Jordemoder, Cand. Scient., PhD.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Medlemsrekruttering – hvem gør hvad og hvordan?
Arbejdspladsudvikling
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Merlivs seminar 27. August 2008
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Date :31 1.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
At udforske sin egen praksis
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Den Danske Kvalitetsmodel
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Kodeks for offentlig topledelse
”Giv læreren en stemme”
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Miljøcertificering på IBOS
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Kunsten at give god feedback
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Forbedringsvejlederuddannelsen 3 undervisningsdag 25. august 2016 Velkommen til 3. undervisningsdag 25. august 2016.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Jordemoder, Cand. Scient., PhD.
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Jordemoder, Cand. Scient., PhD. Aktionsforskning som katalysator til Forandrings- og Udviklingsprocesser Eva Reiter Jordemoder, Cand. Scient., PhD.  Center for Aktionsforskning og Demokratisk Samfundsudvikling, Roskilde Universitet 

Implementering Evidensbaseret forskning Eksempel: Det Nationale Indikator Projekt: Samtlige NIP områder: Baserede på evidensbaseret forskning Styregrupper består af topprofessionelle Indikatorer omhyggeligt udvalgt mhp.: Monitorering af kerneprocesser og Monitorering af kerneresultater

Implementering Evidensbaseret forskning - NIP På hvert enkelt NIP område: Målrettet indsats fører/ har ført til forbedringer Men der eksisterer stadig: Indikatorer med manglende målopfyldelse på: Afdelings- regionalt og nationalt niveau

Implementering Eksempel: Den Danske Kvalitetsmodel PDSA - cirklen (NHS Institute for Innovation and improvement, Quality and service improvement tools, Hjemmesiden)

Implementering Den Danske Kvalitetsmodel ”Plan”: Retningsgivende dokumenter foreligger, der beskriver, hvordan kvalitetsmålet i akkrediteringsstandarden nås (trin 1) ”Do”: Implementeringen af de retningsgivende dokumenter skal sikres (trin 2) ”Study”: Kvaliteten af stedets strukturer og processer samt de leverede ydelser skal overvåges (trin 3) ”Act”: Ledelsen skal vurdere resultaterne af overvågningen samt prioritere og iværksætte tiltag, hvor der er kvalitetsbrist (trin 4) (Forord: 1. version, 2. udgave, DDKM)

Implementering - Aktionsforskning Implementering: en del af / indgår i Aktionsforskning På alle 4 trin: Processen er et samarbejde mellem forsker(e) og deltagere (Her efter: Kurt Lewin)

Implementering - Aktionsforskning: Angår praktiske, ofte presserende emner Er værdiorienteret og åbner “nye rum” for kommunikation og dialog Er en levende proces som ikke kan forudbestemmes men ændres og udvikles som forsker(e) og deltagere øger deres indsigt i de emner, den angår (Reason and Bradbury: 2006, s 2)

Implementering - Aktionsforskning Eksempel: At sænke episiotomi frekvens Plan: Jordemodermøde beslutter: Act: 2 jordemødre læser, og analyserer den evidensbaserede forskning Observe: Flg. Jordemodermøde: Resultaterne fremlægges: ej evidens for epis som rutine v 1.p Reflect: Resultaterne diskuteres Revised Plan: Mødet beslutter: offentliggørelse af alle jordemødres episiotomi - frekvenser i anonymiseret form! Act: Beslutningen udføres Observe: Episiotomi frekvens falder med 1 /3

Implementering - Aktionsforskning Et eksempel Patientsikkerhed og organisationskultur At opbygge tillid: Antropologi: Lær sproget, bliv en del af daglig praksis, men kontroller intimiteten (Baarts C.: 2003, Bundgaard H.: 2003) Aktionsforskning: Forsker og deltagere udfører forskningen i fællesskab og de betragtes som ligeværdige (Reason and Bradbury: 2006 m.fl.)

Implementering - Aktionsforskning Patientsikkerhed og organisationskultur At opbygge tillid: Participatory action research: Forskeren deltager i daglig praksis og er involveret i forbedringen af denne (Lykes, Schwartz: 2006) Kritisk Utopisk Aktionsforskning : Forsker og deltagere deler normativitet. Insisterer på skabelsen af frie og demokratiske rum for dialog. Forskeren er ikke nødvendigvis involveret i daglig praksis (Nielsen & Nielsen 2006).

Implementering - Aktionsforskning Patientsikkerhed og organisationskultur Om forskerrolle og om valg af felt: Afdeling med synlig ledelsesstil og tradition for (demokratisk) inddragelse af medarbejdere Afdelingen ligger i Jylland, jeg bor på Sjælland Som jordemoder kan jeg ”obstetrisk sprog” (- jysk!) Fælles normativitet forsker, ledelse og medarbejdere: vi ønsker alle højnelse af patientsikkerheden

Implementering - Aktionsforskning Patientsikkerhed og organisationskultur Plan: På indledende møde med ledelse og sikkerhedsrepræsentant vælges følgende: Temaer for undersøgelse af organisationskulturen: Audit - Debriefing Forebyggelse af ”worst case” og ”worst case” (STAN og overflytning af nyfødt) Integration af ml. ”nye” og ”gamle” medarbejdere Sygehjælperens rolle

Implementering - Aktionsforskning Patientsikkerhed og organisationskultur Act: I samarbejde med ledelse og medarbejdere: Deltagende observation: tre perioder á 2-3 dage med ca. 14 dages mellemrum Kvalitative interviews: med repræsentant for medarbejdergruppe på hvert enkelt niveau i organisationen. Undervejs: Løbende diskussion: hvordan kan patientsikkerheden højnes? Undervisning, anskaffelse af ensartet genoplivningsudstyr mm

Implementering - Aktionsforskning Patientsikkerhed og organisationskultur Observer: Deltagende observation dokumenteres i dagbog (Adler: 1998, Kristiansen: 1999)) Kvalitative interviews transskriberes og sendes til deltagerne mhp evt. rettelser som indføjes (Fog: 1994, Kvale: 1995, 2000) Undervejs sikres validitet og gyldighed - så vidt muligt - gennem dialog Som aktionsforsker tager jeg del i dialogen

Implementering - Aktionsforskning Patientsikkerhed og organisationskultur Reflekter: Der afholdes to café-eftermiddage, for i alt ca. 50 medarbejdere med repræsenterer for alle medarbejdergrupper i afdelingen Resultater fra studiet fremlægges (temaer) Resultater fra studiet diskuteres Revised plan: Opsamling i plenum: Hvem gør hvad, hvornår?

Tak for opmærksomheden !