Oplæg modul 13 Evidensbaseret sygepleje – klinisk forskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Advertisements

Kandidaten i klinisk praksis
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Dag 1: Tilstede: AV, MH • – Introduktion, præsentation af undervisere og kursister samt projekttitler • – 09.45Hvorfor er det vigtigt.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Individuel uddannelsesplan
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Date :31 1.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Intern survey uge 45.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Journal Club Finsencentret, Rigshospitalet
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Velkommen til E-business
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vibeke Lorentzen, Forskningslektor
Lis Suhr Klinisk lektor
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Introduktion til opgaveskrivning
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Problemorienteret projektarbejde
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Gymnasiet (Stx)
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Almen studieforberedelse
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Dansk Sygeplejeselskab – 10 år’s jubilæum 2012 – Dokumentationsrådet fra 2004 – Uddannelsesrådet fra 2007 – Forskningsrådet fra 2008 – Center for kliniske.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Kliniske retningslinjer støtter arbejdet med kvalitet i det nære, kommunale sundhedsvæsen! Preben Ulrich Pedersen Professor, phd Aalborg Universitet CENTER.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Kvalitet i uddannelsen
Infomøde om synteseopgaven
Præsentationens transcript:

Oplæg modul 13 Evidensbaseret sygepleje – klinisk forskning Temadag 18. maj 2011 Bettan Bagger & Karen Margrethe Maglekær University College Sjælland, Campus Næstved

Spørgsmålet der må optage os: Hvordan styrke de studerendes kompetencer i forhold til: Forskning og udvikling Litteratursøgning Metodekritik Kritisk læsning af forskningsartikler Implementering af forskning og udvikling i klinisk praksis

Jf. Bekendtgørelsens krav – At kritisk vurdere praksis-, udviklings- og forskningsbaseret viden med relevans for sygeplejeprofession og sundhedsfaglig virksomhed – At udvælge, beskrive og foretage litteraturundersøgelse af en selvvalgt klinisk sygeplejefaglig problemstilling – At diskutere udviklings- og forskningsarbejde med relevans for sygeplejeprofes- sion og sundhedsfaglig virksomhed – At reflektere over muligheder og barrierer for implementering af udviklings- og forskningsresultater inden for sygeplejeprofession og sundhedsfaglig virksomhed

Kursets del 1 & 2 Del 1: Udvikling af evidens; søgnings- og vurderingskompetencer (2 uger  3 1/3 ECTS) Del 2: Projektforankring i det sundhedsprofessionelle praksisfelt (4 uger  6 2/3 ECTS)

Pædagogiske overvejelser Niveau  kobling til forsknings- og udviklingsafdelingen UCSJ, Clearinghouse, RUC etc. Anknytning til aktuelle forsknings- og udviklingsprojekter Målgruppen - den kvalitetsbevidste sygeplejestuderende - begrundede ansøgninger Anknytning til klinikken! (6 kliniske ECTS)

Læringsforudsætninger Det er påkrævet at Den studerende mestrer at læse engelsksproget litteratur Er engageret og vil yde en ekstra indsats Brænder for at fremme kvalitet og evidens i sygeplejen Tager imod udfordringen og de krav, det medfører, at arbejde med professionelle udviklings- og forskningssygeplejersker

Læringsudbytte kunne dataindsamle, analysere og vurdere behov for en sygeplejefaglig klinisk retningslinje kunne udvælge relevante instrumenter til registrering af kliniske problemstillinger kunne analysere og vurdere kvaliteten af videnskabelig litteratur som grundlag for udarbejdelse af en klinisk retningslinje kunne anvende instrumenter til registrering af kliniske problemstillinger kunne identificere relevant litteratur (incl. Referenceprogrammer + retningslinjer) som grundlag for udarbejdelse af en klinisk retningslinje  

Læringsaktiviteter I undervisningsoplæg tages afsæt i kliniske retningslinjers relevans for sygeplejepraksis Der arbejdes med både analysemodeller og modeller for udarbejdelse af en klinisk retningslinje Der gennemføres øvelser i formulering af fokuserede spørgsmål, indhentning, analyse og vurdering af relevant videnskabelig litteratur Der arbejdes med analyse og fortolkning af litteratur og introduceres til kritisk læsning af undersøgelser, som baserer sig på både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

Bedømmelse Porte folie eksamen Kursus bevis svarende til 10 ECTS (for hele kurset)

Kursets 1. del Viden og kompetence i forhold til: Hvad der ligger til grund for sygeplejeforskning og udvikling af kliniske retningslinjer Færdigheder på et niveau ”level 1”  pegende frem imod, at et højere niveau/level efterstræbes på del 2

Opbygning del 1 Kliniske retningslinjer Hvad er? Hvorfor? Hvordan? Konkret eksempel Fra fokuseret spørgsmål – proces – søgning – etc. v/underviser Ph.d. stud., Cand. Cur. Palle Larsen?/eller anden ph.d. stud?  signalværdi  niveau

Eksempler på konkrete i gangværende forsknings og udviklingsarbejder  Hvor det er synligt  Fra sygeplejefaglig problemstilling til fokuseret spørgsmål: proces – søgning – etc. Eksempel: PROHIP

Sygeplejeforskningsmodeller POMI/PICO v/ ??? Dag 3 Forskningstyper Sygeplejeforskningsmodeller POMI/PICO v/ ??? Metode level 1 Kvalitativ og kvantitativ forskning Evidensniveau v/????

