Lis Suhr Klinisk lektor

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientpakker Angina /NSTEMI
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
på seminariet Tankegange og indhold
Kandidaten i klinisk praksis
Læring i Multikulturelle Kontekster
Anvendelse af teori og metode i specialeafhandlinger
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Evalueringskriterier for artikel
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Temadag i Dasys Udvikling af sygeplejeprofessionen
Sygeplejeruddannelsen
Professionsidentitet – og masteruddannelse
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
At udforske sin egen praksis
Forskningsprojektets grundideer
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Teori, metodologi og metode
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Introduktion til opgaveskrivning
Velkommen.
Lærerprofessionen.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Evidens og accelereret patientforløb
Professionsuddannelser og læremidler
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Frivillighed på kommando findes ikke
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Sygepleje og fagidentitet
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Det gode liv og den etiske fordring
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Professionsidentitet og teori/praksis

06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Omsorg i accelererede operationsforløb Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr Klinisk lektor Sygeplejerskeuddannelsen Metropol, Tagensvej og Rigshospitalet , Abdominalcentret

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Indhold Samspil – er det muligt - en illusion ? Samspil Refleksion Sygeplejerskeuddannelse Hvorledes uddanne til samspil mellem sygeplejeteori og praksis Sygeplejeteori for sygepleje Sygeplejeteori om sygepleje Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis tilhørende teoretiske rum – sygeplejeteori - skole- bibliotek- forskning Praksis: klinikken, praktiske handlinger - erfaringer – kundskaber - praksisviden Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Samspil – er det muligt - en illusion? Kløft Sammenhæng Samspil Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Kløften mellem teori og praksis Kirkevold 1996 Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Sammenhæng mellem sygeplejeteori og praksis Eilersen 1999 Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Opfattelser af samspil mellem teori og praksis Praksis underlagt teori Praksis før teori – vidensudvikling tager afsæt praksis - menneskets oplevelser og handling En 3. vej – Aristoteles – komplementært syn Episteme ( videnskabelig viden) Phronesis ( praktisk viden/ kundskab / visdom – moralske handlinger) Techne (håndværksmæssig viden/kunnen) ( Alvsvåg 1993, Saugsted 2003) Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Fokus på curologi og patientologi Bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje nr. 29 af 30. januar 2008 Praksisviden Udviklingsviden Forskningsviden Fokus på curologi og patientologi (Bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje nr. 29 af 30/1 2008) Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Hvordan skabe samspil? Sygeplejens centrale metoder Teoretiske og kliniske metoder til observation, vurdering, beslutningstagning, intervention, dokumentation og evaluering i relation til sygepleje Refleksionsmetoder til systematiske overvejelser vedrørende en velbegrundet, vidensbaseret patient- og borgerrettet sygeplejevirksomhed Forskningsmetoder eller delelementer heraf til udvikling af sygeplejens videnskabelige grundlag, evidensgrundlag og interventionsgrundlag (Bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje nr. 29 af 30/1 2008) Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Refleksion Refleksionsmetoder til systematiske overvejelser vedrørende en velbegrundet, vidensbaseret patient- og borgerrettet sygeplejevirksomhed Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Refleksion Ved refleksion over praksis, skal der ske et samspil mellem teoretiske og praktiske kundskaber. Refleksioner skal danne basis for konstruktion af viden, forståelse, integrering af kundskaber og føre til udvikling af kompetencer. (Bjerknes og Bjørk 1997) Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Refleksion Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Sygeplejekonferencen Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Løvlies Praksistrekant (Lauvås og Handal 2006:176). Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Løvlies Praksistrekant Praksis er en relation mellem en ydre virkelighed og vor tænkning om den. Praksis er ikke det samme som den ydre virkelighed, men vor tænkning om – og vor handling i – denne virkelighed (Lauvås og Handal 2006:176). Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Løvlies Praksistrekant Planet, hvor den konkrete handling udføres - handlingsniveauet. Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Løvlies Praksistrekant Planet, hvor de konkrete handlinger begrundes/forklares – kundskabsniveauet- teoriplanet, dvs de teoribaserede og erfaringsbaserede forståelser, begrundelser og anvisninger for praksis og praktisk handling Vi baserer os altså på egne erfaringer, på kundskab om andres erfaringer og på teoretisk indsigt/kundskab. Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Løvlies Praksistrekant Planet, hvor der gøres overvejelser af etisk karakter - etisk/politisk niveau. Her hører videnskabsteori, drøftelse af fagenes grundlagsproblematik, etiske, moralske og politiske argumenter og overvejelser. Lidt mere specifikt drejer det sig om værdier og etiske begrundelser samt grundlæggende syn på samfund, menneske, kundskab og læring. Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Hvordan skabe samspil mellem sygeplejeteori og praksis? Den spørgende, undersøgende videnssøgende kultur Hvilke teorier efterspørges? Patientologi Curologi – teorier om og for sygepleje Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Patientologi Curologi Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Curologi Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Curologi Curologi Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Acceptere forskellige vidensformer – teoriniveauer med hver deres logik og udsigelsesområde Og anvend dem i deres egen ret ! Sygeplejeteori om sygepleje Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr

Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Hvorledes uddanne til samspil mellem sygeplejeteori og praksis? vekslenuddannelse overvejelser om og udvælgende af indhold/ pensum metoder til læring – herunder portfolio interne prøver inddragelse af studerende i udvikling og forskning valgfag – sygeplejespecialister Bachelorprojekter- kliniske sygeplejefaglige problemstillinger kombinationsstillinger Samspil mellem sygeplejeteori og praksis Lis Suhr