Struktureret interview/samtale/vejledersamtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

God uddannelsesvejledning - Udvikling
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Individuel uddannelsesplan
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Kompetencevurdering metoder
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kommunikation og vejledning
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Den Kreative arbejdsform
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Introduktion til opgaveskrivning
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Projektopgave Problemstilling.
”Struktureret klinisk observation”
Obligatorisk selvvalgt opgave
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Professionshøjskolen København AMU-afdelingen ved KSS Individuel kompetencevurdering Hvem: Døgninstitution med ca. 50 medarbejdere, alle medhjælpere og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Evaluering.
3-timersmødet 2017.
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Kodeks for godt arbejdsmiljø
10 minutters kollegial coaching før kundemødet
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
3-timersmødet 2017.
Temadag 2018.
Hvordan skrive en projektprotokol?
3-timersmødet 2018.
Introduktion og instruktion
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Struktureret interview/samtale/vejledersamtale Ulla bartels og Carsten Shade

Struktureret samtale Bruges ved godkendelse af teoretisk kompetence der indlæres ved selvstudie indlæring af regler, instrukser, lovgivning etc kompetencevurdering af sjældent forekomne tilstande Afdelingen/selskabet skal aftale hvilket vidensniveau der er nødvendigt for at godkendelse kan finde sted, evt.udarbejde kompetencekort

Struktureret vejledersamtale som evalueringsinstrument En fokuseret samtale mellem kolleger med det formål at eksplorere: viden, færdigheder, attitude og erfaring Accept ?? Gennemførlighed Høj Reliabilitet Lav Validitet Høj

Struktureret vejledersamtale Aftalt på forhånd og uddannelsessøgende vælger tidspunkt Afhandler i forvejen definerede områder (skema) Er relateret til de mål, som skal evalueres Samtalen har ikke præg af en overhøring Samtalen er mere en kollegial samtale Spørgsmålene fører individet gennem erfaringer Reaktioner på spørgsmålene registreres

Spørgsmål???

Forberedelse YL forbereder sig ved selvstudie, fremfinder evt kliniske eksempler, krav til godkendelse Vejleder forbereder sig , repeterer regelsæt, lovgivning, kompetencekort; kriterier for godkendelse

Selve samtalen 1 YL fremlægger og reflekterer over opgaven, fremlægger kliniske eksempler, drøfter etiske problemstillinger, evt fejlkilder, risici mm

Selve samtalen 2 Vejleder stiller åbne uddybende spørgsmål Hvilke facts skal kendes? Anvend (evt.) checkliste/kompetencekort Kliniske eksempler på anvendelsen af viden (lovgivningen)? Hvilke problemer har du oplevet/hørt om? Drøftelse af løsningsmodeller NB: Trainer/Trainee talk ratio max 1:3

Strukturerende vejledning Et ”tankeskema” (ligner casemetoden) Hvilke fakta er der? Hvad ser du som problematisk? Mulige forklaringer ? Hvad sker der, hvis du intet gør? Hvad bør du gøre, begrundet i din viden og erfaring? Hvilken effekt forventer du? Hvad skal du undersøge / arbejde med?

Eksempel

Vejleder giver Feed Back (PQRS) Hvad gjorde du godt? Hvad kunne du gøre anderledes? Hvad vejleder mener der kunne være gjort anderledes Hvad har du/vi lært? Godkendelse af kompetence eller hvad skal der arbejdes videre med før godkendelse Aftale nyt læringsmål

Godkendelse Hvor dokumenteres kompetencen skrive hjælpeskema under til hovedvejleder direkte i logbog

Spørgsmål???