Gruppearbejde med henblik på at udlede et fokuseret spørgsmål? Dag 4 Gruppearbejde med henblik på at udlede et fokuseret spørgsmål? Fremlægges i plenum dag 5

Fra abstrakt til konkret Litteratursøgning ” level 1”   At udarbejde en søgeprotokol v/bibliotekar Heidi Jørgensen?/ v/Ph.d. stud., Cand. Cur. Palle Larsen Demonstration af konkret udarbejdet søgeprotokol v/Ph.d. stud., Cand. Cur. Palle Larsen?/eller anden ph.d. stud?

Afslutning 1. del På baggrund af 3 dages gruppearbejde fremlægges afslutningsvist i plenum Udarbejdet søgeprotokol i forhold til eget fokuserede spørgsmål Analyse og vurdering af en udvalgt artikel

F.eks. sengebad? OPSTART 2. del Introduktion til konkret igangværende udvikling af klinisk retningslinje? F.eks. sengebad? v/ledende oversygeplejerske Lis Nøddeskov medicinsk afdeling, Køge? Oplægget skal rette sig imod (se oversigt i modulbeskrivelsen)

Pædagogiske overvejelser At processen demonstreres ud fra et konkret igangværende forløb kunne gøre det mere interessant og vedkommende Kunne fremme viden og indsigt og dermed facilitere den studerendes eget projekts konkrete problemstilling

Kritisk læsning af artikler på baggrund af checklister Metode ”level 2” Kritisk læsning af artikler på baggrund af checklister Quasi eksperimentelt Klinisk kontrolleret studie Evidens v/????

engelske artikler fra konkret igangværende Dag 3 – 5 Introduktion til analyseskema v/os selv Gruppearbejde med henblik på læsning af artikler* Fremlæggelse i plenum engelske artikler fra konkret igangværende udvikling af klinisk retningslinje? f.eks. sengebad

Uge 2 Grupperne arbejder med forskellige kliniske retningslinjer Gruppearbejde ud fra konkrete kliniske retningslinjer Grupperne arbejder med forskellige kliniske retningslinjer Skal analyseres i forhold til baggrund (hvordan er den blevet til, hvorfor er den blevet til, evidensstyrke for retningslinjen samt implementering) Gå ud i tilfældige klinikker og se hvordan denne retningslinje effektueres i hverdagen her… Kunne synliggøre og fremme sygeplejens udvikling

Uge 3 Kunne studerende ”deltage” i aktuelle i gangværende projekter? Rehabilitering i forhold til hofteopererede, hjertepatienter, neurologiske patienter, RUC baserede projekter – ph.d. vedr.- elektronisk patientjournal… ???? Klinisk afdelings problemstillinger? Eget bachelor projekt??? Implementeringsmuligheder?

Fra sygeplejefaglig problemstilling til fokuseret spørgsmål: 3 dage Gruppearbejde Fra sygeplejefaglig problemstilling til fokuseret spørgsmål: proces – søgning – etc.   Klinisk studiebesøg/Referenceprogrammer etc. flere ideer?

plenum Her skal det fokuserede spørgsmål, søgeprotokollen samt fund på det fokuserede spørgsmål fremlægges til diskussion Under forløbet kunne der oprettes rum eller en diskussionsplatform på fronter, som under gruppearbejdet skal anvendes til drøftelser og hvor vi som vejledere og klinik?/ph.d.? har adgang

Implementering af kliniske retningslinjer v/ Palle Larsen? Gruppearbejde med fokus på udviklingsarbejde i forhold til fund

Pædagogiske overvejelser De studerende kan på baggrund af de fund de gør, gøre sig tanker og diskutere, hvordan fund kunne initiere udviklingsarbejder i klinisk praksis og dermed være med til at udvikle sygeplejen (De skal selvfølgelig ikke og KAN ikke udarbejde en klinisk retningslinjer – men rustes til udviklingsarbejde og dannes til at forholde sig kritisk til egen praksis)

Fundene følges til dørs Tilbage til klinikken og fortælle om fund Og evt. opstarte eller give ideer til udviklings – eller undersøgelsestiltag i klinikken Kliniske studiebesøg

Fremlæggelse i plenum En samlet fremlæggelse der demonstrerer Det fokuserede spørgsmål Søgehistorik Analyser Redegørelse for ide´ generering Implementering af udviklingsarbejde i klinisk praksis 

Kliniske udviklingssygeplejersker Afslutning modulet Indbyde publikum Kliniske udviklingssygeplejersker Andre interesserede (DSR, DASYS, Clearinghouse, VISUEL …. ) Evaluering af modulet

Diskussion