Onsdag den 20. august 2014 9.00 – 15.00 Temadag for kliniske undervisere og ledere på de kliniske undervisningssteder tilknyttet Ergoterapeutuddannelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Nina Tange Aarhus Universitet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Cooperativ learning - også kaldet CL
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Gruppevejledning på tæt hold
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

  Onsdag den 20. august 2014 9.00 – 15.00 Temadag for kliniske undervisere og ledere på de kliniske undervisningssteder tilknyttet Ergoterapeutuddannelsen

Formål Udvide værkstøjskassen ift. at facilitere undervisningsdifferentieret vejledning individuelt og i grupper Skriftlig refleksion Refleksion via worksheets Refleksion og feedback i grupper

Læringsrum i klinikken Praksisrummet (Anvende viden og færdigheder i praksis, med patienter og i arbejdsfællesskabet) Undervisningsrummet (klinikker evt. på tværs af fag, fagkurser, personalekurser, formidling i vejledning) Bearbejdningsrummet (aktiviteter og opgaver stillet af underviser/vejleder, refleksionsøvelser) Studierummet (selvstændigt arbejde tilrettelagt af den studerende, alene eller med medstuderende) Rummene har forskellige roller og forskellige læringspotentialer

Praksisrum Målrettede læreprocesser Situationelle læreprocesser Planlagte feedbackprocesser Spontane feedbackprocesser Skriv 5 minutter: Skriv eksempler på arbejdsopgaver fra din praksis, der kan anvendes til hhv. målrettede og situationelle læreprocesser. Skriv eksempler på hvordan du vil kunne facilitere feedback i eksemplerne (Hvad? Hvor? Hvordan? Hvornår?) Del med din nabo: 5 minutter.

Hvad er undervisningsdifferentiering? Princip for tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisning, hvorved undervisningen i videst muligt omfang tilpasses elevforskellene i en klasse eller gruppe. Der er dermed tale om et princip, som kan realiseres på mange måder, og ikke om en bestemt undervisningsmetode. www.denstoredanske.dk

Læringstile ”Læringsstile er måden, hvorpå en lærende koncentrerer sig om, bearbejder og husker nyt og svært stof.” Boström, Lena (2006): Om Dunn & Dunn Læringsteori I: Andersen, Peter: Læringens og tænkningen stil

Dunn & Dunns forskning Flere end 900 videnskabelige undersøgelser 130 universiteter over 35 år Forskning i ca. 40 lande (primært USA) Både kvantitative og kvalitative tilgange Undersøgelser af børn, unge og voksne Undersøgelser af forskellige skoleformer

Dunn & Dunn

Dunn & Dunn: Psykologiske elementer Impulsiv Handler hurtigt Taler før hun tænker Utålmodige Refleksiv Handler langsomt Afventende Gennemtænkt

Sociologiske elementer Alene Par Gruppe (samme status) Team (med leder) Autoritet Fleksibel

Perceptuelle: hvilke sanser vi bedst lærer gennem Auditiv: lyttesansen Auditiv verbal Visuel: synssansen Billedvisuel Tekstvisuel Taktil: finmotorisk/ hænder Kinæstetisk: aktiv oplevelse, hele kroppen Find på metoder der tilgodeser de enkelte præferencer

Dunn & Dunn: Perceptuelle elementer Tal 2 & 2 Kender I jeres egen præferencer? Hvad kan den betyde for jeres tilgang til studerende? Hvordan kan man støtte studerende der har markant anderledes præference end en selv?

Undervisningsdifferentiering Præference i læringsstil Individuelt – par - gruppe Sansemæssigt: auditiv, visuel, taktil, kinæstetisk Struktur og ansvarlighed Ansvarsfølelse og selvstændighed Faglig viden Kompetencer/erfaringer Refleksionsevne Højt Mellem Lavt

Skrivning Som erkendelse Som kommunikation Vær bevidst om hvilken type skrivning der er hensigtsmæssig ift. lektionens mål Vær tydelig ift. hvilken type skrivning du forventer - forklar formål og giv klare instrukser

Dialog gennem skrivning Individuel refleksion Forforståelser Definitioner Spørgsmål Svar på spørgsmål Referat Tænkeskrivning Cooperative Learning Portfolio/logbog

Skriftlig refleksion Fx: Formulér en definition af praksisfællesskab med dine egne ord Eller: Nedskriv tre eksempler på praksisfællesskaber fra dit eget liv Hvordan kan begrebet legitim perifær deltagelse belyse forholdet mellem nye og erfarne medarbejdere på en arbjdeplads?

