Drama og æstetiske læreprocesser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læsning i danskfaget i Island
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Når lærere samarbejder med forældre
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Introduktion til Sprogpakken
Folkeskolens Afgangsprøve
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Billedbøger.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Fagets formål, fokus og fagmål
Jeg støtter barnet ved:
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Analyse af praksis.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Naja Marie Aidt Bavian.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Videreudvikling af ide 2&2
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Undervisningsforløb i 8. klasse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Vejlederens kommunikation
Dannelse og kompetencer
Kommunikativ sprogfærdighed
Tidsplan for eksamen 40s umd
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Et mærkeligt skib.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Kortfilm Et overblik.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
Læreren som læringsleder
Relations kompetencer
DANSK Intro Dagens program.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Modul 2.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
- og hvordan du undgår dem…
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Drama og æstetiske læreprocesser Drama i danskundervisningens litteraturundervisning

Program Opsamling fra sidst Drama og de æstetiske læreprocesser i dansk – oplæg med spørgsmål og diskussion ”skibsdrengens fortælling” Procesorienteret skabende fortolkningsarbejde ”rationel” fortolkning af novellen Opsamling med refleksioner Kort introduktion til studieopgaven – evt. spørgsmål

Æstetik og læring ”Samspillet mellem sansning og forståelse er så intimt som tænkes kan. Vi sanser intet uden at forstå det. Til trods for det forarbejder forståelsen ikke det sansede, det er den ude af stand til. Sansningen er og forbliver intakt, så forstået det sansede også er.” (K.E. Løgstrup)

Æstetik og læring Æstetisk erkendelse bygger på: at sanse verden At kunne fordybe sig At være til stede i nuet At kunne glemme sig selv At kunne udtrykke sig

Æstetik og læring Æstetiske læreprocesser bygger på den sanselige erkendelse Æstetiske erfaringer og oplevelser kan bidrage til at give os identitet som mennesker Æstetiske læreprocesser er dem, der efterligner den kunstneriske arbejdsmåde ”I skolen skal både den kropslige og den intellektuelle udvikling tilgodeses.” (fælles mål for elevernes alsidige og personlige udvikling) – obs. læringsstile

Æstetik og læring Æstetisk erkendelse er tæt knyttet til kunstnerens erkendelsesfelt: Kunstneren giver udtryk for ideer, følelser, tanker i ofte sanselig symbolladet form At kunne sætte form på et indhold At kunne strukturere et indtryk til et udtryk Hertil skal kunstneren have et sprog, der kan være kroppens, musikkens, billedernes eller digtningens udtryksformer

Fælles mål for dansk ”Derfor har arbejdet i dansk to sider: en musisk side hvor eleverne oplever, sanser, føler, fantaserer, eksperimenterer, skaber og leger, og en rationel side, hvor de undersøger, analyserer, iagttager, diskuterer, argumenterer og redegør. De to sider beskrives adskilt, men de forenes i danskfagets centrale områder, hvor intellektualitet og æstetik, bevidsthed og indlevelse indgår i et komplekst samspil.” (Fælles mål for dansk – undervisningsvejledningen)

Drama Særstatus iblandt de æstetiske erkendelsesformer, fordi mennesket selv med krop og stemme er udtryksmidlet. Arbejde med drama åbner for læreprocesser, der styrker eleven i flere kompetencer: Æstetisk kompetence Empatisk kompetence Ekspressiv kompetence Handlekompetence Social kompetence

Drama i danskundervisningen Kendskab til drama som en genre og indblik i teaterhistorien Analyse af dramastykker – klassiske og moderne At lære at udtrykke sig i dramatisk form, at spille teater At bruge drama som en metode til at tolke tekster Drama og noveller Drama og lyrik Kanon og drama Drama i forhold til mundtlighed og fortælling

Drama De tre hovedgenrer inden for fiktion – epik, lyrik og drama Det klassiske dramas to hovedformer: Komedien – ”Erasmus Montanus”, ”Den eneste ene”, ”Italiensk for begyndere” Tragedien – ”Romeo og Julie”, Schillers tragedier, adskillige katastrofefilm

Drama – klassisk komposition

Drama - andre modeller Cirkulær dramaturgi Aktantmodellen 3 akt-modellen Obs. Dramaturgiske modeller

