TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kollegavejledning i teori og praksis
Overordnet målsætning:
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Digitalisering og medialisering
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Metode i AT Religion.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Hvad der er vigtigt for børns læring
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Præsentation af teorien transfer
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Evidens om vejledning Gitte Wichmann-Hansen, adjunkt, ph.d.
Fagenes samspil november 2009
Ph.D. Group in Economics Sektion for Økonomi, Syddansk Universitet D
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
TATIONpRÆSEN 20 DECEMBER, 2008 AARHUS UNIVERSITET Videndeling i netværk Med fokus på bibliotekernes undervisningspraksis › Struktur for videndeling for.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Læring og inklusion i skolen
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Fagdidaktisk kursus i biologi
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Inklusion og inkluderende processer
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Bachelorprojektvejledning?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
&.
Præsentationens transcript:

TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE WIRENFELDT JENSEN, PH.D.-STUDERENDE, CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING FOR HUM & TEO, AU

AARHUS UNIVERSITET INTRODUKTION › Det universitetspædagogiske forskningsfelt fokuserer fortrinsvist på afgrænsede områder: › Eksamensformer › Vejledningssamtalen › Opbygning af uddannelser › Organisatoriske forhold › M.m. › Et sammenfattende perspektiv er interessant fordi: › Tilsammen konstituerer ovennævnte elementer et fagligt rum, der både skal etableres og ageres i › De to første elementer har et påfaldende lighedstræk: en høj grad af diskurskompleksitet 2

AARHUS UNIVERSITET OM KOMPLEKSITETEN PÅ OMRÅDET Om uddannelsestilbud til specialevejledere: ”Det er vigtigt, at kompleksiteten i ydelsen tages alvorligt. Mange tiltag, herunder kurser, er reduktioner i forhold til den praksis den enkelte vejleder har udviklet.” Andersen og Jensen (2007): Specialevejledning – rammer og roller, Samfundslitteratur, s

PRESENTATION TITLE AUTHOR NAME AUTHOR TITLE 20 DECEMBER, 2008 AARHUS UNIVERSITET 4

AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UNDERSØGES SPECIALET SOM EKSAMENSFORM? › Specialevejledere som interviewpersoner › Dokumentanalyse af policypapers › Identifikation af diskurser i det analyserede materiale og relationen mellem disse diskurser: › Hvorfor skriver man speciale? Hvilke begrundelser anvendes? › Hvorfor har eksamensformen speciale den udformning, den har? 5

AARHUS UNIVERSITET EKSAMENSFORMENS KOBLINGER TIL FAGET › Er begrundelser for og diskurser om specialet som eksamensform fagligt forankrede eller generelle? › Internt på HUM – kan der identificeres faglige koblinger? › En udvalgt uddannelse på NAT og SAM til perspektivering af, om noget er særligt humanistisk og noget er generelt 6

20 DECEMBER, 2008 AARHUS UNIVERSITET PILOT: STOR DISKURSIV RIGDOM › Læringsteoretiske diskurser › Fagdidaktiske diskurser › Pragmatiske diskurser › Narrative diskurser › Metaforiske diskurser › Identitets/forvandlingsdiskurser 7

AARHUS UNIVERSITET DISKURSKOMPLEKSITET › Specialevejledningssamtalen er diskursiv kompleks: - Studieordninger - Fagdidaktiske traditioner - Struktur og opbygning af specialet som opgave/genre - Det fagligt-tekniske indhold: Paradigmatiske forforståelser/rammer - Vejledningstyper: Produkt, proces, ekspert, coach, mentor, tutor - Samtaleformer: Doceren, debat, terapi, snak, forhandling - Handlinger: Feed back, lytten, motivation, inspiration, rådgivning - Personlig vejledning: Psykosocial (kemi), eksistentiel dimension - … › Er denne kompleksitet af faglig art?

AARHUS UNIVERSITET UNDERSØGELSE AF FAGLIG DIVERSITET › Variation på tværs af fakulteter og på tværs af fag: (Fagdidaktik): Faglig variation på tværs af fag (Almen didaktik): Generel personlig/situationel variation i vejledning ↓ › Er der også faglig variation på tværs af personer? › Og hermed faglig variation på tværs af situationer? ↓ › Hvordan ’foregår’ det faglige i den konkrete vejledningssamtale? › Hvordan ’ser fagligheden ud’, og hvorledes udtrykkes fagligheden i den konkrete vejledningssamtale? ↓ › Hvilken måde er samtalen faglig på? > Faglig stil

AARHUS UNIVERSITET DIDAKTISKE IMPLIKATIONER I › Overvejelser omkring konkret-faglige kvaliteter:  På hvilke(n) måde(r) kan man sige, at den konkrete vejledningssamtale er faglig? Hvad dækker faglighed over i denne sammenhæng?  Er vores faglighed konstant og formidlingen af den varierende, eller transformeres selve fagligheden på tværs af kontekst og situation? ↓  Er en del af fagligheden momentan, hvorved den manifesteres i det konkrete øjeblik, hvor den udtrykkes? ↓  Er der kvaliteter ved faglighed, som kan bruges op? Som opstår og forsvinder igen umiddelbart efter, eller som glider over i en anden form eller faglig stil?

AARHUS UNIVERSITET DIDAKTISKE IMPLIKATIONER II › Muligvis behov for at udvide betydningerne af begreberne om undervisningsdifferentiering og læringsstile:  Øget fokus på, hvordan man agerer i et spontan-fagligt rum  Øget åbenhed over for og opmærksomhed på den konkrete mellem-faglige stil i den enkelte samtale og på tværs af samtaler

AARHUS UNIVERSITET OPLÆG TIL DISKUSSION Hvilken betydning har diskurskompleksiteten for konstitutionen af det faglige rum i forbindelse med specialet som eksamensform og vejledningspraksis?