En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
5 IT-didaktiske principper
Når lærere samarbejder med forældre
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Almen studieforberedelse
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Skriftlighed og læring
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
IT i undervisningen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læring, kommunikation og samarbejde
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Årsplan – en kort en lang
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
De seks bedste billeder fra gruppen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Hvad er portfolio? Et pædagogisk redskab, der bygger på et mappeprincip, og hvis formål er at øge elevens bevidsthed om og ansvar for egen læring. Målet.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Hvorfor dansk på GF1?.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Elevledede skole-hjem-samtaler
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Refleksion over projektuge
Præsentationens transcript:

En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.

At arbejde med portfolioen giver eleven mulighed for at lære noget om, hvordan han/hun lærer. Derfor skal en portfolio altid afspejle, hvordan eleven tænker og reflekterer over læreprocessen.

En portfolio lægger hovedvægten på, hvad eleven er i stand til at mestre og ikke det modsatte.

Arbejdsportfolio Her indsamles alt det eleven har lyst til. Læreren behøver derfor ikke at gå ind i en konkret dialog med eleven for at afgøre, om det er relevant; men lærer og elev bør sammen beslutte, hvad der skal med.

Præsentationsportfolio Her udvælges de særlige ”stjerner” som skal med. Eleven begrunder, hvorfor netop dette er valgt – eksempelvis skal noget med, hvis det tilfører noget nyt. Udvælgelsen indebærer en dialog med læreren.

Minimumskrav 1 Et klart defineret formål med portfolioen, dvs. en beskrivelse af hvad man vil opnå, og hvad arbejdet med portfolio konkret kan betyde for eleven, skolen, lærerne og forældrene.

Minimumskrav 2 Et udvalg af arbejder som eleven har valgt i dialog med læreren.

Minimumskrav 3 Elevens overvejelser over de arbejder der gemmes.

Minimumskrav 4 Arbejder der afspejler såvel læreprocessen som resultatet, dvs. produktet.

Minimumskrav 5 Eksempler på arbejder der peger på en positiv udvikling.

Et så komplet billede af elevens udvikling som muligt. Eleven som aktiv deltager i sine egne læreprocessser: Samle, udvælge, reflektere og dokumentere. Bidrager til selvstændige læreprocesser.

Fra elevens synsvinkel Giver eleven mulighed for at demonstrere stærke sider (i højere grad end svage sider). Fremmer elevens selvvurdering og selvindsigt. Fremmer elevens fortrolighed med skriftlig formulering og dokumentation. Giver mulighed for gensidig (elev-elev) støtte, respons og vurdering. Gør eleverne bevidste om, hvad de har arbejdet med, og hvad de har lært. Giver eleverne ejerskab til deres eget arbejde og udvikling: Medansvar.

Fra underviserens synsvinkel Giver læreren et redskab til at vurdere og dokumentere elevens fremskridt. Vægter eleven som den aktive og læreren som guide, der støtter, udfordrer og giver feedback. Understøtter dialogen mellem lærer og elev om metode, læring og resultat. Kan give underviser-teamets lærere indsigt i elevens arbejder på tværs af fag.

Fra forældrenes synsvinkel Danner grundlag for dialogen i skole-hjem samtaler. Lægger op til forældrestøtte og -involvering i børnenes skolearbejde (spørgende, støttende, opmundtrende). Kan give forældrene mulighed for via nettet at få indsigt i elevens præsentationsportfolio.

Et eksempel Tænk på følgende, når du vælger det, der skal med i din præsentationsportfolio: Fortæller indholdet noget om mig som er vigtigt? Viser indholdet , at jeg virkelig har anstrengt mig? Er indholdet noget som jeg er stolt af? Viser indholdet , at jeg kan læse, skrive eller forstå mange forskellige ting? Viser indholdet , at jeg har lært noget, jeg ikke kunne tidligere?

En logbog er elevens skriftlige refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.

SLUT