Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra almendidaktik til fagdidaktik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra almendidaktik til fagdidaktik"— Præsentationens transcript:

1 Fra almendidaktik til fagdidaktik
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Fra almendidaktik til fagdidaktik

2 Undervisning i økonomi - udfordringerne
Elevernes kendskab fra folkeskole - meget proces Forforståelse – begreber Begreber –oftest upræcise og lægmandsagtige (aflæring først?) Udfordringen – hvordan undervises ikke økonomer i økonomi?

3 Grundlæggende didaktiske spørgsmål
Eleven – hvem skal lære? Indhold – hvad skal der læres? Formål - hvorfor skal det læres? Arbejdsform – hvordan skal det læres? Læreren – af hvem skal det læres?

4 Hvem er dine elever? Elevforsætninger Forforståelse
Er der sket en ændring?

5 Økonomiundervisning – sat på spidsen
Deduktiv – tavleundervisning (det viser undersøgelser) Teorien er kompliceret – derfor gennemgås den på tavlen og trænes med opgaver Økonomer har selv oplevet den deduktive form – mange gange – det er en tradition Det er en rationel måde at gøre det på – undersøgelser peger på økonomiundervisere er ”præget” af den økonomisk tankegang – et input fra underviser skaber økonomer som output – inefficiens er en mulighed hvis eleverne selv tilegner sig stof, der bruges for meget tid og der kan være fejlindlæring

6 Hvad skal man kunne i økonomi - 5 majors
Kunne søge information om eksisterende økonomisk viden Have kendskab til eksisterende økonomisk viden Kunne forklare indholdet af eksisterende økonomisk viden Kunne anvende eksisterende økonomisk viden Kunne skabe ny viden Økonomisk teori handler om en økonomisk virkelighed og skal bruges til at forstå og analysere denne virkelighed. Man kan ikke siges at forstå økonomiske teorier hvis man ikke kan koble disse teorier til den økonomiske virkelige.

7 Hvordan kan økonomiundervisningen alternativt tilrettelægges
Inspiration hentet fra andre samfundsvidenskabelige uddannelser og naturvidenskab Eksperimenter f.eks. spilteori – udbud/efterspørgsel Feltstudier – lande – markeder – sektorer Opgaver – afprøve det indlærte Caseundervisning – lande/økonomisk situation. Minder meget om eksamensopgaverne Simuleringer - Vismandsspillet Rollespil og argumentationsøvelser Problembaseret læring

8 Sammenhængen mellem teori og anvendelse
Skal ske så tidlig som muligt i forløbet Teorien skal opleves som et forståelsesværktøj i forhold til den virkelige verden De analytiske kompetencer skal bringes i spil Eksamen – hvad skal eleven til eksamen

9 Arbejds- og undervisningsformer - overordnet
Det induktive princip henviser til, at eleverne arbejder med et problem. Eleverne er selv aktive i at undersøge dette og her igennem opnå en faglig kundskab. Det induktive princip grunder i en opfattelse af, at viden er et individuelt anliggende. Det deduktive princip grunder på en opfattelse af viden som eksisterende i sig selv. Viden kan derfor struktureres og meddeles. Centralt bliver derfor lærerens overvejelser over formidlingen.

10 Didaktik Didaktik som orden – samtale skaber struktur på viden
Didaktik som rækkefølge Didaktik som valg – underviser vælge metode/stof Didaktik som metarefleksion – curriculumtradition og begrundede valg, den reflekterende praktiker

11 De nye læreplaner i IØ Hvor i den didaktiske historie har læreplaner fundet inspiration? Hvad betyder de nye læreplaner for de didaktiske valg for den enkelte underviser?

12 Samspillet med almendidaktikken
Fra basisfag til skolefag (formål, tilpasset) Basisfag Fagdidaktik Almendidaktik

13 Skolefaget og didaktik
Fagdidaktikken tager udgangspunkt i skolefaget og dermed læreplanens mål Formål og mål i læreplanen peger mod relevante og brugbare dele fra almendidaktikken Med en ny læreplan er der plads til og behov for afprøvning – den reflekterende praktiker

14 Den didaktiske trekant
STOF Elevcentreret / læringsorienteret Lærercentreret / indholdsorienteret Læring ELEV(ER) LÆRER Elev/lærer samspilsorienteret

15 Didaktisk trekant + læringssyn
Stoffet Elevcentreret Læringsorienteret position Konstruktivistisk/ Kognitivistisk læringsteorier Lærercentreret indholdsorienteret position Praksislæring Tilgang til undervisning Eleven Lærer & elev samspilsorienteret position Socialkonstruktivistisk læringsteori Læreren Menu


Download ppt "Fra almendidaktik til fagdidaktik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google