Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kollegavejledning i teori og praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kollegavejledning i teori og praksis"— Præsentationens transcript:

1 Kollegavejledning i teori og praksis

2 Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – 2009-2012
Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning vejlederens manglende voksenpædagogiske kompetencer manglende fælles begrebsbrug mere tradition for uformel end formel vejledning manglende tillid til det tekniske udstyr og mangel på udstyr manglende økonomisk prioritering

3 Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – 2009-2012
Efter år 1: Udviklingsperspektiver: skal… inddrage andre vejledere (læsevejledere, matematikvejledere mm) indkøb af materialer og udstyr skal begrundes pædagogisk vejledning skal tidsfastsættes struktureret formel vejledning vejlederen skal have adgang til og bruge årsplanerne ledelsens opbakning

4 Teser om læreren som kollegavejleder
Der er grundlæggende forskel på rådgivning, vejledning og supervision Tese 2: Voksenvejledning er en pædagogisk iscenesættelse, der kræver struktur og styring - og er aftalt Tese 3: Voksenvejledning stiller særlige krav til vejlederens evne til at håndtere professionelt nærvær

5 Teser om læreren som kollegavejleder
Tese 5: Der er grundlæggende forskel på at vejlede børn, unge og voksne hvad angår motivation og blokering Tese 6: Der er forskel på at vejlede voksne, man ikke kender og så vejlede lærerkollegaer Tese 7: Pædagogisk kollegavejledning kan kvalificeres ved at fokusere på forholdet mellem tid, sted og rum

6 VEJLEDERROLLER Ny praksis- og refleksionsformer?
Nye roller og nye positioner? Inspiration: Vibeke Petersen (2010):Kollegial vejledning og læringsledelse.

7


Download ppt "Kollegavejledning i teori og praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google