Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring."— Præsentationens transcript:

1 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring

2 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Procespil: At sætte ord på læring

3 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvad er et tema? Læreplanstema (fx sproglig udvikling) Projekttema (fx riddere, fastelavn) Hverdagstema (fx spisning, leg på legepladsen)

4 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Når man vælger et tema.. Får man fokus på hvad man vil arbejde med og evaluere Kan man arbejde med læreplanstemaerne også selv om man tager udgangspunkt i et hverdags- eller projekttema

5 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvad er læringsmål? Mål for børnenes læring Det vi ønsker at børnene skal have ud af arbejdet med vores tema

6 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Eksempel på læringsmål Fx i forhold til et tema om legepladsen: At børnene udfolder sig fysisk på mange forskellige måder At børnene bruger og forstår ord knyttet til deres krop og bevægelser

7 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Når man vælger et læringsmål.. Får man fælles kurs i det pædagogiske arbejde Kan man koble det sammen med de læreplanstemaer som det berører – gennem afkrydsning i arbejdspapirer

8 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Kobling til læreplanstemaerne

9 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvad er metoder og aktiviteter? Den måde man arbejder sig i retning af læringsmålene De konkrete tilgange og handlinger man vælger at sætte i gang i forhold til børnene

10 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Eksempel på metoder og aktiviteter i forhold til læringsmålene Vi sætter ord på de ting børnene gør, og opfordrer børnene til også selv at gøre det Vi bygger forhindringsbaner og balancebaner på legepladsen

11 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Når man vælger metoder/aktiviteter.. Sætter man fokus på hvordan man bedst kan tilrettelægge det pædagogiske arbejde for at understøtte læringsmålene

12 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvad er tegn på læring? Børns konkrete handlinger, ord og kropsudtryk der viser om børnene lærer og udvikler sig i en bestemt retning

13 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Eksempel på tegn Vi kan se at vi arbejder i retning af vores læringsmål når børnene: Bruger deres krop aktivt og varieret – Fx triller, hopper, balancere Er med på at prøve nye fysisk udfordringer – Fx springe, klatre og kravle igennem forhindringsbane Begynder at forstå eller udtrykke sig med ord om det de gør – Fx hopper, klapper.

14 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Når man formulere tegn på læring.. Tegn gør læringsmålene konkrete – så man ved hvad man skal kigge efter Tegn fortæller om børnenes læring og dermed om man arbejder i den retning som man ønsker

15 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Sammenhængen i et forløb Tema: Legepladsen Læringsmål: At børnene udfolder sig fysisk på mange forskellige måder Metoder og aktiviteter: Vi bygger forhindringsbaner og balancebaner på legepladsen Tegn på læring: At børnene bruger deres krop aktivt og varieret ved fx at trille, hoppe, balancere

16 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Arbejdspapir til gruppearbejde

17 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING GRUPPEARBEJDE – arbejdspapir med at sætte ord på læring Vælg et tema Overvej fx: hvad synes vi er vigtigt at få arbejdet med lige nu og hvorfor? Vælg ét eller flere læringsmål Overvej fx: hvad synes vi at børnene skal have ud af et givent forløb Beskriv et eller flere tegn for hvert læringsmål Overvej fx: hvordan forventer vi at se børnenes læring komme til udtryk Drøft hvilke aktiviteter og metoder vi ønsker at arbejde med Overvej fx: hvordan kan vi bedst tilrettelægge arbejdet i fht. Læringsmålene I kan starte i arbejdspapirerne der hvor I har lyst – fx tema, læringsmål eller metoder og aktiviteter. I kan bevæge jer frem og tilbage i skemaet indtil i får skabt en sammenhæng mellem de øvrige dele.

18 GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Kollegial sparring Grupperne går sammen 2 og 2 1.Gruppe 1 fortæller om deres valg og overvejelser 2.Gr. 1 kan bede Gr.2 om at give sparring på noget bestemt. Gruppe 2 kan også give sparring ved fx at spørge ind til baggrunden for de valg der er foretaget og evt. komme med andre ideer og overvejelser Forløbet gentages med udgangspunkt i gruppe 2’s valg og overvejelser


Download ppt "GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google