Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Inspirationstema: Børns rettigheder
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Nina Tange Aarhus Universitet
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Naturfagsstrategi – i din kommune
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Det autentiske menneske
Supervision og faglig feedback
Selvopfattelse.. STIGMA
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
John Andersen Empowermentbegrebet
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
DHF´s formål Stærke medlemsbaserede organisationer af mennesker med handicap, hvor kvindelige såvel som mandlige medlemmer har en reel mulighed for deltagelse.
SUF - gevinstrealisering
Hvordan får jeg indflydelse?
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Læringsmål og niveaubeskrivelser
torsdag den 11. april 2019 Basen
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005

Indhold Ibis i Sydamerika Hvorfor MSC? Workshops Step by step Hvad lærte vi? MSC i monitorering – nogle af udfordringerne

Ibis i Sydamerika Regional strategi - Bolivia, Ecuador og Peru Støtter oprindelig folks bevægelser og organisationer i at opnå et multietnisk demokrati, hvor etniske og kulturelle forskelligheder anerkendes og kollektive rettigheder fremmes 3 nationale programmer med fokus på organisationsudvikling 2 regionale programmer med fokus på globalisering og interkulturel og tosproget uddannelse

Hvorfor MSC? Begrænsninger i eksisterende metoder –projekt orienteret (ikke proces) –kvantitative metoder –logik og værktøjer utilstrækkelige Behov for et alternativ der –kan tilpasses dynamikken i den indianske bevægelse og styrke Ibis praksis –kan bruges i et program set-up og styrke den strategiske ledelse samt interaktionen mellem Ibis, partnere og kontekst –kan styrke læring fra erfaringer

Workshops Step by step Ecuador som eksempel 1. Ramme: nationalt program for organisationsudvikling 2. Invitation af deltagere / to dages workshop 3. Forandringsdomæner: a) organisationens arbejde, b) politiske alliancer og c) hvilket som helst andet domæne 4. Tidsperiode: 2004

Workshops Step by step (fort.) 5.Gruppearbejde i tre faser (læringscirkel): - identifikation af positive forandringer - identifikation af negative forandringer - forslag til fremtidig handling 6.Udvælgelse 7.Præsentation i plenum: format, mundtlig fremlæggelse og videooptagelse 8.Forandringshistorier – del af monitoreringssystem

Organisation: Dato: Sted: Spørgsmål: I løbet af det sidste år, hvad har så, efter din mening, været den mest betydningsfulde forandring i din organisations arbejde? Beskrivelse af forandringen i få ord (som en titel) 1. Hvad er det som har forandret sig? Hvordan var situationen før og hvordan er den nu forandret? 2. Hvad skete der? (en fortælling) - Fortæl historien - Hvem var involveret og hvornår skete det?

3.Hvorfor skete det? - Hvad var årsag til forandringen? - Havde andre aktører indflydelse på forandringen (andre organisationer, lokalsamfund, sektorer, regering, virksomheder)? 4. Hvilken rolle spillede organisationen i denne forandring? - Var organisationen selv årsag til forandringen? - Blev organisationen påvirket af forandringen – og hvordan? 5. Efter din mening hvorfor er denne forandring den mest betydningsfulde af alle på listen?

Hvad lærte vi? MSC er let at forstå og kan bruges uden speciel træning MSC forholder sig direkte til situationen og den aktuelle virkelighed Skaber rum for horisontal læring og mellem organisationer og indenfor den indianske bevægelse Skaber ligefrem og åben dialog samt udveksling/ konfrontation mellem forskellige opfattelser

Hvad lærte vi? (fort.) Giver rum for kvinde-deltagelse Etablerer dialog mellem donor og partnerorganisation Svært at forstå hvad en forandring er (indflydelse fra konventionelle værktøjer fx SWOT) Kræver erfaren facilitering Kræver større engagement hos Ibis Redskaber til konfliktløsning er nødvendige

MSC i monitorering - nogle af udfordringerne Sikre kvaliteten Bruge forandringerne på alle niveauer i organisationen Kombinere indikatorer og MSC Konstant monitorere og tilpasse metoden