Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- Roller og afgrænsninger

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- Roller og afgrænsninger"— Præsentationens transcript:

1 - Roller og afgrænsninger
Vejlederopgaven - Roller og afgrænsninger Onsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen

2 Lærer-/pædagogrollen og professionalisering
Det private Det personlige (erfaringsbaseret/ privatviden) Praksisviden Professionsfaglig viden Forskningsbaseret viden Kræver organisations- og kulturudvikling, kommunikationsredskaber og vejledning Rasmussen, J., Kruse, S. og Holm, K. (2007)

3 Læring og organisatorisk læring handler om forstyrrelse – og til en vis grad kvalme…
Enkeltloop feedback ”Så gør vi det vi plejer – bare lidt mere bevidst”. Dobbeltloop feedback ”Er det nu den bedste metode/handling?” Argyris, C. & Schön, D.

4 Opbygning af evalueringskapacitet giver umiddelbart performancetab…
Klarhed og effektivitet i arbejdet Forskning om forankring af kulturforandringer? Det tager 5 – 7 år! Fullan og Stiegelbauer (1991) Tid Beslutning om LP-modellen Etablering af LP-modellen Funktionel anvendelse af LP-modellen Højtydende anvendelse af LP-modellen Molly Søholm, T. & Juhl, A. (2006) (med udgangspunkt i Tuckmans teamudviklingsmodel)

5 Rammer og mål for PPR-vejlederens opgave
Implementeringsplan - Grundkontrakt Her drøftes og tydeliggøres LP-vejledernes opgave og funktion i forhold til tid og ressourcer på makroorganisatorisk niveau Rammekontrakt Her præciseres de enkelte opgaver med mål, form og indhold ift. PPR-vejledningsopgaven på mesoorganisatorisk niveau LP-skole-/forvaltning og PPR-organisationsniveau Proceskontrakt – med LP-gruppen LP-Skole- og LP-vejlederniveau Her forventningsafstemmes vejlederfokus, position, rollevaretagelse og kommunikation på mikroorganisatorisk niveau LP-Gruppe- og LP-vejlederniveau Ledelse Udførelse

6 PPR-vejlederfunktionen - afgrænsning
”Grundkontrakt” Implementeringsplan (formål og funktion) Udmøntning i konkrete formåls- og funktionsbeskrivelser ift. LP-vejlederopgaven i skolevæsnet eller på daginstitutionsområdet– ambitionsniveau og ressourcer afstemmes. Etableres og indskrives i implementeringsplanen af Skoleledelsen på den enkelte skole i samarbejde med PPR. Skal kunne evalueres og revideres løbende. ”Rammekontrakt” (den konkrete opgaveportefølje) Hvilke opgaver skal LP-vejlederen løse på kort/lang sigt? Forventningsafklaring / behovsafdækning med PPR-kolleger, skoleledelse og pædagogisk personale på den enkelte skole. Bør udmøntes i en skriftlig kontraktering, der kan evalueres og revideres løbende. ”Proceskontrakt” (formen: Arbejdsformer, styringsredskaber, kommunikationsværktøjer, positioner, rollevaretagelse osv. i vejledningsarbejdet) Hvordan skal vi arbejde med den enkelte vejledningsopgave? Etableres som det første på hvert LP-møde.

7 De mange ”samtaleværktøjer” i PPR-vejlederens kommunikationsværktøjskasse
Redskab Spørgsmål Coaching Supervision Vejledning Mediation Rådgivning Mentoring Instruktion Svar Relation Magtbase – at have ret Magtfri Stelter, R. (2002)

8 Proceskontrakt og mundtlig vejledning i praksis
Proceskontrakt og mundtlig vejledning i praksis Kontrakt: Etik, roller og positioner, mål og arbejdsform Time out: Genforhandling af kontrakt Afslutning: Udbytte af samtalen + handlinger + vejledning Metaniveau Handlings-niveau Molly-Søholm, T. (2006)

9 Spørgsmålstyper - inspireret af Karl Tomm
simple antagelser -én virkelighed Detektiven Kaptajnen Fortidsorienterede simple spg. - Afklarende - Definerende - Undersøgende hensigt Fremtidsorienterede simple spg. - Ledende - Konfronterende - Instruerende fortid fremtid (Orientere) Fortidsorienterede komplekse spg. - ? om adfærd - ? om forskellige perspektiver på tingene - Udforskende hensigt Fremtidsorienterede komplekse spg. Hypotesespørgsmål Mulighedsspg. Scenariespørgsmål Mirakelspørgsmål (Påvirke) Antropologen Fremtidsforskeren komplekse antagelser mange virkeligheder

10 Refleksionsøvelse (I) - Rammekontrakt
Hvordan afgrænser vi vores rolle og position i forhold til en rammekontrakt? Reflekter individuelt over dine egne ideer til den vellykkede Rammekontrakt i et LP-perspektiv (3 minutter) Diskuter og reflekter PPR-vis hvilke elementer rammekontrakten skal indeholde. Vær konkrete. Kom frem til fælles forståelser og formuleringer (30 minutter) Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag til rammekontrakt

11 Refleksionsøvelse (II) - Proceskontrakt
Hvordan afgrænser vi vores rolle og position i forhold til en proceskontrakt? Reflekter individuelt over dine egne ideer til den vellykkede Proceskontrakt i et LP-perspektiv. (3 minutter) Diskuter og reflekter PPR-vis hvordan proceskontrakten skal håndteres. Vær konkrete. Kom frem til fælles forståelser og handlemuligheder og diskuter hvordan I underbygger den ønskede udvikling i praksis (30 minutter) Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag til proceskontrakt


Download ppt "- Roller og afgrænsninger"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google