Landsmøde Sproglærerforeningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Hans Willumsen Lauremberg
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
NGG.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
HISTORIE Den mundtlige prøve
Forældrearrangement mandag 24. februar 2014
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Skolereform august 2014………………
Opmærksomhedspunkter
Velkommen til valgmøde
Informationsmøde onsdag 6. marts 2013 kl – Linjemodellen for skoleåret
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Matematik afgangsprøve 2013
Sproglærerforeningen 9. april 2010 Ved Lore Rørvig og Rita Mogensen
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
IT i undervisningen.
Hvordan søger man om optagelse?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
NGG.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Gymnasiet (Stx)
Folkeskolereform Politiske mål
Sunds skole Evaluering
Ny Fælles Naturfagsprøve
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Forældrearrangement onsdag 25. februar 2015
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Præsentationens transcript:

Landsmøde Sproglærerforeningen Rita Mogensen Gl. Avernæs 27. marts 2009

Indhold Fælles Mål II Nyt program for skoleudvikling Censorordning Sidste års prøveresultater Tjekliste Nyt til FSA Ny 10. klasseprøve

Historik Ekspertpanelers anbefalinger (2006) Beslutning om justering af Fælles Mål (primo 2007) Udpegning af arbejdsgruppe (forsommer 2007) Arbejdet sættes i gang (august 2007) VALG … Arbejdsgrupper afleverer mål – april 2008 Høringsfase (april-maj 2008) Teksthierarki foreslås ændret Fagmål, slut- og trinmål offentliggøres (10.11. 08) Læseplan og undervisningsvejledning forventes offentliggjort marts 2009 Præsentation - implementeringsmøder Fælles Mål II træder i kraft 1. august 2009

TEKSTHIERARKI Fagets formål Slutmål Trinmål Læseplan Undervisningsvejledninger

Fælles Mål II

Arbejdsgrundlag (eng) Engelskfagets rolle i en globaliseret verden Engelsk som internationalt kommunikationsmiddel Fokus på internationalisering Styrkelse af det skriftlige Integrering af it Styrkelse af fagligheden for alle elever En ændret evalueringskultur

Fokuspunkter for Fælles Mål II It Informationssøgning og –indsamling Produktion og formidling Kommunikation, videndeling og samarbejde

Fokuspunkter for Fælles Mål II Den internationale dimension fagformål CKF’er Mindst et projekt

CEFR Common European Framework of Reference for languages Lytte, læse, samtale, redegøre, skrive Niveauer A1 til C2 Engelsk B1 2. fremmedsprog A2

www.coe.int/T/DG4/Portfolio/documents/assessment_grid_danish.doc www.dialang.org

Web adresser www.evaluering.uvm.dk http://www.europeanschoolsproject.org/image/index.html http://www.goethe.de/ins/pl/lp/prj/bld/dnl/deindex.htm http://www.europeanschoolsproject.org/image/indexFR.html www.ciriusonline.dk www.skoleniverden.dk

Fælles mål anvendes til at sætte mål for undervisningen i tilrettelæggelse og planlægning af undervisningen som udgangspunkt for evaluering i drøftelser med team, fagteam, ledelse, elever, forældre ved udarbejdelse af elevplaner som udgangspunkt for prøver og test som inspiration for materialer …

Kapitler i vejledningen (eng) Nationale og internationale evalueringer og rapporter vedr. faget engelsk Kommunikative færdigheder Sprog og sprogbrug Sprogtilegnelse Kultur- og samfundsforhold Evaluering, mål og differentiering Engelsk i begynderfasen Kreativitet og innovation Tværfaglighed Internationalt samarbejde It i engelskundervisningen

Kapitler i vejledningen (ty/fr) Tidligere start på 2. fremmedsprog Begynderundervisning Kommunikative færdigheder Sprog og sprogbrug Sprogtilegnelse Kultur- og samfundsforhold Den praktisk musiske dimension Tværfaglighed Informationsteknologi Undervisningsdifferentiering Evaluering

Implementering Skoleledere og lærere orienterer sig i målene Kurser informationsmøder – lokale og regionale Læseplan og undervisningsvejledning Fokus på fagteammøder Udgangspunkt for planlægning af næste skoleår http://cfu.emu.dk/ præsentationer

Styrkelse af evalueringskulturen i folkeskolen

Nationale test Pædagogisk værktøj - et nuanceret billede af den enkelte elevs faglige styrker, svagheder og potentiale En profilbeskrivelse af elevens standpunkt (5-trins skala) Adaptive, randomiserede og selvscorende Skal kunne gennemføres på 45 min.

