Teo.pæd. og den afsluttende opgave

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Progression i samfundsfag
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Hvad der er vigtigt for børns læring
Pædagogikumudtalelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.

LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Dansen omkring handicapbegrebet
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Fagenes samspil november 2009
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Problemorienteret projektarbejde
Evaluering - metoder og værktøjer -
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Lærerprofessionen.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Mundtlig matematik eksamen
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
…………Skal blive så dygtige som de kan
SUF - gevinstrealisering
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Teopæd og den afsluttende opgave
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Didaktiske planlægningsmodeller
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Teo.pæd. og den afsluttende opgave Pædagogikum 09 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Kursuselementer i Pædagogkum 09 Almen pædagogik 1 og 2 Fagdidaktik 1 og 2 Workshop 1-6 Opgaven – et afsluttende og sammenbindende element Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Det overordnede TeoPæd-spørgsmål: Kan kandidaten analysere og udvikle sin faglige og pædagogiske praksis i relation til fag, elever og skoleform? Udvikling af undervisningspraksis via den afstand og decentrering, teoretisk distance kan give Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

TeoPæd som led i udvekslingen mellem typer af viden Eksplicit Tavs Kombinering Internalisering Refleksion Socialisering Efter Nonaka og Takeuchi Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Den afsl. opgave i kursussammenhængen Opgaven kan skrives fra januar men UVM har sat en uge af, hvor kandidaten friholdes kan håndteres i forlængelse af workshop-arbejdet skal ses i forlængelse af workshopmålet teori-praksissammenhæng sammenhæng fagdidaktik og almenpædagogik Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Opgaveingredienserne: Et tema En problemformulering Et undervisningsforløb – givet. Udmeldes i januar - kandidaten formulerer selv med støtte i workshop 6 - selvfremstillet eller overtaget - afprøvet eller tænkt Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Opgaven og kompetenceorienteringen af de gymnasiale uddannelser ”Eleverne skal gennem uddannelsens faglige og pædagogiske progression udvikle faglig indsigt og studiekompetence. De skal opnå fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.” - hvad betyder det for kandidaternes uddannelse? Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Kompetenceorienteringen Læring mellem kvalifikation og kompetence: At løse opgaven (kvalifikationsaspektet) At udforme komplekse situationer som opgaver (kompetenceaspektet) Andersen, Jensen og Prahl: Kompetence i et organisatorisk persektiv, 2000 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Peter Henrik Raae, IFPR, SDU Kan kandidaten relevant pædagogisk og didaktisk inden for temaet afgrænse og formulere et problem? gennemføre en fornuftig analyse og diskussion af det beskrevne forløb, der besvarer problemet? har eksplicit teoretisk hjemmel? perspektivere med henblik på potentielle udviklingsmuligheder? analyse og disk er er i forlængelse af temaet og som redegør for den teori, hvormed det er set kandidatens begrundede valg Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Temaer, afsluttende prøve 2010 Skriftlighed og læring Læring igennem samarbejde * begge temaer er væsentlige i relation til 2005-reformen * evalueringer har påvist ’rum til forbedring’ * der fíndes tilgængelig pægagogisk-didaktisk litteratur på passende niveau Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Opgavekomm’s intentioner Problemformuleringen skal afgrænse og fungere reelt styrende forbesvarelsen være relevant ift fag og undervisningsforløb Ingen traditioner eller skoler vedr. problemformulering tilgodeses derudover Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Opgavekomm’s intentioner Det er de argumenterede valgs kvalitet, der bedømmes – ikke forløbets opfindsomhed almenpædagogisk fagdidaktisk i relation til forløbets mål Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Opgavekomm’s intentioner Vi forventer en vis selvstændighed i litteratursøgningen håber på, at kandidaten udnytter muligheden for hel eller delvis afprøvning Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Opgavekomm’s intentioner For begge temaer forventer vi læringsteoretisk reference overvejelser over, hvordan forløbet indgår i elevens samlede kompetenceudvikling Peter Henrik Raae, IFPR, SDU

Kandidatens ressourcer Grundlagslitteraturen Skolens kursusleder Teo-pædunderviserne Vejlederne Faggruppen på skolen Workshopgruppen + det løse Peter Henrik Raae, IFPR, SDU