Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation i matematikfaget

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation i matematikfaget"— Præsentationens transcript:

1 Innovation i matematikfaget
1.-6. klasse Martin Skræm Qvist

2 Uddrag fra læseplanen I:

3 Uddrag fra læseplanen II:

4 Innovativt arbejde i matematik
Det innovative arbejde tager udgangspunkt i åbne opgaver; opgaver, der findes flere løsninger på. Det innovative arbejde er med til at udvikle innovative kompetencer hos eleverne, som de kan udnytte senere i det faglige arbejde. De lærer at omsætte idéer til konkrete muligheder i arbejdet med løsning af matematiske opgaver. Innovativt arbejde i matematik

5 En kridtstreg

6 Matematisk modellering
En kort video fra Tomas Højgaard 9xVuUlGFUEE&list=PLax- 1aAIvpJKvsNtI8qXnspz9zN2zpfSB &index=5&t=0s Matematisk modellering

7 Kø ved kassen - Modellering
Kø ved kassen - Modellering Hvilken kø vil du vælge?

8 Modelleringskompetence Kom-rapport – kap 4
Modelanalyse: Kunne analysere grundlaget for og egenskaberne ved en foreliggende model. Kunne bedømme modellens rækkevidde og holdbarhed. Kunne afmatematisere foreliggende matematiske modeller, dvs. kunne afkode og fortolke modelelementer og modelresultater i forhold til det felt eller den situation som er modelleret. Modelbygning: Kunne udføre aktiv modelbygning – dvs. at bringe matematikken i spil og anvendelse udenfor matematikken selv. Modelleringskompetence Kom-rapport – kap 4

9 Modelleringskompetence
Modelleringskompetencen er en af de otte matematiske kompetencer fra “Kompetencer og matematiklæring” (Niss og Jensen, 2002), i daglig tale KOM-rapporten: ”Matematisk kompetence består i at have viden om, at forstå, udøve, anvende, og kunne tage stilling til matematikvirksomhed i en mangfoldighed af sammenhænge, hvori matematik indgår eller kan komme til at indgå” (Niss og Jensen, 2002, s. 43). Modelleringskompetence

10 Modellering – hvad er det?
”En matematisk model er en matematisk beskrivelse af virkeligheden, og matematisk modelleringskompetence handler derfor om at kunne opstille matematiske modeller af virkeligheden samt kunne analysere og fortolke foreliggende modeller.” Matematisk modelleringskompetence betegner nogens indsigtsfulde parathed til ”dels processer, hvor matematik anvendes til behandling af situationer og problemstillinger udenfor matematikken, dels analyse og vurdering af matematiske modeller, som beskriver forhold i virkeligheden.” (Vejledning for faget matematik, afsnit 4.1.) Modellering – hvad er det?

11 Simpel matematisk modellering
Simpel matematisk modellering

12 En udvidet model Jensen, 2007, s. 110

13 Matematisk modelleringsproces fra Tomas Højgaard
Matematisk modelleringsproces fra Tomas Højgaard En visuel repræsentation af en model af den matematiske modelleringsproces (Jensen 2007, s. 114)

14 Modellering 2. trinforløb
Modellering 2. trinforløb

15 Hvor lang er lakridssnoren?

16 Innovation med Scratch?

17 Programmer Spriten til at tegne et parallelogram og evt
Programmer Spriten til at tegne et parallelogram og evt. dets diagonaler


Download ppt "Innovation i matematikfaget"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google