Praksisfortællinger som læring i praktikken

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
”Livet er ikke, som man har levet det,
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Arbejdspladsudvikling
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Supervision og faglig feedback
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Observation af din/andres undervisning –
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Pædagogisk forår i København
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Narrativitet i teori &praksis
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
SKABELON.
Relations kompetencer
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
Hvordan bruger vi metoden
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Praksisfortællinger som læring i praktikken Brug af narrativpraksis samt studerendes videooptagelser på studiedage i praktik 1,2 og 3 finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Projekt finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543 Praktik 1. Studiedokument praksishistorier Praktik 2. Praksishistorier Videoanalyse Praktik 3. Reflekterende teams / narrativ praksis finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Projekt finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543 Praktik 1. ( 2x 3 lek forberedelse , 3 x 3 lek praktik ) Studiedokument praksishistorier Praktik 2. ( 2 x 3 lek forberedelse 5 x 3 lek praktik ) Praksishistorier Videoanalyse Praktik 3. ( 2x 3 lek forberedelse , 3 x 3 lek praktik ) Reflekterende teams / narrativ praksis finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Video Praktik 2. ( 2 x 3 lek forberedelse 5 x 3 lek praktik ) Praksishistorier Videoanalyse Studerende inddeles i institutionsgrupper ca 3 i hver gruppe ( holdstørrelse 10 – 12 ) Deltagernes forberedelse er at dels at nedskrive en iagttagelse som historie med indledning ( kontekst ) historie ( iagttagelsen ) afslutningen ( refleksionen ) dels at optage en samspilssekvens på video Ramme for spørgsmål: Kolbs teori om spørgsmål samt tema for historie F x deltagelse Strategier Reception : b er modtagende, iagttagende Lyttende , giver ikke udtryk for oplevelser Immitation: efterligner udvalgte aspekter. Rettet Mod struktur eller anden persons adfærd Identifikation : B giver udtryk for sin forståelse af Og indlevelse i aktiviteten . Identificerer sig for andres Kropslige udtryk Elaboration B tilføjer noget nyt til den aktuelle Situation, nye modeller , bevægelse m.m. Video Interaktion/deltagelse Initiativer Benævnelse

Praktik 1. ( 2x 3 lek forberedelse , 3 x 3 lek praktik ) Studiedokument praksishistorier Studerende inddeles i institutionsgrupper ca 3 i hver gruppe ( holdstørrelse 10 – 12 ) Deltagernes forberedelse er at nedskrive en iagttagelse som historie med indledning ( kontekst ) historie ( iagttagelsen ) Gruppen laver sammen afslutningen ( refleksionen ) Ramme for spørgsmål: Kolbs teori om spørgsmål Kontekst / sammenhæng : Tid ,sted, familierelationer ,oplevet problemstilling m.m. Hjælpe spørgsmål: Hvad gjorde du ? Hvad gjorde barnet / den unge / borgeren? Hvilke tegn så du ? Skriv din historie Refleksioner : Hjælpespørgsmål : Hvordan oplevede deltageren i øjeblikket ? Hvordan oplevede du det selv ? Hvilke tegn var de vigtigste og hvad betød de ? Hvordan reagerede du på disse ? Hvilke kompetencer havde deltageren / den professionelle voksne ?

finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Praktik 3. ( 2 x 3 lek forberedelse 5 x 3 lek praktik samt 2 x 3 forelæsning om videoiagttagelsesmetoder) Videoanalyse Reflekterende teams / Narrativ praksis At gå fra handlinger til færdigheder og værdier  Gå sammen 3 og 3  A bliver interviewet med udgangspunkt i : ” en forskel du har gjort, som du er glad for ”  B interviewer og forsøger ved hjælp af bevægelse mellem handlingen og meningens landskab at tykne den foretrukne fortælling  C lytter og skriver de af A´s ord og sætninger ned, der: Giver et gib, fanger eller bevæger dig selv Ledsages af intensitet, liv, kropslig forandring hos fortælleren selv dig selv Klinger, kradser, stritter, talk that sings Udtrykker A´s særlige sproglige stil NARRATIV DOKUMENT Interviewets struktur B interviewer A . C læser sit poetiske dokument højt ( uden at kigge på A ) Dette gøres i plenum B vender tilbage til A og spørger til oplevelsen af hele interviewet. Det er således vigtigt, at A får det sidste ord i samtalen   Studerende inddeles i institutionsgrupper ca 3 i hver gruppe ( holdstørrelse 10 – 12 ) Deltagernes forberedelse er at filme og analysere video i forhold til temaet interaktion/deltagelse : Initiativer Benævnelse Ramme for spørgsmål: Kolbs teori om spørgsmål Narrativ praksis og Narrativ dokument Teori ramme : Jerome Bruner

Hvad var intentionen med denne handling? Spørgeguide : Beskriv så konkret som muligt, hvad du gjorde i situationen og hvordan andre i situationen responderede. Har du på fornemmelsen af, hvad det var du gik efter, da du gjorde som du gjorde? Hvad var intentionen med denne handling? Hvis du skulle give dette en overskrift, hvad ville du så vælge ? Hvad vil du sige dette skridt eller den udvikling handler om? Hvilke færdigheder og hvilken viden, gjorde du brug af, der satte dig i stand til at gøre, som du gjorde? Hvad fortæller disse overvejelser dig om, hvad du sætter højt i dit arbejde som pædagog.? Hvilke værdier er på spil for dig i denne handling? Hvor har dette interview bragt dig hen i forhold til handling eller det skridt, du præsenterede i starten af denne samtale? Er du blevet klarere på noget? Hvad kan du bruge denne viden til? Hvad giver den dig eventuelt lyst til at gøre eller holde fast i? Hvordan har det været for dig at tale om disse ting? Er der noget, du har været glad for at høre dig selv sige? Hvad tager du med dig?   finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Læring i praksis – videoanalyse De studerendes forholden sig til deltagernes læring Underviserens forholden sig til deltagernes læring Situeret læring Praksislæring Mesterlære Erfaringsbegrebet Hverdagslæring Tavsviden Uformellæring Erfaringsbegrebet Den reflekterende praktiker Knowing in action Reflection in action finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Læremiddel / Resultater i praksis Tilsyneladende er det positivt og enkelt for studerende at diskutere historie fra praksis. Videooptagelse virker motiverende i forhold til at opleve historier fra andre institutionsområder end ens egen. Der er mulighed for at løfte et tema eller en problemstilling ud af den konkrete sammenhæng og generalisere i forhold til teorier og modelller? Narrativ praksis i forhold til praksishistorier har stor effekt. finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Læremiddel / Refleksioner i praksis Hvonår skal læring tilrettelægges som selvoplevelse, hvornår skal læringen tilrettelægges som positiv ledelse / guiding ? Hvilken signalværdi ligger i at en pædagogiske faglighed omsættes til fortælling og konkretiseres til enkeltsekvenser i form af en videooptagelse ? Der kræves en uddannelse i videoiagttagelsesmetode i forhold til at kunne bruge video som refleksionsmetode. finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543

Referencer: Jerome Bruner Mening i handling Knud Illeris, Læring Pædagogiske Praksisfortællinger, Susanne Idun Mørch m.fl. Liv og læring, pædagogisk bogklub Michael White, narrativ praksis og narrativ teori Maria Philipsen, Læringshistorier og pædagogisk praksis Pernille Roug, Marte Meo i praksis BIKVA Modellen KOLBs læringscirkel og spørgsmålstyper Blooms taksonomi finn steenfatt thomsen ucsyddanmark fth@ucsyd.dk 61162543