoldelse og leg, nysgerrig søgen, fantasi, oplevelser og socialt samvær. Udeskole handler om at aktivere alle skolefagene i en integreret undervisning hvor ude- og indeaktiviteterne har nær sammenhæng, idet eleverne lærer om virkeligheden i virkeligheden; dvs. om naturen i naturen, om samfundet i samfundet og om nærmiljøet i nærmiljøet". (A.N.Jordet, 1998) John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Utomhuspædagogik (SV) "Utomhuspedagogik är ett förhållningssätt som syftar till lärande i växelspel mellan upplevelse och reflexion grundat på konkreta erfarenheter i autentiska situationer. Utomhuspedagogik är ett tvärvetenskapligt forsknings- och utbildningsområde som bl.a. Innebär: – att lärandets rum även flyttas ut till samhällsliv, natur- och kulturlandskap. – att växelspelet mellan sinnlig upplevelse och boklig bildning betonas. – att platsens betydelse för lärandet lyfts fram.” Centrum för Miljö- och Utomhuspedagogik 2004 (Linkjöping Universitet) John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Udeskole (DK) ” er pædagogiske arbejdsformer, hvor undervisningen regelmæssigt foregår udenfor skolens mure” Vejledende underpunkter kan være følgende: – Tilegnelse af viden, færdigheder og holdninger, skabes gennem oplevelser, handlinger, dialog og refleksion – Undervisningen kan foregå i skolens nærmiljø, i naturen, i samfundslivet og i kulturelle institutioner. – Skolens fag kan aktiveres i en integreret undervisning, hvor undervisningen ude og inde har nær sammenhæng. UdeskoleNet 2008 John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Uteskole 2010 er en måte å arbejde med skolens innhold på hvor elever og lærere bruker nærmiljø og lokal samfund som ressurs i opplæringen (=uddannelsen) – for å supplere og utfylle klasseromsundervisningen. Uteskole innebærer regelmæssig og målrettet aktivitet utenfor klasserommet. Arne Jordet 2010 : ”Klasserummet utenfor – Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom” John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Udeskole læreres brug, foretrukken og strategi mht. udearealer Konklusion: – Skolens område, lokale grønne områder, ved aktiviteter også skove, åer og søer. – Lærerne foretrækker naturlig flora og fauna, vand, let tilgang, bål mulighed og læskur. Peter Bentsen 2010 ”Udeskole: outdoor teaching and use of green space in Danish schools” John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Udfordringerne Den ideelle udeskole curriculum (pensum, læseplan) ændres når realiteterne (hverdagen) viser sig. Lærerne lykkedes ikke at transformere udeskole ideen til praksis. Det bliver en vild blomst!! – Dvs. mere et koncept som beskriver dele af praksis end skole og læring baseret på et klar pædagogisk og didaktisk grundlag baseret på teoretisk og dokumenteret grundlag. NB! Det er her vi skal ind! Et hovedproblem bliver at der ikke er stærke relationer mellem det ”at gøre” og det ”at lære” i skolen! – Man kunne kalde det en akademisk hviskeleg! John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Det interessante spørgsmål! At dokumentere en generel læringseffekt af samspillet mellem undervisning i inde- og uderum. === Det udvidede læringsrum! Hvordan gør vi det? – Dokumentation! – Refleksion! – Forsknings tilknytning! – Andet John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Inde Ude Klasserum Bearbejdning, refleksion Ny forberedelse Klasserum Bearbejdning, refleksion Ny forberedelse Udeskole Praktiske aktiviteter Udeskole Praktiske aktiviteter Udeskole Praktiske aktiviteter Udeskole Praktiske aktiviteter Klasserum Bearbejdning, refleksion Ny forberedelse Klasserum Bearbejdning, refleksion Ny forberedelse

”den kyndige” Elever og lærer skal have fælles oplevelser og erfaringer som de skal spille på i læringsprocessen - hele tiden med læreren i rollen som ”den kyndige”! Ikke kun elevernes hjemmeerfaringer (matematik/målestok/moren på plankontoret) John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

John Dewey Erfaringsbegrebet – en syntese af kropslig og mental aktivitet: aktiv og passiv! Den aktive dimension: eleven gør noget i eller med omgivelserne gennem en aktiv handling Den passive dimension: Eleven bliver påvirket af omgivelserne, ved at blive udsat for konsekvenserne af en handling. Den passive dimension indtræffer altså som en reaktion på den aktive. John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Dewey udtrykker det således: ”Vi gør altså noget med tingen og så gør den noget med os igen” Er det det der sker i skolen: eleven får ikke lov til at reflektere over sine handlinger!! Kogebogsopskrifter m.m. Vi skal gøre mere i refleksive aktiviteter = erfaringer og eller læring! John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Niveau 4 Niveau 5

Dansk Matematik Fag

Syretesten! Erfaringens dannende funktion: Kontinuitet og sammenspil: Syretesten: – 1. Bygger det eleverne nu skal gøre på tidligere aktiviteter og peger aktiviteten fremover. – 2. Er aktiviteten i sammenhæng med læreplanen (Fælles Mål) og kan eleven identificere sammenhængen John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Niveau 5 Bus Niveau 4 Lokal omr Niveau 3 Skolens omr Ude CKF Niveau 2 Skolegård Ude CKF Niveau 1 Klasserummet CKF Fag Engelsk Idræt Matematik bruge matematik i relevante hverdagssituationer vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge erhverve en begyndende forståelse for matematik som beskrivelsesmiddel. Dansk udvikle ordforråd, begreber og faglige udtryk fremlægge, referere, fortælle og dramatisere give udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og beskrive viden om enkle emner Naturfag kunne forbinde de forskellige årstider med vigtige begivenheder i naturen undersøge enkle forhold vedrørende vejret, herunder temperatur og nedbør beskrive vigtige funktioner og steder i lokalområdet: hvor vi bor, hvor vi handler, hvordan vi kommer rundt, hvor vi arbejder, og hvor der er natur Historie fortælle om spor fra fortiden i lokalområdet og gengive dem i tegning og dramaform

Ude CKF’er - læringsmål John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg

Ude CKF’er - læringsmål John Anderson UCSJ Læreruddannelsen Vordingborg