Helhedsorienteret selvevaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Lene Vestervang Olsen Direktør
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Introduktion til værdistrømsanalyser
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
CSI i forsvaret.
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Konsensusprocessen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Medalje til Høje-Taastrup
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Fra god til exellent Når det gælder kriterium 3: Medarbejdere  Faldgruber i HRindsatsen  Rationalet bag valgte metoder  Kvalitet i førstelinieledelse.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Mål- og resultatstyring
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Brancheskolernes forandringsproces
Virksomhedssamarbejde
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Helhedsorienteret selvevaluering Fra dokumentation til organisationsudvikling Dansk Evalueringsselskabs årskonference Lørdag 13. september 2008, Hanne Dorthe Sørensen Direktør for Statens Center for Kompetence- og kvalitetsudvikling (SCKK)

Helhedsorienteret selvevaluering - Fra dokumentation til organisationsudvikling Indhold: Kort om kvalitetsreformen Kvalitetsbegrebet og kvalitetsmodellerne KVIK og Excellence Selvevalueringsprocessen Udbytte, forbedringer og faldgruber Perspektiver Teser: Helhedsorienteret kvalitetsudvikling, baseret på selvevaluering, er et godt svar på kvalitetsreformens udfordringer Selvevaluering understøtter en meningsfuld og bredt forankret udvikling af kvaliteten på arbejdspladsen Kvalitetsmodellerne kan spille positivt sammen med visse typer af akkreditering og afbøde de værste negative konsekvenser

Hvad er SCKK? Statens Center for Kompetence og Kvalitetsudvikling Finansieret af overenskomstparterne på det statslige område Formål Styrke kompetence- og kvalitetsudvikling i staten Opgaver Formidler viden og erfaringer Etablerer og servicerer netværk Udvikler metoder, værktøjer og uddannelser Rådgiver, vejleder og sparrer på institutionerne Støtter økonomisk

Kort om kvalitetsreformen Afbureaukratisering, dokumentation & akkreditering 4

Kvalitetsreformen Aftale om afbureaukratisering Aftale om udvikling af 4 redskaber til kvalitetsudvikling: Kvalitetskontrakter Brugertilfredshedsundersøgelser Faglige kvalitetsoplysninger Akkrediteringsmodeller Det kunne være spændende at tage alle 8 punkter under behandling, men her på uddannelsen er det kun de 3 (1 -4 og 6) vi vil behandle. 5

Kvalitetsreformen Afbureaukratisering gennem klarere ansvarsfordeling mellem niveauer med udgangspunkt i mål- og rammestyring Dokumentation af målopfyldelse gennem beskrevne indsatser og resultater (fx kvalitetskontrakter, bruger-tilfredshedsundersøgelser og faglige kvalitetsoplysninger) Standardisering giver mulighed for læring af bedste praksis ved at være sammenlignelig på tværs af institutioner Fælles standarder understøtter akkrediteringsaktiviteter der kan fjerne administrativt tunge procedure ved godkendelse Det kunne være spændende at tage alle 8 punkter under behandling, men her på uddannelsen er det kun de 3 (1 -4 og 6) vi vil behandle. 6

Udfordringer Risiko for meningsløshed da centrale mål og krav ikke inddrager lokale udfordringer og mål Risiko for målforskydning over tid (”hitting the target, but missing the point”) Risiko for at mål bliver statiske dermed ikke understøtter videre udvikling (”teach to the test”) Risiko for at arbejdet med kvalitetsudvikling ikke forankres i institutionen – manglende medejerskab til udviklingen Problem med manglende kompetencer til at arbejde med dokumentation og bruge den til at udvikle institutionen Det kunne være spændende at tage alle 8 punkter under behandling, men her på uddannelsen er det kun de 3 (1 -4 og 6) vi vil behandle. Kilde: ”Dokumentation: Hvordan og med hvilke effekter”. Af Lone B. Madsen & Stinne Højer Mathiasen. 7

Typer af akkreditering Hårde varianter Bløde varianter Detaljering i standarder Stor Ringe Antal standarder Mange Få Fleksibilitet i standarder Ingen Målbarhed i standarder Konstaterbar Vurdering Ekstern/intern Ekstern akkreditering Intern akkreditering Forpligtethed Obligatorisk Frivillig Akkrediteringsniveau 1. orden 2. Orden Det kunne være spændende at tage alle 8 punkter under behandling, men her på uddannelsen er det kun de 3 (1 -4 og 6) vi vil behandle. Kilde: ”Akkreditering - Bureaukratiseret tillid”. Af Leon Lerborg. Juni 2008. 8

