Læringsmål, planlægning og fagteamsamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Matematik er det nye sort!
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
KOMpetenceMål i PraksIS
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
At udforske sin egen praksis
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Fagenes samspil november 2009
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Sundhedsfremme i skolehaver?
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Tidsplan for eksamen 40s umd
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
I Mål – Fagdidaktisk Kompetenceudvikling
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
FFM og årsplaner Vemmedrup
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
DPU – Aarhus Universitet
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Læringsmål, planlægning og fagteamsamarbejde

Læringsmål – giver det mening? To nødvendige fordringer: Italesætte mening – internt og eksternt. Give undervisningsmæssig pejling. Min præmis: Målene giver didaktisk set kun mening hvis de rammesætter og orienterer lærernes tænkning om deres undervisning.

Planlægning: Hvad er udfordringen? ”Hvad skal de lave?” versus ”Hvad skal de lære?” som dagsordensættende ramme (EVA, 2012). To ødelæggende tilgange (Højgaard et al., 2010): ”De skal lære det hele hele tiden” (dannelses-fetichering). Pensumitis (Jensen, 1995) (færdigheds-fetichering). Behov for at arbejde systematisk med forbindelsen mellem meningsbærende mål og konkret praksis. Dannelse kan forstås som den prægning af den personlige tilbøjelighed der står tilbage, når nogen har lært noget. Færdighed kan forstås som nogens evne til at udføre en given handling med utvetydige karakteristika.

kompetence Kompetence bruger jeg som betegnelse for nogens indsigtsfulde parathed til at handle på en måde, der lever op til udfordringerne i en given situation. Et begreb orienteret mod handling. Fokus på situationsmestring. Udfordrer den personlige handleparathed. ”Kompetence er dannelse i aktion.” (Peter Harder) (Jensen, 2007 og 2009)

Pensumitis og traditionen for ”punktopstillinger med kommentarer” “modellering” “ræsonnementer” Begrebsområde Tal & algebra Geo-metri Stat. & ssh. … Områ-de n “forståelse” “problemløsning” Lærebøger Tid Eksamen

Eksempel: En matematikundervisnings-læringsramme Begrebsområde Tal og algebra Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Kompetence Tankegangsk. Problembehandl.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. Repræsentationsk. Symbolbehandl.k. Kommunikationsk. Hjælpemiddelk. Aug. Dec. Juni

Målstyret Planlægning, tilrettelæggelse og klasseledelse Langsigtede vs. kortsigtede mål Begrebsområde Kompetence Tal og algebra Geometri Stat. og sandsynl. Tankegangsk. Problembehandl.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. … Planlægning gennem moduler med egne læringsmål Aug. Dec. Juni Tilrettelæggelse af hver (dobbelt)lektions lærings-mæssige funktion og aktiviteter 16/8 19/8 23/8 26/8 30/8 2/9 Didaktisk klasseledelse med afsæt i egen målstyrede tilrettelæggelse 8.15 9.00 9.50 (Højgaard et al., 2010, Blomhøj & Højgaard, 2011)

Et eksempel fra projektet kompis Begrebsområde Kompetence Tal og algebra Geometri Stat. og sandsynl. Tankegangsk. Problembehandl.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. … Et forløb i 8. kl. med sigte på ræsonnementskompetence Dec. Juni En uge om målets kerne, to uger med elevstyret projektarbejde Aug. 16/5 19/5 23/5 26/5 30/5 6/6 16/5: Udvikling af elevernes forståelse af ræsonnements-kompetence 8.15 9.00 9.50 Formidlingsmodel: Initiering, erfaring, didaktificering, ny situation, forklaring, fokuserede erfaringer, projektopstart, elevstyret projektarbejde. (Højgaard et al., 2010)

Hvad er et ræsonnement? Et ræsonnement Fornufts-styrede Præmisser Konklusioner argumenter retur

Erfaringer og anbefalinger Målstyret planlægning og didaktisk klasseledelse giver bedre læring, fordi man ”går efter bolden”. er meningsfuldt for lærere, fordi det kalder på fagdidaktisk refleksion. er motiverende for elever, fordi undervisningen begrundes konstruktivt. gør elevstyrede arbejdsprocesser nemmere, fordi ”kontrakten” er eksplicit. inviterer til formativ evaluering, fordi ambitionen er eksplicit. er mere udfordrende en forms-styret klasseledelse. ændrer kulturen i klasserummet. opleves som en større ændring end mange lærere forestiller sig. Det er derfor en god ide at man ved at man kan starte i det små, fx med ét modul af og til. tænker det som en længerevarende – år, ikke måneder – udviklingsproces. etablerer en ”ramme” af didaktisk orienterede fagteams (jf. Andreasen et al., 2011). tilknytter ressourcepersoner til disse fagteams. oplever ledelsesmæssig opbakning, strukturel støtte og konstruktive forventninger.

referencer Andreasen, M., Damkjær, H. S. & Højgaard, T. (2011) MaTeam-projektet – om matematiklærerfagteam, matematiklærerkompetencer og didaktisk modellering, MONA, 3, pp. 26-45. Blomhøj, M. & Højgaard, T. (2011). Hvad er meningen? Didaktisk klasseledelse I matematik via form eller mål. I Schmidt, M. S.: Klasseledelse og fag – at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg, Dafolo, pp. 143-163. EVA (2012). Lærernes brug af Fælles Mål. København: Danmarks Evalueringsinstitut. Højgaard, T., Bundsgaard, J., Sølberg, J. & Elmose, S. (2010). Kompetencemål i praksis – foranalysen bag projektet KOMPIS. MONA, 3, pp. 37-54. Jensen, J.H. (1995). Faglighed og pensumitis, Uddannelse, 9, pp. 464-468. Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt – hvorfor ikke? IMFUFA-tekst, nr. 458. Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.d.-afhandling. Kan rekvireres ved henvendelse til imfufa@ruc.dk. Jensen, T.H. (2009). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj. MONA, 2, pp. 37-54. Alle tekster hvor jeg er (med)forfatter kan findes via http://pure.au.dk/portal/da/thje@dpu.dk