Landsmøde Sproglærerforeningen Rita Mogensen Gl. Avernæs 27. marts 2009
Indhold Fælles Mål II Nyt program for skoleudvikling Censorordning Sidste års prøveresultater Tjekliste Nyt til FSA Ny 10. klasseprøve
Historik Ekspertpanelers anbefalinger (2006) Beslutning om justering af Fælles Mål (primo 2007) Udpegning af arbejdsgruppe (forsommer 2007) Arbejdet sættes i gang (august 2007) VALG … Arbejdsgrupper afleverer mål – april 2008 Høringsfase (april-maj 2008) Teksthierarki foreslås ændret Fagmål, slut- og trinmål offentliggøres (10.11. 08) Læseplan og undervisningsvejledning forventes offentliggjort marts 2009 Præsentation - implementeringsmøder Fælles Mål II træder i kraft 1. august 2009
TEKSTHIERARKI Fagets formål Slutmål Trinmål Læseplan Undervisningsvejledninger
Fælles Mål II
Arbejdsgrundlag (eng) Engelskfagets rolle i en globaliseret verden Engelsk som internationalt kommunikationsmiddel Fokus på internationalisering Styrkelse af det skriftlige Integrering af it Styrkelse af fagligheden for alle elever En ændret evalueringskultur
Fokuspunkter for Fælles Mål II It Informationssøgning og –indsamling Produktion og formidling Kommunikation, videndeling og samarbejde
Fokuspunkter for Fælles Mål II Den internationale dimension fagformål CKF’er Mindst et projekt
CEFR Common European Framework of Reference for languages Lytte, læse, samtale, redegøre, skrive Niveauer A1 til C2 Engelsk B1 2. fremmedsprog A2
www.coe.int/T/DG4/Portfolio/documents/assessment_grid_danish.doc www.dialang.org
Web adresser www.evaluering.uvm.dk http://www.europeanschoolsproject.org/image/index.html http://www.goethe.de/ins/pl/lp/prj/bld/dnl/deindex.htm http://www.europeanschoolsproject.org/image/indexFR.html www.ciriusonline.dk www.skoleniverden.dk
Fælles mål anvendes til at sætte mål for undervisningen i tilrettelæggelse og planlægning af undervisningen som udgangspunkt for evaluering i drøftelser med team, fagteam, ledelse, elever, forældre ved udarbejdelse af elevplaner som udgangspunkt for prøver og test som inspiration for materialer …
Kapitler i vejledningen (eng) Nationale og internationale evalueringer og rapporter vedr. faget engelsk Kommunikative færdigheder Sprog og sprogbrug Sprogtilegnelse Kultur- og samfundsforhold Evaluering, mål og differentiering Engelsk i begynderfasen Kreativitet og innovation Tværfaglighed Internationalt samarbejde It i engelskundervisningen
Kapitler i vejledningen (ty/fr) Tidligere start på 2. fremmedsprog Begynderundervisning Kommunikative færdigheder Sprog og sprogbrug Sprogtilegnelse Kultur- og samfundsforhold Den praktisk musiske dimension Tværfaglighed Informationsteknologi Undervisningsdifferentiering Evaluering
Implementering Skoleledere og lærere orienterer sig i målene Kurser informationsmøder – lokale og regionale Læseplan og undervisningsvejledning Fokus på fagteammøder Udgangspunkt for planlægning af næste skoleår http://cfu.emu.dk/ præsentationer
Styrkelse af evalueringskulturen i folkeskolen
Nationale test Pædagogisk værktøj - et nuanceret billede af den enkelte elevs faglige styrker, svagheder og potentiale En profilbeskrivelse af elevens standpunkt (5-trins skala) Adaptive, randomiserede og selvscorende Skal kunne gennemføres på 45 min.