Logbog Skriv dine refleksioner over dagen her:

Logbog Har denne dag bidraget til at du kan nå dine læringsmål? Hvilke opgaver har du observeret og prøvet i dag? Hvad er gået gået godt? Hvad har været svært? Hvilken teori kan belyse dine arbejdsopgaver? Hvordan? Er der noget du bør læse op på? Har denne dag bidraget til at du kan nå dine læringsmål? Hvis ja: hvordan? Hvis nej: hvorfor ikke? Hvad vil være relevant at medtænke ift. læringsmål, når i skal planlægge de næste dage?

Logbog Observationsnoter: Hvilket fagligt fokus vil du prioritere i din observation? Hvad skal du så være særlig opmærksom på? Observationsnoter:

Forskellige læringsmål Kagan og Stenslev(2009) Benævne begreber, forstå deres betydning og indbyrdes relation Viden Udføre procedurer, anvende metoder Færdigheder Forstå, fortolke, evaluere Analytisk tænkning Finde løsninger, vælge mest egnede metode til problemløsning Problemløsende Tænkning Nyskabende, kreativ, visioner, nye kombinationer Innovativ tænkning Metatænkning over egen læring, samspil ml. en selv og stoffet eller egen rolle Reflekterende tænkning

Formulér spørgsmål til dialog i din undervisning Hvad betyder kognitive komponenter? Viden Beskriv borger A ud fra kognitive komponenter Færdigheder Hvilke af Borger As kognitive komponenter er mest væsentlige at tage højde for? Hvorfor? Analytisk tænkning Hvilken træning vil være relevant hvis A skal træne kognitive ressourcer Problemløsende tænkning Hvilke andre tiltag kunne få positiv betydning I As liv (tiltag fra A selv eller fra ergoterapeut) Innovativ tænkning Hvilke kompetencer mangler du at udvikle for at kunne hjælpe borgere som A endnu bedre? Reflekterende tænkning

Formulér refleksionsspørgsmål til studerende i din praksis Benævne begreber, forstå deres betydning og indbyrdes relation Viden Udføre procedurer, anvende metoder Færdigheder Forstå, fortolke, evaluere Analytisk tænkning Finde løsninger, vælge mest egnede metode til problemløsning Problemløsende Tænkning Nyskabende, kreativ, visioner, nye kombinationer Innovativ tænkning Metatænkning over egen læring, samspil ml. en selv og stoffet eller egen rolle Reflekterende tænkning

Refleksion via worksheets

Worksheet: Hjernens opbygning Skriv navne og funktioner på de enkelte centre i hjernen og vis med pile hvor de hører til

Tydeliggør trin i procedure eller sekvens af bevægelser Worksheet: Sekvensmodeller Tydeliggør trin i procedure eller sekvens af bevægelser Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Fase 5

Venn diagram Sammenligne: definere forskelle og ligheder Metode 1

Mindmap Lav et mindmap over hvad du har lært denne uge

Hvilke træningsmetoder kunne gavne borger A? Mindmap Lav et mindmap over træningsmetoder der kunne være relevante ift. borger A. Du må gerne vælge en anden metode end mindmap, bare det skaber refleksion og overblik Hvilke træningsmetoder kunne gavne borger A?

Worksheet: kompetencehjul Støttende spørgsmål: Hvilke kompetencer er vigtige at videreudvikle? I hvilke situationer kan du træne eller lære om dette? Hvad kan du selv gøre for at lære mere? Hvordan kan din vejleder/medstuderende støtte dig?

