Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet."— Præsentationens transcript:

1 En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet

2 Læreplaner er altid et kompromis Ændringer og fornyelser af praksis i sker altid i bunden af en organisation - i lærerens møde med eleverne

3 Forskerspiren Mangefold i naturen Kropp og helse Verdensrommet Fenomener og stoffer Teknologi og design

4 Mål for opplæringen er at eleven skal kunne (7.klasse) formulere spørsmål om noe en lurer på, lage en plan for å undersøke en selvformulert hypotese og gjennomføre undersøkelsen forklare hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk samt hvorfor det er viktig å sammenligne resultater

5 for at kunne argumentere, for at vurdere, hvornår der er belæg (evidens) for en påstand,for at forklare et eksperiment, et fænomen eller en hændelse anvendes teoretisk viden såvel som empiriske data

6 forklare betydningen av å se etter sammen-henger mellom årsak og virkning, og forklare, hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen (etter 10.klasse)

7 ”samspil mellem natur, individ, teknologi, samfunn og forskning”,

8 ”at skolefaget naturfag både teoretisk og praktisk fremstår som et helhetlig fag” ??

9 FYSIKK 1 og 2

10 sette opp en matematisk modell for sammenhenger mellom fysiske størrelser funnet eksperimentelt bruke en matematisk modell som kilde for kvalitativ og kvantitativ informasjon, og vurdere gyldighetsområdet for modellen

11 ”Å beskrive naturen med matematik” ”Fysikk som vitenskap” og ”Forsøk i fysikken”.

12 Konklusion Et ambitiøst fagligt traditionelt stofindhold. Relevante metaperspektiver, som dog er noget fragmentariske og som mangler et historisk og et samfundsmæssigt perspektiv Et noget empiristisk syn på eksperimentet Bekymring: Er der plads til fordybelse, til selvstændighed og til selvvalgte og nye og spændende emner?

13 Med udgangspunkt i elevfortællingerne vil et godt fysikfag fremstå som et fag : der er relateret til elevernes virkelighed og hverdag der integrerer matematik og fysik, men afbalanceret efter elevernes forudsætninger der giver eleverne indflydelse på emnevalget og på undervisningen hvor undervisningen varierer mellem forskellige arbejdsformer, som lader eleverne være aktive, f.eks. ved elevforelæsningen, gruppearbejde og projekter hvor der i det eksperimentelle arbejde angives klare mål, hvor eleverne har et teoretisk grundlag, og hvor vejledninger tillader elverne at arbejde selvstændigt hvor læreren er engageret og interesserer sig for faget og dets udvikling. hvor læreren tager hensyn til alle elever, kan hjælpe dem til selv at finde viden og stiller krav udfra elevernes forudsætninger hvor læreren giver en hurtig og relevant tilbagemelding til eleverne som er ”moderne” og udnytter moderne teknologi


Download ppt "En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google