Nationale test Stor opgavebank Valide og reliable Tilbagemelding på flere niveauer (elev, klasse, skole) Frivillig afprøvning to gange om året Obligatorisk anvendelse i perioden februar-april
Profilområder i 7. klasse Læsning Ordforråd Sprog og sprogbrug
Skolestyrelsens kvalitetssikring Eksterne eksperter/fagfolk på alle test. Reviewpanelets anbefalinger implementeres. Stærkt forbedrede opgaver, men stadig enkelte problemer med kvaliteten.
Nationale test Pilotafprøvning 100/235 afprøver 17. april – 6. maj (eng)
Nyt program for skoleudvikling – elever med særlige behov Undervisningsassistenter og lektiehjælp Erhversklasser Intensive læseforløb – turbodansk It-støttede undervisningsformer Lokale taskforces for skoleudvikling 63 mill
Handlingsplan for de praktisk/musisk/kunstneriske fag 2009-2011 Håndværk og design Standpunktsudtalelser i musik, billedkunst, håndarbejde, sløjd og hjemkundskab FSA som forsøg i de kreative fag
Nye prøver 2010/11 - forsøg Fælles naturfaglig afgangsprøve Gruppeforberedelse i dansk og fysik/kemi Mdt. udtræksprøve i matematik Skr. prøve i tysk og fransk (er vedtaget) It-baserede prøver i sprog Større opgaver som grundlag for eksamination (ty/fr, hist, samf, krist) fra 2009/10
Censorordninger lovforslag Læreren bedømmer skr. prøver i dansk og matematik FSA Skr. engelsk stadig kommunal censor!
Ny procedure Beskikket censor sender opgaver uden karakterliste, men vedlagt brev m oplysninger om mail og tlf.nr. samt træffetider Kommunal censor/lærer sender kopi af sin karakterliste til beskikket censor Beskikket censor sender kopi af sin karakterliste til kommunal censor/lærer Beskikket censor kontakter censor/lærer vedr. evt. uenigheder. Får evt. tilsendt kopi af opgaver Enighed opnås, eller der gives karakter efter reglerne for henholdsvis FSA og FS10 Karakterlisterne udfyldes, underskrives og sendes til skolen.
Snit maj/juni 2008 FSA eng mdt. 6.8 FSA eng skr. 7.0 FS10 eng mdt. 6.6 FS10 eng skr. 5.8
Bundne fag 9. kl
Obligatoriske fag 10. kl
Tjekliste - tekstopgivelser Der opgives 30-40 ns, inklusive elevernes kilder Underskrives af skolens leder
Tjekliste - dispositionen Overordnet tema – selvvalgt emne Ikke for mange stikord Ns på elevernes kilder 1 ns = 1300 bogstaver uanset teksttype Ingen kilder på dansk Ikke mig selv som kilde Flere forskellige teksttyper som kilder Ingen illustrationer – kun hvis absolut nødvendigt Underskrift fra lærer og elev
Tjekliste – prøvespørgsmål Overordnet tema Ikke lange tekststykker, men ét igangsættende spørgsmål Tekstopgivelser, der kan relateres til Gerne illustrationer Ingen stikord!
Til censor sendes Tekstopgivelsesblanketten - underskrevet Elevernes dispositioner Prøvespørgsmål/oplæg Oversigt: elev-tema-emne Rækkefølge Følgebrev bl.a. lodtrækning Lærers e-mail og tlf.nr.
Nyt på vej 2 karakterer i skr. engelsk/tysk/fransk? Længere lyttedel i skr. engelsk Justerede vejledninger til FSA pr. 1. august Karakterbeskrivelser og evalueringsark 4-6 temaer
Ny 10. klasse Semesterprøver FSA i bundne fag Frivillige prøver
Skr. engelsk (forslag) Sprog og sprogbrug Fri skriftlig opgave
Mdt. Engelsk (forslag) Opgive 50-60 ns Trække et overordnet tema Selvvalgt emne Ca. 10 lektioner Redegørelse 7 min Samtale ca 7 min – samme emne/tema
Ny 10. klasseprøve Træder i kraft sammen med Fælles Mål II August 2009