Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

torsdag den 11. april 2019 Basen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "torsdag den 11. april 2019 Basen"— Præsentationens transcript:

1 torsdag den 11. april 2019 Basen
Udvidet forældresamarbejde -Hvordan kan vi bruge mentalisering til at styrke samarbejdet i udfordrende situationer? torsdag den 11. april 2019 Basen Tommy Hjordt, Familiekonsulent,

2 Mentalisering At se sig selv gennem den andens øjne
Hvordan ser jeg mig selv, gennem barnet/forælderens(den/dem jeg arbejder med´s) øjne…. Vigtigt spørgsmål at stille sig selv løbende… Mentalisering er en form for fantasifuld mental aktivitet om andre og sig selv, opfattelse og fortolkning af menneskelig adfærd i form af forsætlige mentale tilstande; behov, ønsker, følelser, overbevisninger, mål, fantasier, formål, grunde, misforståelser, vrangforestillinger At se os udefra og andre indefra Humor – helst som evnen til at kunne i tale sætte og vise egne ”fejl” eller fejltagelser og evnen til at gøre brug af selvironi Tommy Hjordt, Familiekonsulent

3 At se os udefra og andre indefra
Hvad er mentalisering? Mentalisering er en form for fantasifuld mental aktivitet om andre og sig selv, opfattelse og fortolkning af menneskelig adfærd i form af forsætlige mentale tilstande; behov, ønsker, følelser, overbevisninger, mål, fantasier, formål, grunde, misforståelser, vrangforestillinger. At se os udefra og andre indefra Tommy Hjordt, Familiekonsulent (+45)

4 Se dig selv udefra Se den anden indefra
Give eksempler på hvad – hvordan og hvornår En samtidig bevægelse.. Have sindet på sinde.. Hvordan virker det jeg gør, på den anden… Gætte på Hvordan det jeg gør, virker på den anden Tænk på et barn i har tæt på.. Tænk over en situation hvor det lykkedes.. På trods.. Hvad skete der – siden det blev muligt.. Hvad var det særlige der lykkedes.. (fat Jer i korthed).. Tommy Hjordt, Familiekonsulent,

5 Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597
Eksempel på et barn, der har historie med sig… (Tommy). Før – under – efter

6 Mentalisering er en forestillingsevne, som:
Vi bruger til at be-gribe, hvad der (nok måske) sker hos den anden, med indbygget uvished/gætteri Kommer og går. Den kan genskabes – ofte ved hjælp og ved at opklare misforståelser. Ikke er effektfuld fordi vi læser den korrekt, men fordi vi gætter og tager imod feedback, Vi gør “Wondering”. Er altafgørende for læring – så fokusér på at understrege den, stimulere den og stoppe, når den er brudt sammen. Lad mentalisering flyde, så kommer tilknytning og epistemisk tillid af sig selv. Forklaring undervejs og eksempler… NINA BOELSGAARD OG RIKKE LYNGDAM

7 Når mentaliserings-kæden falder af..
Vi kan ikke cykle videre mod vores mål, så vi må stå af og tjekke, hvorfor den røg af 1). Stop op 2). Gæt på, hvad der sker og 3). Skab en ny kontekst med flere gæt Vi har nu mulighed for at opdage nye veje (skift fokus fra løsning til læsning)

8 Derfor gør jeg sådan her…
Hvad er mentalisering? Evnen til at skabe mening i ens egen følelsesmæssige og rationelle verden At se én selv udefra og andre indefra Jeg føler sådan her… Derfor gør jeg sådan her… Som får dig til at føle… Som får mig til at føle… Og så gør du sådan her… Det er fokus på mentale tilstande og ikke på handling Tommy Hjordt, Familiekonsulent, Eia Asen 2016

9 Sæt et eksempel på, fra din dagligdag.

10 Epistemisk trust, (Velbegrundet tillid)
henviser til den specifikke form for tillid, der kræves af en person for at muliggøre social læring. Den velbegrundede tillid er netop tilliden til socialviden, at en potentiel ”lærer” kan have noget at tilbyde den potentielle lærende. Denne tillid bygger på og udløses af en viden om, at læreren har tilegnet sig viden og på sympatisk vis forstået de afgørende ting om mig og min situation-mentalisering. Tillid til at den anden har bemærket og forstået, hvordan det er at være mig, her, nu, i denne konteks Peter Fonagy og Eia Asen, Anna Freud Centre, London Tommy Hjordt, Familiekonsulent, Tommy Hjordt, Familiekonsulent,

11 Når vi skaber connection opbygger vi erfaring med Epistemisk Tillid
• Connection gennem : • - en varm forbindelse med engagement • - Forståelse og indlevelse • - Nysgerrighed • Tydelig signalering om hvor man selv står og hvad man gerne vil forstå mere • Virker fordi: • Vi stoler på den der læser bag vores handlinger og forsøger at se os indefra • Effekten er : • Vi erfarer at forandring kan ske når vi følges med andre om det der svært • En bunke tryg læring og tillid: sikker tilknytning • En bunke utryg læring og tillids-skepsis: en usikker tilknytning. NINA BOELSGAARD RIKKE LYNGDAM Tommy Hjordt, Familiekonsulent,

12 Hvis jeg laver denne handling
hvordan påvirker det dem omkring mig ? Og hvilken indvirkning vil det have på mig? Og hvordan reagerer jeg efterfølgende? Tænk på en situation fra egen praksis… Nina Boelsgaard og Rikke Lyngdam Tommy Hjordt, Familiekonsulent,


Download ppt "torsdag den 11. april 2019 Basen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google