Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger Københavns Kommune SOF 30.oktober 2012
Indhold Tillidsbaseret ledelse i en kompleks organisation? Hvordan håndterer vi kompleksiteten? Scenarie 1: Tillidsbaseret ledelse som dilemmaspil Scenarie 2: Tillidsbaseret ledelse som invitation til åbenhed Bryde op i styringskommunikationens fastlåstheder Tegn på tillid Tillidens strukturelle skelet – Direktionens fem spor Tillidens kulturelle praksis
Tilllidsfuld kommunikation i en kompleks organisation Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Udvalg Organisationen som en kæde af lærings-rum
Tillidsfuld kommunikation i en kompleks organisation Grundpræmisser: Kompleksitet og kommunikation Meningen af det, vi siger og gør, bestemmes af andres respons Når vi leder over store afstande dannes meningen af vores udsagn og handlinger gennem myriader af samtaler og fortolkninger i forskellige lokale kontekster Ingen har helt “styr på det” – mening, sammenhæng og tillid opstår som et mønster i de mange samtaler Eksempel: Når ledelsen siger “tillidsbaseret ledelse”, hvordan høres det så?
Hvordan møder vi kompleksiteten?Dilemmaer på spil Spare Dokumentationskrav Standardisering Stordrift Styringskæde Handle-kraft i kriser Udvikle kvalitet Afvikle bureaukrati Borgerinddragelse/empowerment Mangfoldighed/fleksibilitet Autonomi Handle klogt og langsigtet Dobbeltbudskabernes retorik
Hvordan møder vi kompleksiteten Strategier Oprigtighed/ åbenhed Refleksion Dekobling - hykleri Dilemma-spil Double Bind Desperate Governance Fundamentalisme
Scenarie 1: Nyt dilemmaspil Kan “tillidsbaseret ledelse” være invitationen til et nyt dilemma-spil: Appellerer til tillid Kræve, at den anden gør sig “værdig til tillid” ved at bevise, at der ikke er grund til andet
Scenarie 2 Hive sig op ved håret Kan tillidsbaseret ledelse være en invitation til en oprigtig og åben samtale om udviklingen i SOF?
Bryde op i styringskommunikationens fastlåstheder De stærke dikotomier Det autonome subjekt Abstrakte idealer Med Det selvregulerende system Virkelighed Mod Lever i fortællinger og er organiserende for borgerrelationer, samarbejde og styringsteknologier
Bryde op i styringskommunikationens fastlåstheder Bryde op i dikotomier og fastlåstheder Subjekt/Objekt Deltagelse/interaktion Ideal/Virkelighed Kompleksitet/åbninger Med/Mod Gensidig afhængighed/anerkendelse Lær at lytte efter disse figurer Joeseph Cambpell
Tegn på tillid Dele kompleksitet og dilemmaer Anerkende hinanden som rationelle aktører Lede ud fra erkendelsen af, at vi er afhængige af hinanden …og ingen bestemme og beherske meningsdannelsen i organisationen Høj kvalitet af nærvær og dialog
Tillidens strukturell skelet Færre og mere langsigtede mål – kontinuitet I læreprocesser Fair proces Tydelig og ikke-ydmygende feedback Fjerne distraherende faktorer Stabile koalitioner (medarbejdere, ledere,politikere, brugere og interessenter)
Tillidens strukturell skelet Direktionens fem spor Kontrol og dokumentation – forklar eller fjern Rum til faglighed – resultat- og evidensbaserede metoder Inddragelse, der gør en forskel Lære af vores fejl og af hinanden Balanceret ledelse
Tillidens kulturelle praksis Være undersøgende i et dilemma Sproglig diversitet og dynamik Krav til argumentation og begrundelser Disciplinering gennem tillid Kultivering af nærvær
Tillidsbaseret ledelse: Enkel styring – rig dialog Rammesætning Dialog Tillidsbaseret ledelse: Enkel styring – rig dialog