Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Introduktion til Sprogpakken
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Almen studieforberedelse
Almen studieforberedelse
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Konsensusprocessen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Observation af din/andres undervisning –
Det etnografiske interview og deltagerobservation
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
At udforske sin egen praksis
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
Vt-9 kursus program 2. møde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Implikationer og validitet
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Synopsis VIP3/2012.
Sprogpakken Praksisopgaven.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Generel introduktion til EC
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Dagens program – ugens program
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Øvelse 1: First Impressions
Humanistisk sundhedsforskning
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Sso SKRIV!.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz  Udforskningsspørgsmål, v. Brit  Oplæg om det gode spørgsmål  Fokusering af gruppernes spørgsmål  Planlægge dataindsamling (plan for feltarbejde, interviewguide)

Hvad er et godt spørgsmål?  Problemstilling – en samling af problematikker, kan rumme mange spørgsmål  Problemformulering – et eller flere sammenhængende spørgsmål, man vil besvare, men behøver ikke være formuleret som et spørgsmål (“en argumentation for…), kan udspringe af en anomali, et videnshul (Rienecker)  (Ud)forskningsspørgsmål – skal være formuleret som et spørgsmål, bør ændres undervejs, reflektionen over ændringer er en del af besvarelsen, udspringer af samspil mellem eksisterende viden, “feltets” viden/lokale teorier og indsigter fra relevant litteratur

Eksempel  Pols, s. 205: What are the specificities and assumptions in asking for the patient perspective? What does asking for the patient perspective imply? What kind of subjects are patients supposed to be? And how do these subjects relate to the world?  De spørgsmål, der stilles i en videnskabelig publikation er forskellige fra dem, der guider dataindsamlingsprocessen  Hvilke spørgsmål gik forud hos Pols?  Vær opmærksom på denne forskel

Et godt udgangspunkt…  Er et spørgsmål, der er baseret på:  Observationer og forventninger  Pointer fra relevant litteratur  Mulige svar og konklusioner (sociological imagination)

Kendetegn ved det gode spørgsmål  Er meningsfyldt for flere parter (dig selv, underviser/vejleder og potentielt meningsfyldt for evt interessenter)  Der er noget at løse/undersøge  Det hjælper dig med at fokusere  Det er sprogligt præcist  Giver kvalitet i opgaven  DET ER INTERESSANT FORDI SVARET INTERESSERER DEM HVIS PRAKSIS DU UNDERSØGER OG DEN FORSKNINGSTRADITION DU TRÆKKER PÅ!

Eksempel på upræcist spm  Med udgangspunkt i forskellige teorier om kroppen foretages en analyse og diskussion af den sociale konstruktion af forskellige opfattelser af fysisk invaliditet  Hvilke forskellige teorier?  Hvad er spørgsmålet(ene)?  Den sociale konstruktion? Hvis?  Hvilke forskellige opfattelser?

Gruppearbejde  Formål:  Fokusere udforskningsspørgsmål fra sidste uge  Træne at give og modtage feed back (fra peers)  Gruppe videregiver og modtager 1 person  Superkort præsentation af gruppens interesse(r) og spørgsmål  Sammen med “gæsten” udpege muligheder for forbedringer af formuleringen  Præsentation af de nye spørgsmål i plenum

Gr. 1  Interesse: Implementeringsprocessen  Hvordan forstår de forskellige interessegrupper udgangspunktet for implementeringen og hvori består deres forhåbninger for implementeringen?  Hvordan bliver implementeringsprocessen styret af forskellige interessegrupper og hvad betyder forskellene I interesser/positioner/udgangspunkt/forventninger for resultatet af implementeringen?

Gr. 2  Interesse: Teknologiens rolle i en social sammenhæng  Hvordan er teknologien(easiTube/Skypelight) tilstede på bostedet?  Hvilke fysiske spor? Hvilke samtaler/samvær om den?

Gr. 3  Interesse: Forskellen mellem assisteret og ikke assisteret brug af teknologi, potentialer for samspil mellem teknologi og pædagogiske aktiviteter  Hvilken forskel er der på den sociale interaktion der foregår når pædagogerne er involverede og når beboerne benytter easytube indbyrdes?  Hvad betyder de 2 vinkler for beboernes forståelse og brug af easytube?  Hvordan udvikles eller fastholdes beboernes perspektiv af den sociale kontekst hvori easytube bruges?  Hvor langt kan de pædagogiske aktiviteter bringe teknologien?

Gr. 4  Interesse: Rummet/situationen som produktiv for en særlig (socioteknisk) adfærd  Skaber interaktion med og brug af teknologier en særlig rollefordeling / magthierarkier mellem beboerne på bostedet? Hvilke faktorer spiller i givet fald ind på disse – tid/rutiner, personalets tilstedeværelse/engagement, rum- fordeling, teknologier? Kan disse strukturer have indflydelse på hvorvidt teknologierne bruges individuelt eller kollektivt (i egne lejligheder vs. fællesrum)?

Øvelsestimer  Med udgangspunkt i eget spørgsmål skal I lave en skriftlig plan for jeres feltarbejde  Indhold:  Kort præsentation af interesse og udforskningspm.  Hvilke teoretiske ressourcer trækker I på? Beskriv ressourcerne og svar på hvorfor de er relevante for jeres interesse og spørgsmål.  Hvilke metodiske greb vil I anvende for at komme til at besvare jeres spørgsmål? Beskriv metoderne (styrker, svagheder) og være konkret ifht hvordan I vil bruge dem, vedlæg interviewguide  Beskriv mulige resultater og konklusioner  Arbejdsform: 1 af gangen skriver og cirkulerer -> møde, gn. skrivning og aflevering. Brug kilderne (præsentationer, rapporter, film, litteratur) og henvis til dem.

De næste 2 gange  D. 22/9 (ingen undervisning):  Skrive plan for feltarbejde (aflevere d. 23/9 senest 12.00)  Læse SUS-rapport  D. 29/9:  Læse kap i Clarke (grundbogen) (ikke som, der står I planen 1-2)