Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren 2010 08.05.2010/ BR.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren 2011
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Konferencer om AT Oktober 2007 Bjørn Grøn og Rene Bühlmann
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Det Internationale Område
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Mundtlig matematik eksamen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Almen sTudieforberedelse 2017
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Bedømmelse og karakterer
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren / BR

Orienteringen omfatter Logistik på eksamensdagene –Lokaler med censorer –Elev og lærer møder hos censor –Hold tiden hele vejen igennem – 30 min. alt inklusive Selve eksaminationen –Elevoplæg –Dialog –Votering –Kommentar til elev ved karakteroverrækkelsen Papirer, der er gode at have med i tasken på selve dagen –Synopsis –Talepapir –Studierapport –Evt. bilag, der er kommet til efter at synopses er afleveret Dvd’er om AT-eksamen –Eksaminationen med ?? –Debat ud fra den viste eksamination

Logistik - censurfag Oversigt over eksamensdatoer, censurfag eksaminatorer og lokaler KædeCensurfagLærerDatoLokale 1001HistorieBA DA DN JL JN JR MB MS NA PJ SamfundsfagLP OL PE TL TW BiologiDG HH HN JY PS RE FranskLH PJ DanskBA LH LK VG EngelskDN FJ MT FysikAV JY LA MK ReligionHW MG BilledkunstJR VG KemiJY LR MT HistorieHT JL JN MA MM MS BiologiHE HH HN MT BiologiHE HR TR HistorieDA JL JR MA MB MH MM MS NS PJ EngelskBY FJ SamfundsfagBL HN HW KK LP OL PE TL FysikAV DA JR LA MK MT DanskBA FJ LH ReligionHW TR SamfundsfagBL DA HN HT KK PE TL VM HistorieBY KK MH MM NS SamfundsfagBL DA HR HW JY OL PE VM SamfundsfagLP MM TL TW HistorieMA MH NaturgeografiDG OB

Logistik - lokaler - eksempel fr de sa hi da en bi

Logistik – hold tiden Som udgangspunkt afvikles eksaminationen efter en model, der kunne kaldes for modellen 10 min. elevoplæg 10 min. dialog mellem elev, eksaminator og censor 10 min. til karaktergivning og skift af elev og lærer i censors lokale

Eksaminationen – den tredelte prøve Der er tre elementer i den afsluttende prøve : 1.synopsis, der er et skriftligt oplæg (til mundtlig prøve) - er afviklet og lærer og censor har forberedt sig ud fra synopsen 2.den mundtlige fremlæggelse med udgangspunkt i synopsen (evt. via talepapir) 3.dialog (du kan spille ud) De tre elementer er hver for sig vigtige, og derfor er det af afgørende betydning, at du foretager nogle præcise valg: Hvilke elementer i min undersøgelse præsenterer jeg hvor?

Eksamination -elevens talepapir (1) I forberedelsen til den mundtlige eksamen forventes det, at du genlæser og gentænker din synopsis med henblik på at planlægge den mundtlige fremlæggelse og dialog. Talepapir - højst én A4 side –Fremlæggelsen skal ikke være en oplæsning af synopsis, og synopsis vil sjældent kunne anvendes som en god disposition for en kort og koncentreret fremlæggelse. En disposition eller et talepapir kan tjene til at holde den røde tråd og bør være udformet, så den støtter en fri præsentation uden egentlig oplæsning.

Eksamination -elevens talepapir (2) Talepapiret kan indeholde –En indledning, hvor du præsenterer emnet og problemformuleringen. Det er vigtigt for sammenhængen i fremlæggelsen, at undersøgelsens hovedresultater præsenteres i denne første fase –En punktopstilling med hoved- og underpunkter om de problemstillinger fra synopsen, som du har nævnt vil blive forklaret og uddybet ved eksamen –Du bør undgå at skrive helsætninger i talepapiret, da dette vil have karakter af skriftsprog og let kan forlede til oplæsning

