Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCaroline Jørgensen Redigeret for ca. et år siden
1
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Lars Onsberg Henriksen, Kvalitetsdirektør i Region Sjælland 19. Maj 2009
2
Hvordan ser det ud på Sjælland ?
151 praksis ~ 170 læger producerer 1,4 mio. ydelser Stor variation i ydelsesmønstre indenfor alle specialer Hvad ved vi om kvaliteten ? Alle er speciallæger Rammeaftaler – ydelser med krav (kompetence/kurser, apparatur) Ingen kvalitetsmonitorering Konkret viden oftest enkeltsager ifm ”dårlig kvalitet” Hvad mener patienterne? Hvordan er samarbejdet med andre aktører?
3
Kvalitetssikring hvad er det ?
Kvalitetssikring versus kvalitetsudvikling Sætte mål for kvalitet God kvalitet = god målopfyldelse Det vi har Personale (type, kompetence), fysisk infrastruktur, apparatur Det vi gør Indikationer, procedurer, undersøgelser, behandlinger, samarbejde etc Det vi får Patienttilfredshed, behandlingskvalitet, outcome, effektivitet
4
Det vi har, gør og får
5
Det vi har Up to date? Årlig dokumentation: portefølje,
efteruddannelse, kurser, rutine, klinikpersonalets kompetence særligt udstyr, tilgængelighed
6
Det vi gør Up to date? Årlig dokumentation: retningslinjer,
indikationer, volumen, databaser særlige behandlinger samarbejdet og koordination, service
7
Det vi får Årlig dokumentation: servicemål, patienttilfredshed,
outcome af særlige behandlinger, komplikationer, overholdelse af særlige aftaler, klager, påtaler ?
8
Målopfyldelse Den årlige kvalitetsrapport - data fra egen praksis
- central dataindsamling Eksisterende og kommende mål: NIP, databaser, Danske Kvalitetsmodel. patientsikkerhed, Udvikling af mål i samarbejde - KVIS: Klin. retningslinjer, indikationer, patienttilfredshed, sektorovergange, monitorering, forankring af kvalitetsarbejde
10
Kvis skal medvirke til at virkeliggøre følgende 2 visioner:
Vision 1 Borgere, regioner og de centrale sundhedsmyndigheder opfatter speciallægepraksis, som et ligeværdigt behandlingstilbud i sammenligning med behandling i sygehusenes ambulatorier - fordi kvaliteten i speciallægepraksis dokumenteres at være på et højt fagligt niveau. Vision 2 Der er efter projektperiodens udløb skabt synlighed og engagement omkring kvalitetsmonitorering blandt de praktiserende speciallæger således, at modeller og metoder, som er udviklet og afprøvet i projektperioden, kan implementeres og videreføres efter projektperiodens udløb.
11
KVIS-projektet = kvalitetsudvikling der: • virker motiverende for speciallæges lyst til deltagelse • sikrer, at alle speciallægepraksis kan inddrages. KVIS-projektet - ikke en akkrediteringsmodel, men udvikler og afprøver metoder og modeller for et målrettet og kontinuerligt arbejde med kvalitet i speciallægepraksis. Det er hensigten at etablere processer i kvalitetsudviklingen, der bygger på erfaringsudveksling, så man undgår at udvikle en ”blame”-kultur, hvor enkeltpersoner risikerer at blive udstillet. Begrebet kvalitetsmonitorering skal forstås konstruktivt. At overvåge eller monitorere kvaliteten, er et redskab til udvikling - ikke et mål i sig selv.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.