Analyse af Drama Overordnet præsentation – genre, handling Komposition Temaer Personer og deres relationer Regibemærkninger Fortolkning – budskab(er), grundholdninger (i forhold til stykkets nutid og tiden i dag) Perspektivering Teaterhistoriske referecer

Dramaets faser Motivationsfasen (etablering) – stemningsskabende, vigtig for indlevelsen Spillefasen (agering) – dramaaktiviteter, der bearbejder teksten, ideen. Der konstrueres betydning i fortolkningsfællesskabet ved hjælp af kroppen og stemmen som redskaber Refleksionsfasen (kommentering) – læringen gøres eksplicit, bearbejdning af praksis, evt. fortsættelse ved skrivefase, meddigtning, essay-skrivning, digt, dagbog (Boelt 2007)

Refleksionsspørgsmål Hvordan kan man fortolke en tekst ved hjælp af drama? Hvor vigtige er de æstetiske læreprocesser? Hvad betyder det for danskundervisningen generelt, at børn (og voksne) lærer på forskellige måder? Hvad betyder det for lærerens rolle som tilrettelægger af undervisningen?

Skibsdrengens fortælling Ind i teksten visualisering Alle lukker øjnene og fremkalder et billede, der har gjort indtryk – tænk i rum, figur og forløb Udveksling af billeder med hinanden i grupper på 4 Fortælleøvelse Fortæl historien igen – man skifter (giver appelsinen videre), når man ikke kan huske mere End med at fortælle hele novellen i 8 essenssætninger (appelsinen går rundt 2 gange)

Skibsdrengens fortælling Tegneserie- statuer med kroppen (ca. 15 min) Gruppen viser nu novellen i form af en tegneserie i fire statuebilleder Overgange mellem billederne vises i slowmotion Tegneserierne vises for hinanden

Skibsdrengens fortælling Rollespil Personkarakteristik Replikarbejde Parvis iscenesættelse af replikkerne i mødet mellem Simon og Nora Vi ser enkelte iscenesættelser

Replikkerne Simon: ”Hvad står du og kigger efter?” Nora: ”På den mand, som jeg skal giftes med.” Simon: ”Det er så vel mig”. Nora: ”Ha – ha! – han er noget mere voksen end du. Simon: ”Vi du have en appelsin?” Nora: ”Hvorfor spiser du den ikke selv?” Simon: ”vil du give mig et kys for appelsinen?” Nora: ”Ja, jeg vil godt kysse dig.”

Skibsdrengens fortælling Iscenesættelse af novellen 4 grupper arbejder med novellens 4 dele Krav hertil: Replikker Et frysbillede En rekvisit En sang eller dele af en sang Novellen vises i dramatisk form

Skibsdrengens fortælling Refleksion i grupperne Hvad sker der med forståelsen af teksten, når den udtrykkes i dramatisk form? Hvilke meddigtningsmuligheder er der i ”Skibsdrengens fortælling? Hvilke temaer, motiver og budskaber er der i novellen? Hvilke andre analytiske forhold er væsentlige i forhold til en lærerfaglig analyse af teksten? (obs. Analysemodel anvendes til ”rationel analyse og fortolkning af novellen)

Studieopgave hold 29.07 Tekst ”Lirekassen” af Tom Kristensen fra 1922. Teksten og spørgsmålene er taget fra undervisningsmaterialet ”Kanon – på mellemtrinet” udgivet på forlaget Alinea.

Opgaven I skal udarbejde en fagdidaktisk begrundet skitse til et undervisningsforløb i ”Lirekassen” med særlig fokus på mundtlighed. Forløbet skal være rettet imod 6.klassetrin. Skitsen skal blandt andet indeholde eksempler på faglige mål, samt forslag til arbejds- og evalueringsformer.

Proces og organisering I ugerne 50 og 51 arbejder studiegrupperne med opgaven og forbereder en mundtlig præsentation af det skitserede undervisningsforløb. Torsdag i uge 51 præsenterer studiegrupperne det skitserede forløb for holdet, og der arbejdes med respons. Den færdige skitse sendes skriftligt til Rabo@viauc.dk, der læser og giver skriftlig feedback til grupperne – sendes senest d.3.januar 2010.

Husk En fagdidaktisk skitse til et undervisningsforløb opstår på baggrund af en lærerfaglig analyse I kan med fordel inddrage ”Fælles mål”, når I sætter mål op for forløbet I kan med fordel inddrage alle de tekster, vi har læst i forbindelse med mundtlighedsforløbet i jeres opgave