Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Undervisning i ”Relation”
KIE-modellen på museum
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Reformmesse på Sofiendalskolen
De store underviser de små ved hjælp af it.
Skolereform august 2014………………
iBøger og didaktisk design
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Skriftlighed og læring
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Inspiration til reformarbejdet
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Lærerprofessionen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Digital skriftlig- og mundtlighed
Et fagligt løft af folkeskolen.
Kompetencekrav, Fase 1 Oversigt over kompetencekrav til deltagerne i Flipped Learning.
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
Årsplan – en kort en lang
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
LÆRING, DER SES!.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Hvorfor har vi ikke suveræne skoler?. De næste 45 minutter… Baggrund for udvikling Udvikling af en ny skole – hvorfor og hvordan? Fremtidens kompetencer.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SRO SKRIV!.
CLARA Projektbeskrivelse
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Fagdidaktisk kursus i biologi
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SIP 4 Virksomhedspraktik
Sso på Fredericia gymnasium 2018/19
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen Ørestad Gymnasium Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Åbne læringsmiljøer Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

I faggruppen er vi optaget af.. Systematik og progression i den didaktiske tilrettelæggelse At eleverne får den nødvendige træning i alle nødvendige delkompetencer At eleverne ved hvad de er i færd med at lære At eleverne får feedback på deres læring At lærerne vidensdeler og løfter i flok At undervisningen har tilpas sekvensering og tilpas fordybelse i akademisk/kunstnerisk stof At undervisningen også løfter elevens kreative og innovative kompetencer Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Kronologiforløb i dansk og historie Læringsmål, overordnede Delkompetencer Emne og tekster Aktiviteter (sekvensering) Stilladsering Differentiering Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Læringsmål Historisk læsning (fem epoker) Skriftlig redegørelse Skriftlig analyse (af en litterær tekst + kildekritik) Skriftlig diskussion Formalia (notehenvisninger, litteraturliste, citatteknik m.m.) Litteratursøgning (Ørestad Bibliotek) Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Periode Læringsmål Ansvarlig Romantik (Biedermeier og romantisme) Begrebsdefinition Fodnoter CGS (hist) JKN/BIB (dansk) DEADLINE: 1/3 Det moderne gennembrud (Ibsen og Bang) Redegørelse Litteraturliste Citatteknik MIK (hist) GSH/ JHN (dansk) DEADLINE: 5/3 Det store sammenbrud (Tom Kristensen og Broby Johansen) Analyse JNW/CN (hist) KWA (dansk) Ungdomsoprør og modernisme (Steppeulvene, Ginsberg, Rifbjerg) Indledning og motivation SEJ/ AA (hist) JKN/ NIG (dansk) Senmodernitet (Christina Hagen og tv-serien Klovn) Diskussion Pro- og contra-argumenter PLM /APN (hist) Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

En sekvens i det enkelte modul Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Læsemål Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Opgavestilladsering Differentiering Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Skrivedage med processkrivning og feedback (elev/elev + lærer/elev) Brainstorming-teknikker At analysere en litterær tekst med et formål At anvende relevante faglige begreber At give og modtage feedback At indoptage feedback At anvende benspænd At udarbejde en fælles tekst At modtage lærer-feedback Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Pædagogisk efterbearbejdning Supervision Reflekterende team Vidensdeling Næste skridt Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Hvad kræver den fælles planlægning? Kollegial tillid Diskussioner Overholdelse af deadlines At tilpasse et tilrettelagt modul til egen klasse og eget temperament Grundighed Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Knaster? Faglige uenigheder Lærere der tror, at et skitseret modul er en a-z kogebog Faglig identitet og integritet/ I do it my own way Kolleger der ikke overholder deres deadlines Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Synergien? Gode forløb Minimal forberedelse – plug and play Overskud i modulet til at være en på-lærer Tilfredse elever/ gode evalueringer Bedre dansk-historie-opgaver Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Generation Gæld - innovationsforløb Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Hvorfor er der opstået en generation med så høj privatgæld? Finansiel krise Økonomisk krise Gældskrise Husholdningsgæld Det økonomiske kredsløb Økonomiske mål Disponibel indkomst BNP Pengepolitik Deregulering Finanspolitik Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Index kompasset Faser: FORBERED, FORSTÅ, FORMGIV, FÆRDIGGØR Hvorfor? Læringsmål Hvordan? Handlinger Teknikker Kompasset består af 4 faser, kompasset ligger her: http://www.designtoimprovelifeeducation.dk/da/content/kompas For hver fase er der tilknyttet nogle læringsmål + Teknikker der understøtter elevernes evne til at tænke kreativt og visionært, håndtere udfordringer og finde løsninger på på bæredygtige, virkelige problemstillinger i vores samfund – lokalt og globalt. Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Persona Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Produkt Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014

Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014 Gevinst Højt energi-niveau , alle elever er aktive Motivation: ”Det har været fedt at arbejde kreativt”. ”Jeg har i weekenden forklaret mine venner om finanskrisen og gæld”. ”Jeg kan bruge det til noget i mit eget liv”. Sidemandsoplæring af læreren - learning by doing Karen Wagner, SIP-kursus, maj 2014