Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Ledelsessystemet og HR-funktionerne Skaber klarhed over, om en konkret medarbejder har lyst og evne til ledelse Er en frugtbar metode til efterfølgerplanlægning, hvor kommende ledere bringes i position til at overtage ledelsesposter Medvirker til at fastholde talentfulde medarbejdere Giver et kompetenceløft til typiske nøglemedarbejdere, herunder påvirkning til også at tænke ledelsesmæssigt i dagligdagen Skabes et dynamisk lag i organisationen, hvis man som virksomhed lader en gruppe talenter deltage på det samme forløb
Målgruppe Medarbejdere, hvor både de selv og deres ledelse ønsker det ledelsesmæssige potentiale afprøvet og udviklet Medarbejdere, der som led i en langsigtet karriereplan skal løftes kompetencemæssigt og gennemgå en accelereret personlig udvikling Grupper af talenter, hvor den enkelte virksomhed ved at udvikle en mindre gruppe ønsker at skabe et dynamisk lag i organisationen Udviklingsorienterede medarbejdere, der ønsker personlig udvikling og karriereudvikling og som ikke er afvisende overfor tanken om ledelse
Lederuddannelsesprogram sker ved at: Deltagerne typisk vil være udpeget af deres leder/ledelse/HR-funktion Deltagerne deltager i opstartsmøde, så program, roller og forventninger står klart for alle Deltageren arbejder under hele forløbet med en proaktiv personlig udviklingsplan, der på en realistisk og fremadrettet måde sikrer fokusering på den personlige udvikling I uddannelsesforløbet arbejdes der med opgaver og med et projekt, der giver anledning til at udnytte det lærte på dagligdagens praksisnære problemstillinger Programmet tager afsæt i et uddannelsesforløb, hvor deltageren gennem øvelser, feedback og refleksion får større indsigt i sig selv. Det danner grundlag for arbejdet med den proaktive, personlige udviklingsplan.
Akademiuddannelse i Ledelse Supplerende ydelser Integreret med modulerne Ledelse i praksis Lederskab Specialeforløb Afgangsprojekt
Ledelse i Praksis Modulet afvikles som et 8-ugers intensivt forløb med afsluttende eksamen. Mål: at den studerende · kan analysere lederens forskellige ledelsesopgaver · kan vurdere personlighedstrækkenes betydning for den måde lederen varetager sine opgaver på · kan analysere sammenhængen mellem lederens værdier og ledelsesform · kan anvende og vurdere ledelsesformers effektivitet i konkrete ledelsessituationer · kan forstå kommunikationsprocessen som grundlag for effektiv ledelse · kan præsentere budskaber og problemstillinger for en gruppe mennesker · kan forstå betingelser og forudsætninger for egen og medarbejdernes læring og udvikling · kan se sammenhængen mellem den lærende virksomhed, virksomhedens forskellige læringsniveauer og medarbejderudviklingen i et bredere perspektiv · kan forstå effekten af pædagogiske teorier og virkemidler · kan analysere årsager til konflikter og vurdere metoder til løsning
Lederskab 3) Modulet afvikles som et 8-ugers intensivt forløb med afsluttende eksamen. Mål: at den studerende · gennem selvindsigt og selvforståelse kan arbejde med egen læring og kompetenceudvikling. · kan forholde sig analyserende og reflekterende til organisationen og de forhold, som sætter rammerne for hans/hendes ledelse. · kan læse og forstå mennesker og på det grundlag vælge mellem relevante ledelsesformer. · kan coache og skabe grundlag og rum for andre menneskers udvikling. · kan læse og forstå mellemmenneskelige forhold og på det grundlag drive og udvikle grupper/teams og netværk. · kan forstå og analysere konflikters inderste væsen og på det grundlag anvende relevante konfliktmodeller. · har overordnet kendskab til det ledelsesmæssige arbejdsfelt.
Specialeforløb 5) Modulet afvikles som et 8-ugers intensivt forløb med afsluttende eksamen. Mål: at den studerende · har kendskab til videnskabelig metode · har kendskab til rapportskrivningsteknikker og præsentation af resultat – herunder formulere og afgrænse problemstillingen indenfor det valgte opgavefelt · kan vælge relevant faglig metode · kan præsentere problemstilling, metode, problemløsning og konklusion i rapportform · kan præsentere og underbygge rapporten i mundtlig og visuel form · kan anvende de valgte metoder og faglige fordybelser i en praksisnær problemstilling.
Afgangsprojekt 5) Modulet afvikles som et 8-ugers intensivt forløb med afsluttende eksamen. Mål: at den studerende · kan formulere og afgrænse problemstillingen indenfor det valgte opgavefelt · kan vurdere og vælge relevant faglig metode · kan anvende den valgte metode i en praksisnær problemløsning · kan præsentere problemstilling, metode, problemløsning og konklusion i rapportform · kan præsentere og underbygge rapporten i mundtlig og visuel form
Samarbejde igennem uddannelsen