Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærings- og praksisfortælling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærings- og praksisfortælling"— Præsentationens transcript:

1 Lærings- og praksisfortælling
Analyse og Refleksionsredskab Øvrige mål fra den pædagogiske læreplan. Lærings- og praksisfortælling Læreplanstema: Sprog Værdipolitik: Respekt for sig selv, respekt for andre, respekt for andres ting. Sociale kompetencer Vuggestuen: A (2.3) kommer glad springende ind på badeværelset hvor B (2.0) står stille kigger sig omkring. A spørger om B vil have en ”krammer”? B svarer nej og hendes ansigt og kropsprog viser utryghed. En voksen hører det og siger: ”Jeg vil gerne have en krammer” og A vender sig om og giver ham en. Et andet barn C (2.5) ser det og siger: ”Også mig!”. A vender sig om igen og nu står B imellem A og C og får en ”sandwichkrammer”. B viser stadig utryghed og kigger på den voksne, som sidder på en stol ved siden af. Den voksne tager om alle 3 børn, krammer dem og siger: ” Det er ok. - er det ikke dejligt?”. B´s utryghed forsvinder og hun viser med et smil, at det er rart alligevel. Barnets alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? (Fokus på personen B) Vi ser hvor dygtig B er til at kommunikerer. Med kun et ord og et tydeligt kropssprog, signalerer hun at situationen er utryg og hun får sagt fra. Den voksne er opmærksom på hendes non verbale sprog og støtter hende ved at indgå i krammene og sætte ord og handling på. Hvad skal vi fokusere på fremover? Vi skal fortsat arbejde på at udvide B´s ordforråd via leg med sproget, læse pegebøger og bruge Tegn til tale som et fælles sprog i gruppen Hvad har vi lært? B har lært: At hendes kommunikation blev forstået og hendes Nej respekteret At den voksne med ord og handling hjalp hende til at forstå hvad A´s hensigt var. Voksne: Hvor vigtigt det er at være opmærksomme på børnenes non verbale sprog og hvor vigtig det er at sætte ord på handling. At være en god rollemodel. Anvendelse I Analyse og refleksionsredskabet er praksis og læring de centrale elementer. Redskabet giver mulighed for at sætte fokus på konkrete mål fra de pædagogiske læreplaner. Redskabet er fleksibelt, således man kan vælge enten at udfylde punktet om mål først eller punktet lærings- og praksisfortælling. Forskellen er hvori man tager sit udgangspunkt. Det anbefales at prøve at tage udgangspunkt i sin lærings- og praksisfortælling, og først herefter vurdere hvilke mål der er tilstede, og hvorledes der er arbejdet med disse i den konkrete fortælling.


Download ppt "Lærings- og praksisfortælling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google