Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Danehofskolens værdigrundlag
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Darum skole 4. november 2013.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Motivation i stomiplejen
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Mestring af ADHD som voksen.
Empowerment og sundhed
Nye metoder i misbrugsbehandling
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Dagens program: Vitia nos archili caeris alia sinctatat Aut experestio
Den Motiverende Samtale Maj 2007
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Vejlederens kommunikation
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
         MultifunC København - Københavns Kommune i samarbejde med Servicestyrelsen.
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
Informationsarrangement om MultifunC Mandag den 14. maj kl
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
At motivere til forandring
Personlig stof- og alkoholpolitik
Ansvarlig.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Kursus i Motivationssamtalen i forbindelse med udarbejdelse af Sundhedsprofiler i Health Group August 2006.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Den motiverende samtale
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC

Formålet med MultifunC Facilitere og motivere til adfærdsændringer for den unge indenfor de relevante risikoområder og i de relevante kontekster (på institutionen, i hjemmet, i skolen, på arbejdet, blandt jævnaldrende osv.) Evidenskonference 2012

Hvordan opnås adfærdsændringer? Motivation ud fra principperne fra Motiverende Interview og forstærkningssystemer Etablere positive konsekvenser af ønsket adfærd i forstærknings-systemer Ung i adfærdsvanske- ligheder: Ringe motivation Svage sociale færdigheder Antisociale holdninger Negativ adfærd forstærkes Færdighedstræning og holdningspåvirkning gennem ART og miljøet Personaleadfærd Evidenskonference 2012

MultifunC organisering Institutions-leder Skoleteam - teamleder Skoleteamet Kontakt-personteamet Pædagogisk team - teamleder Det Pædagogiske team Udredningsteam - teamleder Udrednings-teamet Familieteam - teamleder Familie-teamet Det Nationale Kvalitetssikringsteam Evidenskonference 2012

Motiverende Interview Det Motiverende Interview er en samarbejdende og mål-orienteret kommunikationsstil, der giver særlig opmærksomhed til forandringssprog. MI skal styrke individets motivation for og bevægelse hen i mod et specifikt mål ved at frembringe og udforske personens egne begrundelser for ønsker om forandring i en accepterende og omsorgsfuld atmosfære (Frit oversat fra Miller, slides 2011) Evidenskonference 2012

Engagerende Fokus Frembringe Planlægning Fundamenterne i MI Der relationelle fundament – personcentreret, lyttende, forstående, ægte, empatisk Fokus Mål-orienteret – ”strategisk centrering” i modsætning til ”ægte” personcentreret. Hvad er forandringsmålet? Frembringe Genkende, frembringe og respondere til forandringsudsagn – fordi forandringsudsagn forudsiger forandring Planlægning Planlægning sker først når klienten er klar – og lav altid kun en plan, som klienten kan tilslutte sig. Plan + intention = forandring Evidenskonference 2012

Øvelse: The spirit of MI To-og-to sammen. En taler og en lytter/interviewer. Taler: fortæl om en forandring du overvejer i dit liv. Lytter: forsøg ikke at overtale eller ”ordne” noget. Giv ikke råd. Lyt grundigt til hvad personen fortæller og stil spørgsmål som: ”hvorfor vil du gerne lave denne forandring?”, ”Hvordan/hvad vil du gøre?” , ”Hvad er de vigtigste grunde til at gøre det?” + skala spørgsmål. At være åben overfor en måde at arbejde på, der er samarbejdende og ikke foreskrivende, respekterer klientens autonomi og handler mere om at fremkalde end at installere. Dette kræver en villighed til at tilsidesætte den autoritære rolle og udforske klientens kapacitet snarere en mangel på kapacitet, med en ægte interesse i klientens erfaringer og perspektiv. (frit oversat fra MINT træningspapirer) Evidenskonference 2012

MI på MultifunC MI tilgan-gen Hvornår kan MI bruges på MultifunC: I planlagte en-til-en samtaler Ledelse til med-arbejder Generelt i mødet med den unge i hverdagen MI tilgan-gen Kvalitets-sikrings-team til MultifunC I det forskellige team samarbejde I familie-arbejdet. Motivere forældre til at deltage i behandling Evidenskonference 2012

Hvorfor MI? Understreger klientens eget ansvar for udførelse, i lighed med det generelle MultifunC tiltag Har fokus på her og nu adfærd og er fremad-rettet Fokus på empower-ment af klienten Har størst fokus på det positive (forandringsudsagn) Evidenskonference 2012

Strategisk centrering? Skal jeg strategisk favorisere, at klientens ambivalens løses i en bestemt retning? Skal jeg bevare neutraliteten, og ikke intentionelt styre klienten i en bestemt retning? Evidenskonference 2012

Det afhænger af scenariet – overvej følgende: En teenager skal beslutte sig for at have en abort eller ej En slægtning skal beslutte sig om at donere en nyre eller ej En ung skal beslutte sig for at bruge kondom eller ej En ung skal beslutte sig for at ryge hash eller ej En ung skal beslutte sig for at tage heroin eller ej Forlade sin kone/mand? Køre bil under indflydelse af alkohol? Rømme fra en institution og hænge ud med kæresten? Rømme fra institution og begå væbnet røveri? Spille russisk roulette? Evidenskonference 2012