Kvalitetsbegrebet & kvalitetsmodellerne KVIK og Excellence 9

Forskellige tilgange til kvalitet Helhedsorienterede modeller Kvalitet = At skabe størst mulig værdi for interessenterne indenfor de politiske, økonomiske og lovgivningsmæssige rammer Faglig kvalitet, det vil sige en kvalitetsopfattelse fastlagt af fagprofessionelle baseret på standarder og indikatorer for kvalitet i processer og kerneydelser Brugeroplevet kvalitet, det vil sige en kvalitetsopfattelse baseret på målinger/evalueringer af brugernes oplevelse af ydelser og resultater Organisatorisk kvalitet, det vil sige en kvalitetsopfattelse baseret på, at kvalitet kræver styring, kortlægning og systematisk udvikling af arbejds-processer Effekt/value for money, det vil sige en kvalitetsopfattelse baseret på, hvad der i sidste instans kommer ud af de tildelte ressourcer både i form af resultater, men også mere indirekte – fx i form af presseomtale (som fx EFQM Excellence Modellen og KVIK) Helhedsorienterede modeller

KVIK Modellen 2006 Sammenhæng mellem 1. Lederskab - Mission, vision værdier - Ledelsessystem - Motivere og rollemodel - Eksternt samarbejde 2. Strategi - Interessenters behov - Udvikle strategi og handleplaner - Gennemføre strategi og planlægning – Innovation og modernisering 3. Medarbejdere – Medarbejderressourcer - Medarb.kompetencer - Inddrage medarbejdere 4. Partnerskaber og ressourcer – Partnerskaber - Bruger-samarbejde - Håndtere økonomi, materiel, viden og teknologi 5. Arbejdsgange og forandringsledelse – Arbejdsgange - Udvikle ydelser - Styre forandring og fornyelse 6. Bruger- og borgerresultater – Tilfredshedsmålinger - Andre indikatorer 7. Medarbejderresultater - Medarbejdertilfreds-målinger. - Andre indikatorer på tilfredshed og motivation 8. Samfundsresultater - Samfundsmæssige resultater - Miljømæssige resultater 9. Nøgleresultater - Overordnede kvalitetsmål - Overordnede økonomiske mål

PDCA Cirklen Planlægge – tænke Erfare og tilpasse Udføre - handle Hvorfor gør vi det? Hvordan vil vi gøre det (valg af fremgangsmåde)? Hvad er målene – og hvordan måler vi? Hvilke erfaringer kan vi trække på? Erfare og tilpasse Lever resultaterne op til målene? Skal fremgangsmåden forbedres? Hvad kan vi lære af forløbet? Skal vi gøre noget helt andet næste gang? Udføre - handle Udføre arbejdet Gennemføre målinger Checke resultater Hvilke resultater opnåede vi? Har vi gjort som vi planlagde?

Selvevalueringsprocessen 13

Kvalitetsudvikling med KVIK Selvevaluering handler om at samle gode kræfter til en kritisk analyse af vores egen praksis – og målet er at finde ud af, hvor vi kan blive bedre! Kvalitetsudvikling gennem: Helhedsorienteret evaluering af arbejdspladsen (selvevaluering), Systematisk arbejde med løbende forbedringer, Fælles dialog om styrker og forbedringsområder, Læring gennem deling af viden.

Selvevalueringsprocessen Beslutning og PLANLÆGNING Hvad er formål?: Status – legitimerende – udbrede kvalitetstænkning – forbedringer Hvad skal det ende med?: Rapport – forbedringsprojekter – pris - osv. Hvem skal deltage? Repræsentativ gruppe – forankring Hvordan sikres forankring? Den individuelle selvevaluering tavse gemytter - velforberedte op til konsensusseminaret - disciplinerende Konsensusseminaret meget engagerende proces - høje af at gennemføre – konkret resultat - klogere – indsigt i hinandens områder Konsensusrapporten slags kontrakt mellem arbejdsgruppen og arbejdspladsen - forbedringsprojekter forpligter medarbejdere og ledere gensidigt Prioritering række konkrete forbedringsprojekter - kortsigtede”her & nu”-effekt - langsigtede fremtidige strategiplaner.

