Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan møder praksis de nye lærere?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan møder praksis de nye lærere?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan møder praksis de nye lærere?
Survey

2 Projekt: Lærerstart og fodfæste
Pilot interviews ”Review” af reviews Kvantitativ survey udsendt til alle nye lærere ansat de seneste 4 år Kvantitativ survey udsendt til alle skoleledere Fokusgruppe interviews af lærere fra Herning kommune – 2 grupper nye lærere (i alt 11 lærere) og 1 gruppe erfarne lærere (4) Samarbejde med Herning kommune om udvikling af modeller for lærerstart Temaartikler/reviews baseret på nyeste forskning og vores resultater

3 Survey Korte kommentarer til Uddannelsesbaggrund Din første ansættelse
Din første ansættelse og udfordringer det første år Initiativer for nye lærere på skolen Mentorordning Eksterne tiltag - fx foretaget af kommune/fagforening/skoleforening Hjælp og støtte til nye lærere Den nyuddannede lærer som ressource på skolen Din fremtid som lærer

4 Survey Vi har modtaget 1142 besvarelser, heraf 995 fra ansatte i Folkeskolen og 147 ansat i Frie Skoler, repræsenterende alle skolestørrelser og geografiske områder.

5 Baggrund Anden uddannelse 43% Lærerarbejde/vikar 74%
Kun 8% uden anden erfaring

6 Det der er svært (Evaluering, inklusion) angives som de områder hvor der i mindst grad gives den vejledning og sparring der er behov for – også behov for sparring på implementering af IT – tilstrækkelig støtte teamsamarbejde og skole-hjem samarbejde

7 STRUKTUR OG PLAN !!!!!Diverse infomøder: Årsplan, Intra, Praktiske forhold (kopiering, booking…), Tjenestetidsaftale opleves kun tilbudt i mindre omfang

8 Tilbud om de forskellige initiativer begrænser sig til mindre andele af de nye lærere – de anser observation og forskellige samtaler som vigtige (ved hvad de snakker om, for de har deltaget i aktiviteten)

9 Hvem tilbydes mentorordning
KUN 38% !!! Og de løst ansatte forbigås.

10 Rammer: kun klare for 14% - De områder der af lærerne anses for vigtige bør tilbydes mere – også for mentorordning gælder, at hvis man ser på vurderingen blandt dem der har deltaget i en aktivitet vurderes den højere end ”gennemsnittet”

11 Lærere i mentorordning: Henter mere støtte hos andre parter fx team, kolleger, ledelsen – Skolen vægter samarbejde højere – ledelsen ”tager hånd om mig som ny lærer”

12 Ikke uddannet mentor – uddannet mentor: Tendens til at lærer med uddannet mentor føler sig lidt bedre støttet – de tillægger det at have en mentor med uddannelse større betydning end gruppen med mentorer uden uddannelse

13 Både lærere med mentor og dem uden mentor føler sig anerkendt som ressource af kolleger og ledelse.
Lille tendens til at lærere med mentor i højere grad tænker på at forblive i lærerjobbet end lærere uden mentor - usikkert


Download ppt "Hvordan møder praksis de nye lærere?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google