Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015."— Præsentationens transcript:

1 WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015

2 At I får  overblik over algebra som fagområde i folkeskolen  indblik i didaktiske forskeres anbefalinger til undervisningen i algebra  konkrete ideer til undervisning i algebra.

3  Et par opgaver  Hvad er algebra, og hvordan er progressionen i FFM?  Hvad er svært, og hvad siger forskningen?  Undervisningsideer til alle klassetrin

4 Prøv i det ene talkryds at beregne produktet af de to røde tal og produktet af de to blå tal. Beregn derefter forskellen mellem de to produkter. Prøv det samme i det andet talkryds. Hvad opdager I? Gælder jeres opdagelse for ethvert talkryds i taltavlen? Kan I bevise det?

5 Beskriv et mønster, du kan se i kube-bygningerne. Brug dit mønster til at udtrykke antallet af kuber i den n´te kube-bygning. Ide knyttet til: http://www.nctm.org/Conferences-and- Professional-Development/Principles-to-Actions-Toolkit/The- Case-of-Peter-Dubno-and-the-Counting-Cubes-Task/http://www.nctm.org/Conferences-and- Professional-Development/Principles-to-Actions-Toolkit/The- Case-of-Peter-Dubno-and-the-Counting-Cubes-Task/

6 Algebra kan være  at generalisere mønstre og sammenhænge  at beskrive sammenhænge mellem talstørrelser (funktioner og ligninger)  et ”matematiksprog”, der kan anvendes i formler og modeller  omskrivninger af bogstavudtryk.

7 TrinStikord Indskoling Opdage og beskrive mønstre og sammenhænge Mellemtrin Løse (enkle) ligninger Bruge formler Beskrive sammenhænge (funktioner) Udskoling Løse ligninger Brug formler og omskrive algebraiske udtryk Anvende funktioner

8 Hoppe på tallinjer Hop efter (hemmelige) regler (fx 2-hop, 3-hop, 5-hop)… Hvilket tal er det næste? Vil hun nogensinde lande på…? Hvor mange hop skal han bruge til at lande på…? generalisere

9 Hvordan vokser det? beskrive sammenhænge

10 Løse ligninger Fra: Beck, H.J., Jørgensen, A., Kaas, T. og Petersen, L.Ø. (2008): Matematik for lærere: Arbejdskort 1A: Undersøge, argumentere og konstruere. København: Gyldendal.

11 Taltrylleri Tænk på et tal. Læg 5 til tallet. Gang resultatet med 2. Træk nu 2 fra. Divider med 2. Træk 4 fra.  Hvad opdagede du i forrige opgave? Prøv med et andet tal. Går det altid på samme måde? Hvorfor?  Prøv at skrive på ”matematiksprog” (med variable), hvad der sker i ”taltrylleriet”. omskrive algebraiske udtryk

12 (I 9. kl. 6 ud af 22, Blomhøj, 1997) Hvad kan du sige, om x i forhold til y? Fra: Schou, J. m.fl. (2013): Matematik for lærerstuderende. Tal, algebra og funktioner. Forlaget Samfundslitteratur.

13

14 2) At udvikle begrebsmæssig forståelse for variable, ligninger, funktioner (jf. Teksten ”Funktioner i skolens ældste klasser” fra reviewet)

15 Fra: Schou, J. m.fl. (2013): Matematik for lærerstuderende. Tal, algebra og funktioner. Forlaget Samfundslitteratur.

16 Overvej, hvilke sider af algebralæring der er særligt udfordrende for dine egne elever.

17 Fokus på at koble den mere færdighedsprægede del med fundamentale forståelser, fx  Dialoger og (andre) aktiviteter der søger at udfordre elevers begrebsforståelse med henblik på at støtte tilegnelsen af begrebernes betydninger. ( Lighedstegnets betydning i ligninger, variables forskellige betydninger, arbejde med symbolbehandling i sammenhæng med andre repræsentationer)

18 Løs opgaven om blomsterbedet i opgavesamlingen. Overvej, hvilke forskellige roller variable kan komme til at spille i elevers arbejde med opgaven. Fra: Schou, J. m.fl. (2013): Matematik for lærerstuderende. Tal, algebra og funktioner. Forlaget Samfundslitteratur.

19 Udvælg opgaveideer fra opgavesamlingen, som kan være relevante for dig.  Løs de opgaver, du vælger.  Overvej for hver opgave, hvilke(t) konkret(e) læringsmål, der kunne knyttes til den.  Overvej for hver opgave, om den kan justeres/ videreudvikles, så den passer til din klasse – og måske ”går i andre retninger”.

20 Over dit/jeres indlæg til Folkeskolen.dk Det kan være  En opgaveidé med tilhørende læringsmål.  En overvejelse om undervisning/læring i…  Et synspunkt om…  … 

21 At I får  overblik over algebra som fagområde i folkeskolen  indblik i didaktiske forskeres anbefalinger til undervisningen i algebra  konkrete ideer til undervisning i algebra.


Download ppt "WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google