Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015"— Præsentationens transcript:

1 Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Hans Stavnsager Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

2 Eksempler på aktiviteter: Bibliotek og information Rådgivning
Center for frivilligt socialt arbejde er et landsdækkende videns-, kompetence- og udviklingscenter for det frivillige sociale arbejde. Vi arbejder for at fremme og støtte frivilligt socialt arbejde i Danmark. Vores opgave er at hjælpe frivillige og frivillige sociale organisationer med at udvikle rammer for frivilligt socialt arbejde, som tiltrækker nye frivillige og fremmer læring og udvikling. Frivillighed.dk er din indgang til viden, læring og udvikling af frivilligt socialt arbejde. Eksempler på aktiviteter: Bibliotek og information Rådgivning Kurser, netværk og konferencer Konsulentbistand Projekt- og metodeudvikling Evaluering og dokumentation Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

3 Opgave 1 Identificer de vigtigste udfordringer, som I står overfor i jeres bestyrelsesarbejde. Både som samlet bestyrelse og som individuelle medlemmer. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

4 Bestyrelse = ledelse = ansvar
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

5 Bestyrelsens ansvar Bestyrelsen er ledelsen og har derfor ansvaret for foreningens drift. Bestyrelsen kan uddelegere opgaver men ikke ansvar. Bestyrelsen hæfter som udgangspunkt ikke for foreningens forpligtelser – dette kan dog ændre sig, hvis bestyrelsen handler uansvarligt eller groft uagtsomt. Bestyrelsen hæfter kollektivt og solidarisk – formand, kasserer mv. har hverken mere eller mindre ansvar. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

6 Bestyrelsens opgaver Opstille målsætninger for foreningen.
Sikre gennemførelsen af de opstillede målsætninger. Sikre en sund økonomi i foreningen. Sikre medlemmernes indsigt og indflydelse. Sikre at formålsparagraffen løbende opfyldes. Sikre at vedtægterne overholdes. Være i kontakt med omverdenen. Eventuelt være arbejdsgiver. Sikre det nødvendige generationsskifte. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

7 Uddelegering af opgaver
Sæt tydelige rammer for den uddelegerede kompetence – udgangspunktet er, at bestyrelsen har 100 pct. kompetence. Overvej kommunikationen frem og tilbage med bestyrelsen. Overvej om I vil arbejde med faste udvalg, ad-hoc grupper eller… Overvej hvordan gruppen sammensættes. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

8 Redskaber til økonomistyring
Årsbudget Budgetkontroller og –revisioner Årsrapport eller –regnskab Revisionsprotokollater eller –erklæringer Tegningsregler Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

9 Budgetkontrol Budget 2015 Realiseret 1/7 Forventet 31/12
Revideret budget Kontingent 10.000 2.600 5.200 Tilskud kommune 15.000 15.800 Gaver mv. 6.000 3.300 6.600 Indtægt i alt 31.000 21.700 27.600 Husleje 13.400 6.700 Administration 3.200 6.400 Hjemmeside 2.500 2.000 Aktiviteter 8.000 3.400 7.200 Udgift i alt 29.900 15.300 29.500 Resultat 1.100 -1.900

10

11

12 Forsikringer Lovpligtig arbejdsskadeforsikring.
Kollektiv ulykkesforsikring. Erhvervsansvarsforsikring. Brand, tyveri mv. (incl. netbankforsikring). Køretøj-forsikringer. Bestyrelsesansvarsforsikring. Rådgiveransvarsforsikring. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

13 Andre økonomiske spørgsmål
Moms Skat Skattefrie godtgørelser Ansættelser. CVR-nummer, digital postkasse mv. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

14 Andre juridiske regelsæt
Arbejdsmiljø. Børneattest. Fødevareregler. Tavshedspligt/indberetningspligt. Offentlighedslov/forvaltningslov. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

15 Strategisk ledelse Strategisk ledelse handler om at:
Formulere en fælles vision. Formulere fælles mål, der fører os hen mod visionen. Vedtage delmål, der bidrager til at opfylde de fælles mål. Sikre den nødvendige opfølgning på de opstillede mål og delmål. Vision Mål Delmål Handling Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

16 Målnedbrydning og handleplaner
Definer de overordnede mål, som skal realisere jeres vision (gerne målbare). Beslut hvilke delmål, der skal gennemføres for at opfylde målene – og prioriter dem i forhold til tid og ressourcer. Beslut hvilke konkrete aktiviteter, der skal udføres i den kommende aktivitetsperiode, for at bidrage til delmålene. Sæt ansvarlige samt tidshorisont på handlingerne. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

17 Bestyrelsesmøder – afvikling
Mødeleder Tidsplan Punkter som skal nås Uddelegering af ansvar Alle skal til orde Klare konklusioner, som føres til referat Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●

18 Bestyrelsesmøder – papirer mv.
Dagsorden: Punkter Bilag Forberedelse Referat: Juridisk bindende Beslutnings- eller diskussionsreferat? Arkivering Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ●


Download ppt "Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google