Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen"— Præsentationens transcript:

1 Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
8. september, København 9. september, Odense 15. september, Horsens Kontoret for erhvervsuddannelser STUK – Styrelsen for Undervisning og Kvalitet velkommen datoer ny organisation: fra departement CEUV til styrelse for undervisning og kvalitet

2 Ny lov og hovedbekendtgørelse
Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser § 22. Skoleundervisningen skal under hele uddannelsesforløbet på en helhedsorienteret måde omfatte både praktisk og teoretisk undervisning med henblik på at give eleverne fornødne generelle og specielle kvalifikationer Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (hovedbekendtgørelsen) §20. Grundforløbets 1. del skal indeholde helhedsorienteret og projektorganiseret introducerende, erhvervsfaglig undervisning Bekendtgørelse om grundfag nr af 22/09/2014 § 25. Undervisningen i grundfag skal af skolen tilrettelægges i sammenhæng med den øvrige undervisning, sådan at eleven opnår indsigt og færdigheder i det pågældende grundfag og dets faktiske anvendelse i de andre fag og praksisområder, der er knyttet til det valgte erhvervsområde. Teori og problemløsning skal understøtte hinanden, så faget bidrager til elevens erhvervsfaglige uddannelse med kompetencer, der indgår i uddannelsen. Grundfagene skal være en del af helheden på skolen, opleves som ligeså nødvendige som erhvervsfag og uddannelsesspecifikke fag for at blive en god håndværker en god faglært medarbejder. Grundfag i reformen: Holdningen til almen viden har måske ændret sig. Det er endnu vigtigere at eleverne kan se det meningsfulde i det de skal lære, det er ok at spørge hvad skal jeg bruge det til og læreren skulle s gerne kunne svare hvor eleven ska anvende den viden, de færdighede og de kompetencer i enten det erhverv eleven ønsker at uddanne dig til, men også som samfundsborger. Reformen skulle gerne afspejle intentioner om at kombinere det faglige med det almene, en oplevelse af at tingene hænger sammen.

3 Definition på Helhedsorienteret undervisning
Formålet med helhedsorienteret undervisning er at understøtte elevernes motivation og faglige udbytte af undervisningen. Formålet er endvidere at sikre, at eleven tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer gennem de helheder, som er naturlige i uddannelsen. Antagelsen er, at eleverne øger deres lyst til at lære, hvis de oplever, at undervisningen er tilrettelagt i meningsfyldte forløb, som knytter an til noget, som er kendt fra virkeligheden. Der ud over er formålet at eleverne gennem den helhedsorienterede undervisning lærer at bruge deres teoretiske og praktiske færdigheder i sammenhænge. Det vil vi i dag få Kristine Heckschers bud på. Hun kommer fra Fahot – Fastholdelsestaskforce – hvor de arbejder med helhedsorienteret undervisning som tema for en række skoler med fokus på (unge) Efter Kristines oplæg vil dagen se sådan ud…: Definition af pædagogiske begreber på UVMs site,

4 Dagens program 9.30 Ankomst og morgenmad Velkommen Kristine Hecksher, FastholdelsesTaskforce – Workshopper – Frokost – Workshopper, fortsat – Pause – Fælles opsamling og diskussion Farvel og tak for i dag.

5 (Kristines oplæg)

6 Workshopinstruktion 10.35 – Workshopper - Om de nye fagbilag og vejledninger - Eksempler på helhedsorienterede forløb, bordet rundt – Frokost – Workshopper, fortsat - Fagmål og fagets integrering i helhedsorienteret undervisningsforløb, gruppearbejde med brug af modeller fra oplæg – Pause – Fælles opsamling og diskussion - Præsentation fra grupperne - Evaluering/ bedømmelse og bedømmelseskriterier Farvel og tak for i dag.

7 Workshop Fag Fagkonsulent Lokale 1 Naturfag, fysik, kemi og teknologi
Ejnar Andersen 2 Dansk og fremmedsprog Jens Norlyk 3 Matematik Elsebeth Pedersen 4 Erhvervsøkonomi, afsætning Lars Rye 5 Informationsteknologi Bjarne Andersen 6 Psykologi og samfundsfag Lena Bagge Anne Hammer 7 Design og biologi Johnny Kristensen Ghita B. Hansen

8 (Outro)

9 Kommende temadage Den 2. oktober: Grundfag dansk og de pædagogiske intentioner i eud-reformen (tilmelding åben) Den 12. november: Grundfag teknologi og de pædagogiske intentioner i eud-reformen (tilmelding ikke åben endnu) Den 21. og 29. oktober: Motion og bevægelse (tilmelding ikke åben endnu) For tilmelding og øvrige aktiviteter: Se UVMs arrangementskalender Interessen for grundfagskurserne er stor. Der nu er lukket for tilmelding, men det bliver i øjeblikket vurderet om der vil komme et fornyet udbud. Motion og bevægelse – kommer i løbet af 14 dage – bliver en i både øst og vest Eux, lærings og undervisningsmiljø

10 Inspiration Vibe Aarkrog om helhedsorienteret og tværfaglig underisning og medbringe et aktuelt helhedsorienteret forløb: Grundfag og vejledninger: UVM har opdateret hjemmesiden vedrørende den nye reform (peg på slide til højre) Og emu.dk er opdateret. Her kan alt vedrørende SIP-kurserne findes og emu´en bliver desuden løbende opdateret og udvidet med nyt materiale, så følg med på den (peg på slide til venstre)

11 Vejledning og sparring til reformimplementering
Kontakt læringskonsulenterne


Download ppt "Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google