Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk."— Præsentationens transcript:

1 Filmanalyse

2 Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk

3 Hvilke film kender I?

4 Forskellige slags film Spillefilm Dokumentar Kortfilm – under 60 min.

5 Fiktion og fakta Normalt skelnes der mellem dokumentarfilm og spillefilm. Dokumentarfilm henter stoffet fra virkeligheden. Det er sandfærdigt og troværdigt. Spillefilmen bygger på et opdigtet univers hvori alt kan ske. Det er afsenderen som bestemmer det ’ virkelige ’.

6 Fiktion og fakta SpillefilmDokumentarfilm En mulig, sandsynlig virkelighed. En troværdig og sandfærdig virkelighed. FIKTION FAKTA

7 Film og fantasiens univers Fantasiens univers Tilskuerens ’indre’ film som digtes til når filmen ses. Filmens univers Filmens forløb af billeder og lyd. Forholdet mellem filmens univers og det univers tilskueren medskaber.

8 Analysemodellen til film Der er 9 punkter:  Fakta om filmen  Filmens genre  Filmens handling (referat)  Komposition og opbygning (berettermodellen)  Tid og rum  Miljø  Karakterer / personer  Fortolkning  Perspektivering

9 Analysemodel til film Berettermodel

10 Berettermodellen Anslag Anslag – Filmens begyndelse. Anslaget giver en forsmag på filmens præmis, stemning, genre, tema og stil.præmis PræsentationPræsentation – Filmens vigtigste personer og locations bliver introduceret. Der bliver lagt op til filmens konflikter.personer locations konflikter UddybningUddybning – Filmens konflikter begynder at presse sig på. Vi får mere viden om personerne, konflikterne og filmens temaer. Point of no returnPoint of no return – Vendepunktet for filmens hovedperson. Her sker en afgørende begivenhed. Nu er der ingen vej tilbage. Hovedpersonen må tage konsekvensen af begivenheden. KonfliktoptrapningKonfliktoptrapning – Filmens indre og ydre konflikter udvikler sig. Der opstår komplikationer. Presset på hovedpersonen bliver større og større. KlimaksKlimaks – Filmens spændingsmæssige højdepunkt. Her bliver kampen afgjort, og konflikten bliver løst. UdtoningUdtoning – Konflikten er afsluttet. En ny livssituation er opstået for filmens vigtigste personer.

11 Anslag Anslaget er filmens begyndelse og den første af berettermodellens syv faser. Anslaget fanger tilskuerens interesse og giver en forsmag på filmens præmis, stemning, genre, tema og stil.

12 PLOT OG PRÆMIS Plottet er filmens handling kort fortalt. Man skelner mellem hovedplot og sideplot. Hovedplottet er filmens centrale historie. Det er hovedpersonens fortælling og kamp for at nå sit mål. Sideplot er mindre sidehistorier. De er tit knyttet til bipersoner.hovedpersonensbipersoner

13 Når vi skal beskrive filmens hovedplot, svarer vi på spørgsmålene: - Hvem er hovedpersonen? - Hvad går filmens centrale konflikt ud på? - Hvilke forhindringer møder hovedpersonen? - Hvem eller hvad hjælper hovedpersonen? - Lykkes det at løse konflikten til sidst – og hvis ja, hvordan?konflikthjælper

14 PRÆMIS En præmis er filmens budskab eller morale. Præmissen kan siges i en enkelt sætning, kort og præcist. Her er eksempler på præmissen i kendte film og tv serier: "Star Wars": Det gode er stærkere end det onde. "Titanic": Kærligheden overvinder alt, selv døden. "Robin Hood": Undertrykkelse fører til oprør. "Friends": Rigtige venner kan altid regne med hinanden.

15 En kortfilm Beskriv filmens hovedplot Beskriv filmens præmis Spændingskurv


Download ppt "Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google