Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning"— Præsentationens transcript:

1 Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Roskilde 2018 Bent Lindhardt

2 EVA – rapport 2012 Undersøgelse af læreres brug af Fælles Mål i dansk og mat 4. og 7. klasse: ”Lærerne er ikke målstyrede i den måde, de planlægger og tilrettelægger deres undervisning på. Lærernes planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen tager derimod afsæt i emner og aktiviteter.” Man skelner mellem langsigtede og kortsigtede læringsmål og udelader undervisningsmål. Bent Lindhardt

3 EVA-rapport fortsat ”Indtrykket fra de fem skoler er i stedet, at mange lærere finder deres egen vej i den måde, de arbejder med læringsmål og gør brug af Fælles Mål på, enten ud fra, hvad de hver især finder gavnligt, eller ud fra, hvad de mere eller mindre formelt vurderer, at der er forventet af dem.” Bent Lindhardt

4 En fascination – Ontario
Fælles mål 2009 kende til de rationale tal Ontario By the end of Grade 4, students will: read, represent, compare, and order whole numbers to , decimal numbers to tenths, and simple fractions, and represent money amounts to $100; demonstrate an understanding of magnitude by counting forward and backwards by 0.1 and by fractional amounts; Bent Lindhardt UCSJ

5 Rammer for Fælles mål Kompetencer, viden og færdigheder (OECD).
Fire kompetenceområder for hvert fag Målpar som færdighed og viden i nævnte rækkefølge fx Udgangspunkt ”normalmål” for årgange som dog blev ændret til faser inden for 3 alderstrin 1. – 3. kl., 4. – 6. kl. og 7 . – 9. kl. Eleven kan anvende flercifrede naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge Eleven har viden om naturlige tals opbygning i titalssystemet Bent Lindhardt

6 Fælles Mål for folkeskolen
Rammen for forenklede Fælles Mål er Den danske Kvalifikationsramme for Livslang Læring. Kvalifikationsrammen skelner mellem viden, færdigheder og kompetencer: Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Kompetencer omfatter brug af viden og færdigheder (personligt, socialt og metodisk), herunder kompetencen til at kunne reflektere over viden og færdigheder

7 Fagformål - Lov 1958 (Den blå betænkning) (1. – 7. klasse)
Formålet med regne og matematikundervisningen er: At bibringe eleverne kundskaber og færdigheder At opøve og anvende de færdigheder i regning som eleverne får brug for uden for skolen, i familie, samfund og erhverv. At give eleverne fortrolighed med geometriens og aritmetikkens enkleste grundbegreber og metoder

8 Fagformål - Lov 1958 (Den blå betænkning) Realafdelingen (matematik)
Formålet med matematikundervisningen er at give en logisk begrundelse for de regler der bruges ved forskellige former for beregning at give indblik i matematikkens arbejdsmetoder hvor man ud fra givne forudsætninger ad deduktiv vej afleder resultater der kan anvendes ved løsning af praktiske problemer. at udvikle elevernes evne til kritisk at bedømme et ræsonnements holdbarhed at opøve elevernes evne til at give en tankegang et præcist sprogligt udtryk.

9 Fagformål - Lov af 1995 Formålet med undervisningen i matematik er, at eleverne bliver i stand til at forstå og anvende matematik i sammenhænge, der vedrører dagligliv, samfundsliv og naturforhold. Analyse og argumentation skal indgå i arbejdet med emner og problemstillinger. Stk. 2. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne opbygger matematisk viden og kunnen ud fra egne forudsætninger. Selvstændigt og i fællesskab skal eleverne erfare, at matematik både er et redskab til problemløsning og et kreativt fag. Undervisningen skal give eleverne mulighed for indlevelse og fremme deres fantasi og nysgerrighed. Stk. 3. Undervisningen skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. Med henblik på at kunne tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab skal eleverne kunne forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse

10 Fagformål – Lov af 2014 (nuværende)
Stk 1. Eleverne skal i faget matematik udvikle matematiske kompetencer og opnå færdigheder og viden, således at de kan begå sig hensigtsmæssigt i matematikrelaterede situationer i deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv. Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på, at de selvstændigt og gennem dialog og samarbejde med andre kan erfare, at matematik fordrer og fremmer kreativ virksomhed, og at matematik rummer redskaber til problemløsning, argumentation og kommunikation. Stk. 3. Faget matematik skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng, og at eleverne kan forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab.

11 Målopbygningen Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål
etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

12 ”Kompetence”mål Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål
etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

13 Kompetencemål 3. klassetrin 6. klassetrin 9. klassetrin
Kompetenceområde 3. klassetrin 6. klassetrin 9. klassetrin Matematiske kompetencer Eleven kan handle hensigtsmæssigt i situationer med matematik Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik Tal og algebra Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser Geometri og måling Eleven kan anvende geometriske begreber og måle Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål Statistik og sandsynlighed Eleven kan udføre enkle statistiske undersøgelser og udtrykke intuitive chancestørrelser Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed Bent Lindhardt

14 Færdigheds- og vidensmål
Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

15 Bent Lindhardt

16 Bent Lindhardt

17 Bent Lindhardt

18 Bent Lindhardt

19 Bent Lindhardt

20 Bent Lindhardt

21 Bent Lindhardt

22 Bent Lindhardt

23 Bent Lindhardt

24 2-dimensionel planlægningsredskab
Kompetenceområder Problembehandling Modellering Ræsonnement og tankegang Repræsentation og symbolbehandling Kommunikation Hjælpemidler Tal og algebra Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Bent Lindhardt

25 Læringsmål for et undervisningsforløb
Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

26 Læringsmålstyret undervisning
Bent Lindhardt

27 Der er ændringer på vej …
Færdigheds- og vidensmålene er blevet vejledende for kommunen som kan give større frihedsgrader ”lokalt”. Den læringsmålsstyrede undervisning har været under hård kritik for at være for at bevirke en for instrumentel og ”for simpel” udgave af mål for undervisningen. Den deduktive lineære tænkning (diamantmodellen) fra færdighedsmål til aktivitet skal erstattes af mere nuancerede modeller for undervisning. Der er lagt mere vægt på en bedre forbindelse mellem formål - fagformål og kompetencemål. Minde top down – ønske om at styrke den professionelle dømmekraft Bent Lindhardt

28 Pointestyret undervisning?
Phd Arne Mogensen VIA

29 Faglige pointe? Omsat som indgangsbøn til en målsætning: En faglig pointe er et matematisk sagsforhold (resultat, udsagn, metode, ..), som læreren har bedømt særlig vigtigt for eleverne(s indsigt, forståelse, anvendelse, ..) Mogensen Bent Lindhardt

30 1) Vurder sammenhængskræften mellem færdigheds – og vidensmålene for folkeskolens ældste trin og mål for ungdomsuddannelserne. 2) Undersøg muligheden for at kombinere minimum et målpar inden for stofområdet funktioner fx lineære funktioner og de matematiske kompetencer for folkeskolen og lignende mål fra ungdomsuddannelsen. 3) Udform i gruppen en række faglige pointer som kan danne basis for et forløb på begge uddannelsestrin. Bent Lindhardt


Download ppt "Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google