Om at arbejde med worksheets Klar instruks og formål Husk opfølgning Sæt tid af Afklaring af uklarheder Fremadrettede/coachende spørgsmål Lad studerende sammeligne worksheets

Lav dit eget worksheet Lav et worksheet der kan styrke de studerendes læring, fx ift. Anvende viden ift. praksis Få overblik over viden Repetere procedure Analysere Forstå ligheder og forskelle Refleksterende tænkning over egen læring Overvej hvilken opfølgning der vil være mest lærerig

Feedback

JOHARIS VINDUE Kendt område Blinde pletter Skjult område Ukendt område Jeg ved Jeg ved ikke Josef Loft & Harry Ingham Kendt område Blinde pletter Andre ved Skjult område Ukendt område Andre ved ikke Modellen er et kommunikationsvindue, hvor ruderne er bevægelige og i øvrigt ændrer sig hele tiden, afhængigt af: Hvem du er sammen med, hvor godt du kender dem Tillid, normer, roller osv Det Kendte Område viser, hvad jeg ved om mig selv, og som andre også ved om mig. Når jeg føler mig tryg og fortrolig med andre og fortæller noget om mig selv, bliver feltet større. De Blinde pletter Det andre kan se, men som jeg ikke selv er klar over. fx mit kropssprog, min mimik og min betoning. Men hvis andre siger noget til mig, som jeg ikke var klar over, har de gjort rummet med de blinde pletter tilgængeligt for mig. Det Skjulte område, hvad jeg ved om mig selv, men som andre ikke ved. forskellige grunde til, at jeg skjuler mig, fx angst for andres reaktion, hvis jeg vælger at vise mig noget mere, gør jeg mit skjulte område mindre. Det ukendte område viden om mig, som hverken jeg selv eller andre kender noget til. Det kan være skjulte oplevelser fra barndommen, ukendte kræfter og evner, jeg endnu ikke har opdaget. Noget i det ukendte område ligger godt gemt, mens andet kan ligge lige under overfladen og kan blive bevidst for mig gennem møde med omverdenen. Det er godt at være sig bevidst, at man har et ukendt område,.

Problemer ved planlagt feedback Megen feedback samles ikke op af den studerende Den kan komme for sent Være uklar True selvværdet Ikke blive tillagt betydning

Effektiv feedback besvarer tre spørgsmål: Feed up Hvor skal jeg hen? Kriterier/mål Feed back Hvor er jeg? Feed forward Hvad er næste skridt? Hvad mon jeres studerende ved og tror om kriterierne?

Differentiering via forskel i succeskriterier Minimumsmål Normalmål Maksimummål Vigitigt: tydelige kriterier for hvornår målet er nået, brug fx taksonomier

Før og efter planlagt feedback Kommunikation før Kommunikation efter Formål Forventninger Kriterier Rammer Tvivlsspørgsmål Evt. Opsummering Evt. Fremadrettet refleksion Evt. opfølgning Individuel Fælles 2. runde

Feedback kriterier Afhængig af Hvad gives feedback på: Er det behandling, procedure, oplæg, skriftlig opgave, refleksionspapir eller andet Fagets målsætninger Mål for praktik/modul Individuelle mål Tidspunkt i forløbet

Peer feedback Feedback på færdigheder Grupper af 3 studerende forflytter på skift hinanden efter retningslinjer for forflytningsteknik. En forflytter (hjælper), en bliver forflyttet (patient) og en er observatør. Efter hver forflytning reflekterer først hjælper. Dernæst giver først patient og dernæst observatør feedback efter burgermodellen. Herefter forflytter hjælperen igen med kort efterfølgende feedback Deltagerne bytter roller, så alle får prøvet

Peer feedback Feedback på individuel analyse En studerende træner med klient mens vejleder og anden studerende overværer det og observerer efter aftalte faglige kriterier. Efterfølgende drøfter vejleder og studerende både handlinger og observationer. De studerende har først (og mest?) taletid. Kan også gøres som rollespil i mindre grupper, og optages på video med efterfølgende refleksion i gruppen

Refleksion i grupper Reflekterende teams uden vejleder En studerende(A) beskriver udfordring i praktikken De andre (2-4 prs.) snakker frit 10 min. om egne erfaringer, mulige nye forståelser og potentielle løsninger på udfordringen. De taler som om A ikke var der! A får 3-5 min. til reflektere på baggrund ad de andres drøftelse

Videndeling Grupper af tre 5 min: Del konkrete ideer og erfaringer med at lade grupper af studerende arbejde med feedback, sparre eller andet samarbejde 5 min. Skriv jeres ideer på vægaviserne: konkrete og forståelige 5 min. Læs de andres ideér og drøft dem i gruppen

Afrunding Brug varierede refleksionsformer der tilgodeser læringsstile og andre forskelle Husk feedup, feedback back og feedback forward og tilpas den studerendes niveau Lad de studerende sparre og spejle sig i hinanden