Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLaura Johansen Redigeret for ca. et år siden
1
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted
2
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Oversigt Hvad er kvalitetsudvikling? Eksempler på KU-tiltag Organisation i DK Gennembrudsmodellen – en metode
3
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Definition - kvalitet Kvalitet er en egenskab ved og en vurdering af et element af behandling (”care”) Hvem er bedømmer? Patienterne Behandlerne Forvaltningen/politikerne Donabedian (1980)
4
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Definition - kvalitetsudvikling Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren tilsigter at optimere det samlede forløb ved patienters kontakt med sundhedssektoren, herunder at opnå bedst mulige resultater af forebyggelse, diagnostik, behandling og pleje; at foretage effektiv ressourceudnyttelse; at minimere patienters risiko og ubehag samt at opnå maksimal patienttilfredshed (Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren)
5
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Definition - kvalitetsudvikling Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren tilsigter at optimere det samlede forløb ved patienters kontakt med sundhedssektoren, herunder at opnå bedst mulige resultater af forebyggelse, diagnostik, behandling og pleje; at foretage effektiv ressourceudnyttelse; at minimere patienters risiko og ubehag samt at opnå maksimal patienttilfredshed (Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren) Centrale elementer Faglige ydelser Organisation Patientperspektiv
6
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Definition - kvalitetsudvikling Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren tilsigter at optimere det samlede forløb ved patienters kontakt med sundhedssektoren, herunder at opnå bedst mulige resultater af forebyggelse, diagnostik, behandling og pleje; at foretage effektiv ressourceudnyttelse; at minimere patienters risiko og ubehag samt at opnå maksimal patienttilfredshed (Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren) Centrale elementer Faglige ydelser Organisation Patientperspektiv Akkreditering eller understøttelse af udvikling
7
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Trin i KU Ønsket ydelse/præstation ex. kliniske vejledninger Ændring af klinisk praksis implementering Måling/evaluering ofte både før og efter KU-cirkel ex. forbrug af sundhedsydelser, spørgeskema- audits, monitorering ved brug af IT
8
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Klinisk forskning Evidens KU/imple- mentering Udbytte Trin i KU Imple- mente- ring Ønsket ydelse Evalue- ring
9
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Implementering – muligheder Foredrag Smågruppe-baseret efteruddannelse Facilitatorordning / praksisbesøg Audit og feedback Reminder systemer Computerassisteret beslutningsstøtte Patientmedierede interventioner (Grol)
10
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Eksempler KU-projekter i DK DanPEP Registrering UTH Patientforløbsundersøgelser (audit) Praksiskonsulenter APO Facilitatorer Gensidige praksisbesøg EU-grupper/supervisionsgrupper Efteruddannelse ex. demens Elektronisk feedback vedr. type 2 diabetes
11
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Historie og organisation i DK
12
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Historie 1966: Dansk Selskab for Forskning i Almen Lægepraksis - DSAM 1974, 1975, 1980: Institutter for almen medicin Kbh., Århus, Odense 1992, The European Working Party on Quality in Family Practice (EQuiP) Landsoverenskomsten (P.L.O. og Sygesikringens ForhandlingsUdvalg) 1978, 1992, 1993: Forskningsenheder for almen medicin 1992: Lægevagtsordningen etableret 1993: Almen medicin anerkendt som speciale 1995: PKO og Amtslige puljer til KU-projekter (decentrale aktiviteter) samt mindre central pulje til det Centrale KvalitetsUdvalg (CKU – i 2003 CKI) 2003: Det Almenmedicinske Kvalitetsprojekt (DAK) 2006: DAK-E, KE-udvalg
13
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk DAK Behov for koordinering af decentral KU (10 år) 91,5% af praktiserende læger har deltaget i min. 1 projekt Opmærksomhed på, at almen praksis ikke altid er tænkt ind i de nationale kvalitetsudviklingstiltag 2003-2006 ifølge LO 4 arbejdsgrupper - samarbejdende Tager udgangspunkt i Den nationale strategi for kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet og Den Danske Kvalitetsmodel for Sundhedsvæsenet
14
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk DAK – projekter A.Udarbejdelse af kvalitetsindikatorer B.Anvendelsen af IT + ICPC-kodning C.Patientperspektiv og brugerinddragelse D.Sammenhængende patientforløb i sundhedsvæsenet Utilsigtede hændelser Facilitatorordninger
15
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk DAK-E - struktur Bestyrelse Kvalitetsfagligt udvalg Leder og stab Konsulenter Sekretariat Kontakt til projekter og arbejdsgrupper http://www.dak-e.dk/
16
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet m.rosendal@alm.au.dk Gennembrud En model til at skabe forandring
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.