1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

NATO OSCE EU DE BLÅ BARETTER Visioner!.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Vi gennemførte en række interview ifm
Administrative pejlemærker i BUF
Sønderjydsk Fodbolddommerklub Strategi 2009 – 2011.
DBU Fyns HR-strategi.
Virksomheder – Leavitt’s model
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Visionsproces Fra ord til handling.
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
A.J. AAMUND A/S Profil af en vinder •Kompromisløs kvalitet •Globalt perspektiv •Evindelig innovation.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Danmarks Naturfredningsforening Velkommen til årsmøde.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
MMV A/S MMV A/S.. TRE UDFORDRINGER FOR MMV VÆKST  AMBITIONER  AMBITIONER: Vækst er ikke vigtiste prioritet længere; stille succesfuld liv med mange.
Wischmann Innovation ©
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Gruppeudviklingssamtaler
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
STABILITET I EN FORANDERLIG VERDEN Hvordan skal itSMF udvikle sig fremadrettet Michael Imhoff Nielsen
Ledelse i forskellige retninger
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Vores frivillighedspolitik Næstformand Mads Kildegaard Larsen.
Organiser Erhvervsnabohjælpen !
Sådan arbejder den gode TR
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Se mere om L21 ansøgning på
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Veteranstøttens vision
Præsentation af forretningsplan
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
[klik og indsæt kommunenavn]
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER

2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender foreningens visioner, mål og strategi for en givet periode. Før denne har bestyrelsen brugt meget tid på at definere, hvor foreningen skal være om 5 år og strategien for at kunne nå målene undervejs. 1.

3 Wischmann Innovation © - udvikle og opdatere foreningens struktur En god forening er i stadig udvikling, for uden bevægelse dør vi. Det er bestyrelsens opgave at sørge for, at man hele tiden ser fremad, så foreningen er klar til nye udfordringer. Samtidig skal al erfaring og kompetance forvaltes, så det giver foreningen tryghed i dens fremtidige valg. Både fremtid og fortid skal altså forankres i foreningens struktur. 2.

4 Wischmann Innovation © - gennemføre foreningens tiltag i tråd med planerne Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed, og planer, som godkendes her, gælder frem til næste generalforsamling. Det er bestyrelsens opgave at forvalte foreningen i tråd med dens visioner, mål og strategi. Ordentligt, overskueligt og professionelt. 3.

5 Wischmann Innovation © - aktivere frivillige og medlemmer Foreningens vigtigste ressource er folk i og rundt om foreningen. Også dette skal forvaltes på en god måde, så både kasserer og plakatopsætter bliver hørt og er stolte over deres bidrag. Alle bestyrelsesopgaver er selvfølgelig vigtige, men uden motiverede og kompetente medarbejdere ligger foreningen stille. 4.

6 Wischmann Innovation © - medlemspleje Der ligger et stort potentiale i at styrke medlemmernes tilhørsforhold. Tænk bare på markedsføring, rekruttering og økonomi. Det er bestyrelsens opgave at arbejde for medlemmerne, og stikordene her er kontinuitet og langsigtethed. 5.

7 Wischmann Innovation © - kontrol med økonomien Uanset hvor stor eller lille foreningen er, skal der være orden i sagerne. Bestyrelsen skal drive foreningen inden for budgettet og levere et revideret regnskab til generalforsamlingen. Orden i økonomien skaber tillid i forhold til medlemmer og bevilligende myndighed. Og tillid skaber rum for kreativitet. 6.

8 Wischmann Innovation © - kontrol med markedsføringen Foreningens økonomi hænger tæt sammen med antallet af medlemmer. Og antallet af medlemmer er et resultat af markedsføringen. I dag skal ikke bare varen have kvalitet. Rigtig indpakning, synlig placering og enkel forbrugerinformation spiller lige store roller. Kontrol med markedsføringen sikrer økonomien og sørger for, at omgivelserne får det ønskede billede af foreningen. 7.

9 Wischmann Innovation © - kompetenceforøgelse og faglige input til organisationen Det er god ledelse at give medarbejderne udfordringer. Og når de gode rutiner bliver tilført faglige input giver det kompetenceforøgelse. Det er bestyrelsens opgave at sørge for, at medarbejderne bliver stillet over for stadig større udfordringer og at kompetencen forbliver i foreningen, når vedkommende slutter. 8.

10 Wischmann Innovation © - eventuelt arbejdsgiveransvar Har foreningen ansatte er det bestyrelsen, som har arbejdsgiveransvaret. Arbejdskontrakt og stillingsbeskrivelse er nogle af de papirer, som må være i orden. Herudover behøver alle ansatte faglige input, udfordringer og medarbejdersamtaler. Det er bestyrelsens opgave at være en god arbejdsgiver, som efterlever formelle krav og menneskelige behov. 9.

11 Wischmann Innovation © - Vi gentager bestyrelsens opgaver: Udvikle visioner, mål og strategi. Udvikle og opdatere foreningens struktur. Gennemføre foreningens tiltag i tråd med planerne. Aktivere frivillige og medlemmer. Medlemspleje. Kontrol med økonomien. Kontrol med markedsføringen. Kompetenceforøgelse og faglige input til organisationen. Eventuelt arbejdsgiveransvar.