Nationale test Stor opgavebank Valide og reliable Tilbagemelding på flere niveauer (elev, klasse, skole) Frivillig afprøvning to gange om året Obligatorisk anvendelse i perioden februar-april

Profilområder i 7. klasse Læsning Ordforråd Sprog og sprogbrug

Skolestyrelsens kvalitetssikring Eksterne eksperter/fagfolk på alle test. Reviewpanelets anbefalinger implementeres. Stærkt forbedrede opgaver, men stadig enkelte problemer med kvaliteten.

Nationale test Pilotafprøvning 100/235 afprøver 17. april – 6. maj (eng)

Nyt program for skoleudvikling – elever med særlige behov Undervisningsassistenter og lektiehjælp Erhversklasser Intensive læseforløb – turbodansk It-støttede undervisningsformer Lokale taskforces for skoleudvikling 63 mill

Handlingsplan for de praktisk/musisk/kunstneriske fag 2009-2011 Håndværk og design Standpunktsudtalelser i musik, billedkunst, håndarbejde, sløjd og hjemkundskab FSA som forsøg i de kreative fag

Nye prøver 2010/11 - forsøg Fælles naturfaglig afgangsprøve Gruppeforberedelse i dansk og fysik/kemi Mdt. udtræksprøve i matematik Skr. prøve i tysk og fransk (er vedtaget) It-baserede prøver i sprog Større opgaver som grundlag for eksamination (ty/fr, hist, samf, krist) fra 2009/10

Censorordninger lovforslag Læreren bedømmer skr. prøver i dansk og matematik FSA Skr. engelsk stadig kommunal censor!

Ny procedure Beskikket censor sender opgaver uden karakterliste, men vedlagt brev m oplysninger om mail og tlf.nr. samt træffetider Kommunal censor/lærer sender kopi af sin karakterliste til beskikket censor Beskikket censor sender kopi af sin karakterliste til kommunal censor/lærer Beskikket censor kontakter censor/lærer vedr. evt. uenigheder. Får evt. tilsendt kopi af opgaver Enighed opnås, eller der gives karakter efter reglerne for henholdsvis FSA og FS10 Karakterlisterne udfyldes, underskrives og sendes til skolen.

Snit maj/juni 2008 FSA eng mdt. 6.8 FSA eng skr. 7.0 FS10 eng mdt. 6.6 FS10 eng skr. 5.8

Bundne fag 9. kl

Obligatoriske fag 10. kl

Tjekliste - tekstopgivelser Der opgives 30-40 ns, inklusive elevernes kilder Underskrives af skolens leder

Tjekliste - dispositionen Overordnet tema – selvvalgt emne Ikke for mange stikord Ns på elevernes kilder 1 ns = 1300 bogstaver uanset teksttype Ingen kilder på dansk Ikke mig selv som kilde Flere forskellige teksttyper som kilder Ingen illustrationer – kun hvis absolut nødvendigt Underskrift fra lærer og elev

Tjekliste – prøvespørgsmål Overordnet tema Ikke lange tekststykker, men ét igangsættende spørgsmål Tekstopgivelser, der kan relateres til Gerne illustrationer Ingen stikord!

Til censor sendes Tekstopgivelsesblanketten - underskrevet Elevernes dispositioner Prøvespørgsmål/oplæg Oversigt: elev-tema-emne Rækkefølge Følgebrev bl.a. lodtrækning Lærers e-mail og tlf.nr.

Nyt på vej 2 karakterer i skr. engelsk/tysk/fransk? Længere lyttedel i skr. engelsk Justerede vejledninger til FSA pr. 1. august Karakterbeskrivelser og evalueringsark 4-6 temaer

Ny 10. klasse Semesterprøver FSA i bundne fag Frivillige prøver

Skr. engelsk (forslag) Sprog og sprogbrug Fri skriftlig opgave

Mdt. Engelsk (forslag) Opgive 50-60 ns Trække et overordnet tema Selvvalgt emne Ca. 10 lektioner Redegørelse 7 min Samtale ca 7 min – samme emne/tema

Ny 10. klasseprøve Træder i kraft sammen med Fælles Mål II August 2009