Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik"— Præsentationens transcript:

1 Udvikling af kommunale naturfaglige netværk - Naturfagskonsulenternes rolle og deltagelse
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik Program for Naturfagsdidaktik VIA University College

2 Spørgsmål som vi skal arbejde med i denne workshop.
Hvordan igangsætter en naturfagskonsulent aktiviteter i netværk mellem lærere? Hvordan vedligeholder en naturfagskonsulent aktiviteter i netværk mellem lærere? Hvilke barrierer kan forhindre en naturfagskonsulent i at igangsætte og vedligeholde netværk mellem lærere?

3 Plan Forskningsmæssig baggrund Præsentation af tre eksempler:
Silkeborg Kommune Herning Kommune Randers Kommune SWOT-analyse af netværksudvikling 2-2 Gruppediskussion 4-4 Resultater fra min forskning Præsentation af Koordinatorblog på NTSnet

4 Forskningsmæssig baggrund
Skolereformer er systematiske aktiviteter som fx udvikling af netværk, hvor forskellige aktører, intentioner og ekspertiser møde. Professionelle netværk er begyndt at manifestere sig som strategi til støtte for lærernes arbejde Netværk anses for at være en vital måde at støtte skoleudvikling i naturfag på Kommunale konsulenter/koordinatorer er centrale aktører i netværk

5 Præsentation af kommuner og koordinatorer og andre hjælpere
Silkeborg Kommune ”Peter”, 55 år, IT-konsulent og naturfag. ”Bo”, yngre lærer, dynamisk, Læreruddannet i Silkeborg i bl.a. fysik/kemi. ”XX”, erfaren lærer, PD i naturfagsdidaktik. Lars du Jardin Nielsen, Læreruddannet, underviser på Læreruddannelsen, Skolevisioner. Thorkild Pedersen, Projektleder, Naturvidenskabernes Hus, Læreruddannet og PD i naturfagsdidaktik. Herning Kommune ”Gitte”, ældre erfaren lærer. Pædagogisk konsulent gennem mange år. Involveret i Lego League. Går på pension. ”Anders”, erfaren lærer, naturvejleder på naturskole. Lars du Jardin Nielsen.

6 Præsentation af kommuner og koordinatorer og andre hjælpere
Randers Kommune ”Keld”, ældre erfaren lærer. Oprindelig kun IT-konsulent. Overtager naturfag efter at stilling som naturfagskoordinator nedlægges. ”Morten”, yngre lærer, dynamisk, støtter både i matematik og naturfag. Søren Chr. Sørensen, projektleder, Naturvidenskabernes Hus Lars du Jardin Nielsen.

7 Opgave Læs 2 redegørelser igennem. Lav en SWOT-analyse på hver af dem, 2 og 2

8 SWOT-analyse, Kommune:_________________________________
Hvilke styrker er der ved netværksudviklingen i kommunen? Hvilke svagheder er der ved netværksudviklingen i kommunen? Hvilke muligheder har koordinatoren for at påvirke netværksudviklingen i kommunen? Hvilke trusler kan påvirke netværksudviklingen i kommunen?

9 Diskuter følgende spørgsmål, 4 og 4
Hvilke muligheder har koordinatoren for at påvirke netværksudviklingen i kommunen? Hvilke trusler kan påvirke netværksudviklingen i kommunen?

10 Konklusion Resultaterne indikerer, at naturfagskonsulentens rolle i succesfuld netværksudvikling er karakteriseret ved personlige stabile kontakter ind i naturfaglærernes miljø, tilgængelige kommunale ressourcer til netværksaktiviteter, deltagelse i strategisk planlægning af kommunal støtte til netværksaktiviteter og facilitering af udvikling af nye undervisningsaktiviteter i skoler og i samarbejder mellem skoler.

11 Men, Kommunale naturfagskoordinatorer har også brug for kollegial sparring!

12 Professionel lærende netværk - fx Kommunale naturfagskoordinatorer
Karakteristika En spirende organisation der har forskellige former og aktiviteter Formål med et professionel lærende netværk er, at skabe kollaborative relationer mellem deltagerne Deltagerne skal kunne mødes i fælles arenaer for at udvikle samarbejde Forskellige netværksaktiviteter har forskellige formål (Koordinatormøder, NTSnet, Koordinatorblog)


Download ppt "Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google