1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Refleksion i kommunikationen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Nina Tange Aarhus Universitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Mødeledelse og deltagelse
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
- Roller og afgrænsninger
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Dialogmøde Den åbne skole 26/ – Hundelev – Løkken - Vrå.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Gruppevejledning på tæt hold
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Høgskolen.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen

Vejlederopgaver Vejlede på -selve analysemodellen -kommunikationen i LP gruppen -indholdet i casen -formen på LP-mødet -fagspecifikke udfordringer Anbefaling: 3-4 vejledninger pr. år 2

Fra samarbejde til lærende team Lærersamarbejde - Samarbejder omkring bekendtgørelser Udvidet lærersamarbejde - Samarbejder omkring udviklingsmål for eleverne Lærerteam - Samarbejder omkring udviklingsmål for eleverne og for lærerrollen Det lærende team - Samarbejder omkring udviklingsmål for eleverne, lærerrollen og teamet i sig selv 3

Tovholderens opgave Struktur, loyalitet overfor modellen, kommunikation Lede og facilitere (at gøre det let for dem, man har ansvar for, at nå frem til fælles mål) -starte mødet og sætte konteksten -fokusere, styre mod målet og lukke diskussioner – skabe resultater og værdi -høre og inddrage alle – skabe mening og relevans for deltagerne 4

Struktur o Gennemgår dagsordenen o Strukturerer arbejdet og disponerer tiden o Sikrer at arbejdet munder ud i konkrete forslag o Opsummerer beslutninger og sikrer en fælles forståelse af de opretholdende faktorer og tiltag o Gennemgår mødereferatet og tegner konturerne af det næste møde 5

Loyalitet overfor modellen o Sikrer at principperne i analysemodellen bliver fulgt o Overholder rækkefølgen i modellens trin og faser o Sikrer at kontekst-, aktør- og individperspektiv tænkes ind i modellens trin o Sikrer en tidsfastsættelse af evaluering/redigering 6

Kommunikation o Tilstræber at alle i gruppen føler sig fagligt og kollegialt ligeværdige o Understøtter en åben, respektfuld og anerkendende atmosfære o Støtter og udfordrer kolleger gennem reflekterende og udfordrende spørgsmål (symmetrisk og komplementær kommunikation) o Arbejder på at udvide og ændre fastlåsende forståelser o Motiverer til at finde fælles løsninger og svar på kollegers udfordringer og spørgsmål o Skaber refleksion over samtaler, diskussioner og arbejdsproces (metakommunikation) o Forsøger at holde ”den røde tråd” i arbejdet og skaber overblik 7

Involveringsteknikker Tavs refleksion: tænke selv, notere pointer (1-3 min) Summe: snak to og to (4-10 min) Runde: høre kort fra alle – helst efter tavs refleksion (introvert – ekstrovert) Plukke: høre det, der har energi Udpege én eller to til oplæg/indput: videndeling (Ravn 2010)

Case – LP-gruppers besvarelser på E-læringsforløb Vejledningsøvelse 1.Vælg en tovholder (holder tid og faciliterer) 2.Læs casen igennem individuelt (5 minutter), noter vejledningspunkter. 3.Foretag en cirkelsamtale (2 minutter pr. deltager), hvor du fremlægger dine vejledningspunkter for gruppen 4.Reflekter og diskuter i fællesskab. Bliv konkrete og vejled i forhold til den konkrete case (30 minutter) 5.Plenum med opsamling 9