Eksamination - elevens talepapir (3) Talepapir kan indeholde –En gennemgang af evt. nyt stof, der er kommet til, siden synopsen blev skrevet –En redegørelse for, hvordan fagenes metoder er blevet anvendt, og for hvorledes det faglige samspil har givet en indsigt, som fagene hver for sig ikke alene kunne give. Se link hos Systime om de faglige hovedområder herher –En udvidet perspektivering eller en revideret konklusion på baggrund af evt. nyt stof –En kobling til elementer fra studierapporten –Undervejs kan der gives forslag til emner for den efterfølgende dialog, fx konsekvenser, metodeproblemer, perspektiver. –I udarbejdelsen af talepapiret bør det samtidig overvejes, hvordan og med hvilke hjælpemidler det skal præsenteres. N.B. Pas på tiden !!!!

Eksamination – dialogen (1) Eksaminationen er ledet af eksaminator, men ifølge eksamensbekendtgørelsen skal censor både ”medvirke til og påse, at prøverne gennemføres i overensstemmelse med de gældende regler”. Censor og eksaminator repræsenterer tilsammen de faglige kompetencer, der indgår i prøven. Det betyder, at censor forventes at udnytte eksamensbekendtgørelsens mulighed for at stille uddybende spørgsmål til eksaminanden. Dialogen er en opfølgning på dit oplæg. Eksaminator og censor sikrer, at de har det fornødne grundlag for at bedømme din præstation

Eksamination – dialogen (2) Der eksamineres på grundlag af den mundtlige fremlæggelse samt synopsen, og der kan ifølge læreplanen stilles uddybende spørgsmål med udgangspunkt i eksaminandens studierapport Din studierapport indgår i den afsluttende evaluering i 3.g, både i synopsen og ved den mundtlige prøve. Eksaminator og/eller censor beder som minimum om at have den liggende Den mundtlige prøve må ikke indeholde elementer af særfaglig eksamination løsrevet fra den sag, du har arbejdet med. Eksaminationen skal derimod for de enkelte fags vedkommende afdække i hvilken udstrækning, du har kunnet bruge fagene i behandlingen af sagen.

Eksamination – votering (1) Der gives én karakter. Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang du lever op til de faglige mål, som er angivet i læreplanens pkt og gengivet herunder. Herudover lægges der vægt på, hvordan du udvælger, strukturerer og formidler det faglige stof. De faglige mål – eleverne skal kunne - opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder - anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem - forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse - vurdere hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge - vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger - anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.

De faglige mål i kategorier Kategorier:3.g Viden – opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder Metoder – anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem – vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger Sammenhæng Overblik – forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse – vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge Videnskabelig teori Videnskabsteori – anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkelt-faglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter Formidling–udvælge, strukturere og formidle et fagligt stof ”taksonomi””vurdere”, ”opnå viden”, ”anvende indsigt”, ”reflektere”

Eksamination – votering (2) I bedømmelseskriterierne for almen studieforberedelse er indlejret, i hvilken udstrækning du behersker de faglige metoder fra de to fag. En rettesnor for den endelige bedømmelse kan være: En præstation, der fuldt ud opfylder de relevante faglige mål, vurderes til fremragende En præstation, som lever op til en del af disse faglige mål på vejen mod slutmålene, vil normalt blive vurderet til en middelpræstation En præstation, som kun opfylder nogle af de første faglige mål for almen studieforberedelse, vil normalt blive vurderet til netop bestået. Oplæsning fra synopsis eller talepapir bidrager ikke med noget positivt i forhold til karaktergivningen. Men valget af et citat eller af et datamateriale og kommenteringen af dette kan naturligvis tælle positivt.

Papirer i eksamenstasken Din synopsis Evt. nye bilag, der er kommet til efter at synopsen var afleveret Dit talepapir eller disposition for dit mundtlige oplæg Din studierapport, som censor og lærer skal se og kunne henvise til under dialogen

Nyttige link AT-eksamen på EMU’en –elevside med gode råd om eksamenelevside med gode råd om eksamen –EMU’ens fremstilling af talepapirEMU’ens fremstilling af talepapir AT Pimus12 hos Systime –præsentation af ATpræsentation af AT