Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141."— Præsentationens transcript:

1 Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141

2 Fælles resumé Vigtigste punkter til kapitlerne til i dag – Writing – Ethics – Exits – Conclusion: The utility of organizational ethnography 8/24/20142

3 Overordnet om validitet i etnografiske studier Objektivitetens spøgelse. Lover at forklare hvad der ‘virkelig skete’ Etnografer har længe vidst at etnografiske undersøgelser ikke er ‘objektive’ i naturvidenskabelig forstand Validiteten ikke baseret på hypotese-testning og gentagelse af forsøg

4 Nogle af etnografiens kendetegn Fortolkende videnskab Forsøg kan ikke gentages Baseret på enkelte cases Ikke en men mange sandheder/delvise sandheder, som beskrives på lige fod Refleksivitet Mange forskellige datakilder

5 At skrive etnografi I den etnografiske tekst ligger ‘beviset’/her beskrives resultaterne og de sandsynliggøres Heri ligger validiteten Sanjek, R. (1990). On Ethnographic Validity. – Indeksering – Skrivning

6 Fra feltnoter til resultater Feltnoter og transskriptioner udgør ressourcen, analysen laver et ‘skelet’, den indekserer, den etnografiske historie præsenterer Viden ‘transporteres’ Hvordan kan læseren evaluere validiteten af denne viden?

7 Validitet (Sanjek) Teoretisk åbenhed Etnografens vej Dokumentation for feltarbejde Gør læseren I stand til at følge skiftet fra ‘the context of discovery’ til ‘the context of presentation’ 8/24/20147

8 Den etnografiske historie og situationelle metoder Antropologerne har ikke været gode til at vise deres indeksering Et umærkeligt skift mellem ‘the context of discovery’ til ‘the context of presentation’ Situationelle metoder er et opgør med dette skel Sit met sigter mod at arbejde kreativt med visualisering, vise værktøjer til dataanalyse, vise back-stage

9 Clarke om validitet [in grounded theory] “the data” often had a magical quality predicated on their being separate from the researcher and somehow sacred. (…) Clarke’s svar: Det er ikke nok at vente på at data taler til dig – der er analysearbejde, der skal gøres – du skal tager valg

10 Vidensproduktion, intervention og forandring 1.At undsige sig forandring som legitim konsekvens af/formål med etnografi 2.At forandre gennem forelæggelse af bestemte målsætninger (undervejs eller til slut) med det formål at opnå mere nuanceret (selv)forståelse blandt dem, der undersøges 3.At forandre gennem løbende at etablere og indgå i strategiske og varierende alliancer med andre deltagere og teknologier

11 8/24/201411

12 Øvelsestimerne Dave Randall – Fieldwork-for-design Fortæller i sin bog ‘Fieldwork for Design: Theory and Practice’ om hvordan CSCW brug af feltarbejde bygger på og adskiller sig fra klassisk etnografi. 8/24/201412

13 Randall and mess 8/24/201413

14 Eksamensopgave 10-15 sider (inkl. bilag) Med udgangspunkt i gruppens dataindsamling og analyse forholder opgaven sig til den opnåede erfaring med situationelle metoder (etnografisk dataindsamling, særligt Neyland, og situationel analyse, særligt Clarke) Den gode opgave – Har et klart formuleret fokus og spørgsmål – Leverer selvstændig beskrivelse af hvad situationelle metoder er – Viser udvalgt empiri og reflekterer over udfordringerne ved at bruge situationelle metoder – Er velskrevet og bringer de læste tekster i spil Ingen plastikomslag, kun clips

15 Oplæg og opgave: Elementer Introduktion og baggrund (problemstilling) Forskningsspørgsmål (hvad undersøger du og hvordan bygger det på/er det inspireret af gruppeprojektet) Metodologi og metode (hvilken vidensforståelse bygger du på, hvilke konkrete dataindsamlingsmetoder og analysemetoder) Analyse (præsentation af data og diskussion af data ifht et eller flere begereber) Resultater (svaret på dit forskningsspørgsmål) Implikationer (betydning af undersøgelsen, for eksisterende akademisk viden, for praksis i det felt I har undersøgt) Konklusion


Download ppt "Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google