Udbytte, forbedringer og faldgruber 17

Udbytte af selvevaluering Fokus på borgere og brugere Indblik i ”hinandens” arbejdsopgaver Identificere vigtigste arbejdsgange, partnerskaber, interessenter Fælles sprog Fælles mål og fælles bevidsthed om indsatser og forbedringerne Fælles ejerskab Ramme for læring – også på tværs af institutioner Kompetenceudvikling af medarbejder og ledere Ændrer på brugen af eksterne konsulenter 18

Hvor starter man typisk? – og er rækkefølgen ligegyldig? Interessentanalyse Hvem er vores ”kunder”? Hvilke legitime interesser, behov og forventninger skal vi forholde os til? Er vi bevidste når vi balancerer mellem modstridende behov og interesser? Strategisk Fundament Hvorfor er vi til (mission)– og er det klart for alle ledere og medarbejdere? Hvor vil vi gerne hen som organisation (vision) – på langt og kort sigt? Hvad er vores fælles værdigrundlag? Optimering af arbejdsprocesser Fastlæggelse og overvågning af faglige kvalitetsstandarder Beskrivelse og udvikling af arbejdsprocesser (fx lean) Indførelse af kollegial sparring, supervision, teams og projektarbejde Systematisk og strategisk kompetenceudvikling Fælles kompetenceløft på strategisk udvalgte områder Uddannelse og udvikling af faglige spydspidser Dokumentation af resultater/effekt Brugerundersøgelser, ledervurderinger, trivselsundersøgelser Analyse af indikatorer på effekt, imageundersøgelser

KVIK og andre værktøjer/perspektiver Strategisk kompetence- & talentudvikling, samt rekruttering LEAN Dokumentation af resultater Værdibaseret ledelse Forretnings-systemet (Den røde tråd) Sammenhæng mellem 1. Lederskab - Mission, vision værdier - Ledelsessystem - Motivere og rollemodel - Eksternt samarbejde 2. Strategi - Interessenters behov - Udvikle strategi og handleplaner - Gennemføre strategi og planlægning – Innovation og modernisering 3. Medarbejdere – Medarbejderressourcer - Medarb.kompetencer - Inddrage medarbejdere 4. Partnerskaber og ressourcer – Partnerskaber - Bruger-samarbejde - Håndtere økonomi, materiel, viden og teknologi 5. Arbejdsgange og forandringsledelse – Arbejdsgange - Udvikle ydelser - Styre forandring og fornyelse 6. Bruger- og borgerresultater – Tilfredshedsmålinger - Andre indikatorer 7. Medarbejderresultater - Medarbejdertilfreds-målinger. - Andre indikatorer på tilfredshed og motivation 8. Samfundsresultater - Samfundsmæssige resultater - Miljømæssige resultater 9. Nøgleresultater - Overordnede kvalitetsmål - Overordnede økonomiske mål ISO standarder Balanced Scorecards

Erfaringer med helhedsorienterede modeller - Et eksempel på udvikling i anvendelse af modellerne Resultater INDSATS RESULTAT MEDARBEJDER-RESULTATER PARTNERSKABER & RESSOURCER STRATEGI & PLANLÆG. PROCESSER BRUGER- & B.-RESULTATER RESULTATER MEDARBEJDERE LEDERSKAB SAMFUNDS-RESULTATER Strategisk værktøj Helhedsbillede - sammenhæng mellem alle kriterier Planlægningsværktøj Hvordan får vi kobling mellem det vi gør og det vi måler på ? Før model Statusbillede Hvad gør vi indenfor de enkelte temaer ? Resultater OK - men måske styret af tilfældigheder og held ... Tid 1. selvevaluering 2. selvevaluering 3. selvevaluering Eksempel bygger på Vejdirektoratets erfaringer med Excellence-modellen 21

Faldgruber Ikke klart defineret formål Manglende ejerskab og engagement Selvevalueringen forankres ikke i hverdagen Der følges ikke op og prioriteres ikke ressourcer. Manglende resultatorientering Selvevalueringsprocessen tænkes ikke ind i helheden

KVIK selvevaluering i organisationens årshjul - et generaliseret eksempel Resultatkontrakt Budget / regnskab MTU / APV Dec. Nov. Okt. Sept. Aug. Juli Juni Maj Apr. Marts Feb. Jan. Strategiseminar / prioritering MUS-aftaler / kompetenceudvikling KVIK selvevaluering Forbedringsprojekter (fx optimering af processer, interessentanalyse, dokumentationssystem o.a.) Brugertilfredshedsundersøgelse Kendskabsundersøgelse Midtvejsstatus RK

Perspektiver i helhedsorienterede kvalitetsmodeller Handlingsanvisende som ledelsesmodel med fokus på forbedring af resultater Understøtter attraktive arbejdspladser via involvering, forbedring og meningsfulde målinger Understøtter kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere Ressourcer med omtanke via forbedring af processer (LEAN) og prioritering af indsatser Alternativ til traditionel akkreditering og kan understøtte afbureaukratisering Skabe sammenhæng mellem ledelse og styring