Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Forskningsprojektets grundideer
Ekspert i undervisning 29. september 2008 Skive Praktik Fag Pæd. Jens Rasmussen
2
Læreruddannelsens treklang
Linjefag/ fagdidaktik Pædagogiske fag ? Praktik Jens Rasmussen
3
Hvilken teori til hvilken praksis?
Hvad menes der med teori? Jens Rasmussen
4
Det videnskabelige system
Uddannelsessystemet Uddannelsesforskning Pædagogisk intervention Opdragelse, undervisning, vejledning osv. Forskningspraksis Refleksionsteori Professionspraksis Forskningsviden Sand viden VIdenskabsteori Praksisviden Brugbar viden Professionsviden Vejledende viden Jens Rasmussen
5
Læreruddannelsens treklang
Linjefag/ fagdidaktik Pædagogiske fag Fælles tema Praktik Jens Rasmussen
6
Trepartsamtalens roller
Professionsuddanner (seminarielærer) Professionsudøver (praktiklærer) Professionsstuderende (studerende) Jens Rasmussen
7
Ekspert i undervisning
Faglig viden og kompetence Didaktisk og pædagogisk viden og kompetence Kombination af faglig og didaktisk/pædagogisk viden og kompetence Jens Rasmussen
8
Teori for praksis Fordi mennesker tænker, træffer beslutninger og handler på grundlag af deres tilgængelige viden – hvad enten den er korrekt eller ej, komplet eller ej, objektiv eller farvet – er det vigtigt og nødvendigt at de, der er engageret i uddannelse (politikere, skoleledere, lærere, elever, forældre, forskere) er i stand til at kunne ændre eller erstatte deres personlige opfattelser, intuitive viden, fordomme og antagelser med pålidelig og valid viden. (Weinert,1995) Jens Rasmussen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.